آیا طرح خواسته اثبات مالکیت اراضی ملی در دعوی اعتراض به ملی شدن ضروری است؟

اثبات مالکیت اراضی ملی خواسته ای است که در مورد شکایت از منابع طبیعی در خصوص ملی شدن اراضی مطرح می گردد.

مساله این است که آیا در تعارض مالکیت منابع طبیعی با اشخاص و در فرضی که ملک اشخاص علی رغم دارا بودن سند مالکیت،نسق زراعی یا حکم دادگاه دال بر تایید مالکیت یا مالکیت؛ ملی اعلام شده است، در متن دادخواست و ردیف خواسته،ضرورتی به طرح خواسته و ادعای اثبات مالکیت می باشد یا خیر؟

اداره حقوقی قوه قضاییه در این باره نظریه ای صادر نموده که به درستی تفسیر و برداشت ناقص برخی دادگاه ها را روشن نموده است.

نظریه مشورتی در مورد اثبات مالکیت اراضی ملی

نظریه مشورتی شماره 361/99/7 مورخ 13/5/1399

استعلام :با توجه به تبصره ۲ ماده ۹ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ۱۳۸۹ که با نسخ ماده واحده هيأت حل اختلاف موضوع ماده ۵۶ قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع ، رسیدگی به اعتراض به تشخیص منابع طبیعی را در صلاحیت شعب ویژه در مرکز استان قرار داده است . آیا اشخاص باید دعوای اعتراض به تشخیص اقامه کنند با دعوی اثبات مالکیت ؟ یا هر دو دعوا را ؟

پاسخ : صرف نظر از آن که تبصره ۲ ماده ۹ قانون افزاش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ۱۳۸۹ ارتباطی به سؤال ندارد و تبصره یک این ماده صحیح است . به نظر می رسد ایهام مطروحه در سؤال ناشی از نحوه نگارش تبصره یک ماده ۹ این قانون است : زبرا صدر این تبصره یا اینکه در خصوص حق اشخاص ذینفع برای ثبت اعتراض در مهلت مقرر قانونی در دبیرخانه هیأت ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع است ؛ اما در ادامه مقرر کرده است که « چنانچه ذینفع ، حکم قانونی بر احراز مالکیت قطعی و نهایی خود را از شعب ویژه ای که در مرکز استانها تشکیل می شود دریافت نموده باشد دولت مکلف است … »؛ در حالیکه شعب ویژه علاوه بر دارندگان سند مالکیت ، اشخاص ذینفع و دارندگان نسق زراعی و کسانی که سند اصلاحات ارضی دارند و همچنین کسانی که به موجب حکم دادگاه ملک ملک شناخته شده اند را برای رسیدگی به اعتراض می پذیرد و آرایی که صادر می کند ، اظهار نظر در مورد ملی یا مستثنیات بودن ملک مورد اختلاف است ؛ در صورت مستثنیات تشخیص دادن ملک ، محكوم له به عنوان مالک نیز شناخته می شود ، بنابراین از آنجا که اظهار نظر شعبه ویژه راجع به ملی بودن با غیر ملی بودن ( مستثنیات بودن ) زمين مختلف فیه است ، دادخواستی نیز که به این شعب داده می شود باید به عنوان اعتراض به تشخص سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مطرح شود و ضرورتی به طرح دعوای اثبات مالکیت نیست ؛ به ویژه آنکه تشخص سازمان مذکور که مورد اعتراض قرار می گیرد ، مربوط به ملی شناخته شدن زمین مورد اعتراض است و ارتباطی به اختلاف در مالکیت ندارد.

این مطلب در مورد اثبات مالکیت اراضی ملی توسط « مسعود فریدنی وکیل پایه یک دادگستری» تدوین گردیده است.

16 دیدگاه. Leave new

  • Mina Jonidi
    2021-05-22 22:48

    یک زمین با سند شش دانگ را چگونه میتوان بعد کذشت ۴۰سال که به نام دولت ازش سند گرفتن برای دو هزار هکتار پس گرفت

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-03-14 00:18

      سلام/ اگر ملی شدن در اجرای قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع هست، در قالب اعتراض به تشخیص منابع طبیعی دائر بر جنگل یا مرتع اعلام شدن ملک و ارائه دلایلی دال بر مستثنیات بودن ملک

      پاسخ
  • alikiajamshidipoor
    2021-05-25 03:47

    باعرض سلام
    خوب وقتی مستثنیات مشخص شدواشخاصی که علیه یکدیگراعتراض دارندبه استنادتبصره ۱ماده ۹ قانون ماده واحده به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه میکنندوتقاضای اثبات مالکیت یارفع مزاحمت یاخلع یدعلیه طرف تصرف کننده مستثنیات که باتوسل به رای ماده واحده ملک رادراختیاردرآورده ارایه میکنندامادادگاهها به علت نداشتن سندوترافعی نبودن موضع قرارعدم استماع صادرمیکندچون بیشترزارعین دارای مبایعه نامه های قدیمی هستندواملاک آنهامشمول اصلاحات ارضی قرارنگرفته تاثبت نمایندخودبنده یکی ازاین افرادهستم که حقم ضایع شده وطرفهام درغیاب بنده رای ماده واحده گرفتن وملک تصرف کردن اثبات مالکیت دادم ردشدرفع مزاحمت دادم ردشدخلع یددادم ردشداصلاح رای ماده واحده دادم ردشدهمه هم بطرفیت شرکام ومنابع ملی
    خواهش میکنم راهنمایی بفرماییدچطورطرح دعواکنم چون ۱۵۰هکتارمستثنیات مشخص شده توسط کمیسیون ماده واحده باپارتی بازی درسال ۱۳۸۰چون رییس اموراراضی فامیل یکی ازخوانده های طرف بنده بوده وآنها هیچ مدرکی ندارندوقاضی هم دررای آورده هیچ مدرکی ازجمله سندیاسیاهه آماری یانسق اصلاحات ارضی یامبایعه نامه نداشتند

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-03-14 00:33

      درود
      به حضورتون عارضم که بحث اثبات مالکیت و کلاً مساله مالکیت در املاک دارای اشکالات عمده ای است که لطمه آن به مردم قابل انکار نیست به طور خلاصه اگر اثبات مالکیت در مورد املاک دارای سابقه ثبتی مطرح شود، این دعوی قابل استماع نیست ولی در مورد املاک فاقد سابقه ثبتی قابل رسیدگی است و ماده 62 قانون احكام دائمي برنامه‌ هاي توسعه كشور مستند خوبی برای طرح مورد اخیر است که مقرر داشته است: كليه معاملات راجع به اموال غيرمنقول ثبت‌ شده مانند بيع، صلح، اجاره، رهن و نيز وعده يا تعهد به انجام اين ‌گونه معاملات بايد به ‌طور رسمي در دفاتر اسناد رسمي تنظيم شود. اسناد عادي كه درخصوص معاملات راجع به اموال غيرمنقول تنظيم شوند مگر اسنادي كه براساس تشخيص دادگاه داراي اعتبار شرعي است در برابر اشخاص ثالث غيرقابل استناد بوده و قابليت معارضه با اسناد رسمي را ندارند.
      از سوال شما بر میاد که طرف یا طرف های دعوی شما، دارای سند مالکیت ثبتی بودن به همین خاطر دعوی اثبات مالکیت به نتیجه نرسده است.

      پاسخ
  • محمدرضا
    2021-10-18 22:24

    جناب اقای فریدونی(فریدنی) ، از زحمتی که در تدوین این مطلب کشیدید و بنده استفاده نمودم کمال امتنان دارد. زنده و پایدار و سلامت باشید انشاالله

    پاسخ
  • کریمیان
    2022-03-13 20:57

    با سلام و عرض ادب یعنی میفرمایید آیا رویه قضایی هم اینطور هست که فقط اعتراض به تشخیص در دادخواست قید بشه؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-03-14 00:12

      درود بر شما
      از برخورد دادگاه ها در حدی که عرض کنم رویه چیست، اطلاعی ندارم با این حال به نظرم نظریه صادره، قابل قبول و موجه هست تنها در جایی که خواهان، سند مالکیت یا نسق زارعانه و حکم تایید کننده مالکیت ندارد، ملزم به اثبات مالکیت اولیه خود می باشد.

      پاسخ
  • احمد
    2022-04-02 02:45

    سلام یه قطعه زمین کشاورزی دارم که سال ۸۲براساس ماده ۱۴۷سند ششدانگ ان را گرفته ام الان منابع طبیعی دادخواست ابطال سند زمین مذکورراداده چون ادعا میکندکه درمحدوده زمینهای منابع ملی ست آیاراهی هست که بتوانم این مشکل راحل نمایم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-04-05 23:35

      درود: موضوع و سوال مطروحه، مشاوره محسوب و مستلزم پرداخت هزینه است ولی به طور خلاصه عرض می شود که چنانچه ملک مورد نظر بعد از تصویب قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع( مصوب سال 1341 ) احیاء شده باشد یعنی از حالت جنگل و مرتع خارج شده باشد، ابطال سند مالکیت، موجه است و الا خیر.
      چنانچه شما ثابت نمایید قبل از تصویب قانون مذکور از محل برای زراعت، باغ داری و یا هر استفاده دیگر غیر از جنگل و مرتع توسط مالک وقت استفاده می شده است، دعوی اعتراض به ملی شدن سرانجام خوبی خواهد داشت ان شاء الله.

      پاسخ
  • اریا
    2022-07-11 22:38

    سلام وقت بخیر جناب
    اگر قطعه زمینی مقداری مستثنیات باشد و مقداری به تشخیص منابع طبیعی ملی باشد نسبت به زمینی که توسط منابع طبیعی ملی اعلام شده بخواهیم در استان طرح دعوی کنم باید شرح خواسته اعتراض به تشخیص سازمان باشد؟ یا اثبات مالکیت؟یا هر دو؟ در ضمن زمین فاقد سند مالکیت است و باغ چای می باشد
    در ضمن قبل از اخذ مستثنیات منابع طبیعی در مورد مقدار زمینی که ملی اعلام شده تعهد دفترخانه ای گرفته آیا من میتونم دوباره درمورد اون قسمتی که ملی اعلام شده اقامه دعوی کنم؟
    تشکر

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-07-13 00:36

      سلام -این موارد مشاوره هست و صلاح کار بر اینه که با پرداخت هزینه از وکیل مشورت بگیرید چون بنده فرصت پاسخ دهی رایگان به همه سوالات ندارم…با این حال اگر سند شما رسمی نیست، اثبات مالکیت را هم مطرح نمایید به شرط اینکه ملک فاقد سابقه ثبتی باشه و الا دعاوی دیگری مانند احراز وقوع عقد بیع و…..( حسب شرایط و جوانب پرونده که از اون مطلع نیستم) طرح نمایید.
      به نظرم چنین تعهدی مانع طرح دعوی نیست و نفس گرفتن تعهد، خلاف قانون هست چون باعث سلب حق دادخواهی که از حقوق اساسی است، شده .. البته که به نظرم مانع نیست.

      پاسخ
  • اسمعیل علی زاده
    2022-09-28 13:10

    سلام
    بنده زمینی بصورت ابا اجدادی در اختیار ما بوده است، منابع طبیعی برای این زمین سند گرفت. بنده با قواله جات عادی که در اختیار داشتم دادخواست ابطال آگهی تشخیص دادم. چون اسناد عادی زمین به نام پدر مرحوم بوده بنده گواهی انحصار وراثت و امضا وراث و همچنین استشهادیه اهالی و شورا محل برای مالکیت زمین به دادگاه ارائه دادم. در نهایت دادگاه رای به مستثنی بودن ملک رای صادر کرده اما با کمال تعجب در بخشی از رای امده این رای دلیلی بر اثبات مالکیت خواهان نیست و مستثنیات اشخاص است!!!!!!!!!!!
    چگونه به موضوع اعتراض کنم و احیانا چه مدارکی باید ارائه دادگاه تجدید نظر کنم و شیوه اعتراض چگونه باشد؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-09-30 15:34

      سلام – اگر دادگاه، خواهان رو ذی سمت یا ذینفع نمی دونسته می بایست قرار صادر می کرد و وارد ماهیت نمی شد.شاید مجبور شوید دادخواست اثبات مالکیت مطرح نمایید… رای درستی نیست به نظرم

      پاسخ
  • بمانعلی امیری ساکن شهر اکونیوز استان چهار محال و بختیاری روستای امام آباد بخش آرمن
    2023-01-14 02:47

    سلام من زمینی در روستای دور از شهر که خریداری ان سال۱۳۱۴ هست و قباله عدی دارد ولی پدرم زمین کشاورزی میکرده تا زمانی که جنگ ایران وعراق شوگده پدر پیر و ناتوان از کار کردن بوده من همه به جبهه رفتم و مدت ۵سالی در جبهه های بودم از غذا جادی از کنار زمین مان انده که بین استانی هست زمین همه دیمی ودارای قباله عادی هست تا دوسال پیش خودم همه کشاورزی میکردن زمین ولی پارسال یعنی سال ۱۳۰۰اداره منابع طبیعی آمدن و از من جلوگیری کردن درضمن در نبودمن اداره منابع طبیعی مقداری از آن را واگذاری کردن به فردی که خود کار مند هستند فقط به خاطر نفوذی که ایشان در اداره داشتند ایا این عدالت است که من برای پس گرفتن زنین کشورم با جانم بازی می‌کردم واین جا که من تمام اموالم راه رهاکردن که دشمن به کشورم تجاوز نکند اداره آمدن و زمین خودم گرفتن درحالی که د. عملیات فط المبین ما ۶۰۰۰هزار شهید دادی ولی ۶هزار کلیومتر مربع زمین از دشمن گرفتیم کخ هر متد مرده یک شهید این عدالتی که ۳۰جریب زمین من بگیراند و به غیر واگزارش بکنند این حق است ————-0913

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-02-20 00:28

      درود بر شما و هر آنکه به تکالیف فردی و اجتماعیش عمل میکنه و مسئولیت پذیر هست.

      به نظر بنده دعوی اثبات مالکیت و اعتراض به تشخیص منابع طبیعی مبنی بر ملی بودن مطرح نمایید.

      باز جهت اطمینان فیزیک مدارک رو به وکلایی که در این زمینه کار کردن و ترجیحاً در استان تون فعالیت می نمایند ارائه کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.