مهلت اعتراض به رای گزینش در دیوان عدالت اداری

مهلت اعتراض به رای گزینش در دیوان عدالت اداری

مهلت اعتراض به آرای قطعی گزینش در دیوان عدالت اداری ،موضوعی است که به واسطه برداشت اشتباهی که اخیراً برخی هیات های مرکزی گزینش از اصلاحیه اخیر قانون دیوان عدالت اداری در خصوص مهلت طرح شکایت در دیوان عدالت اداری دچار آن شده اند، پرداختن بدان بی فایده نیست.

ماجرا از این قرار است که تبصره سه الحاقی مورخ 1402.2.1 به ماده 16 قانون دیوان عدالت اداری مقرر داشته است:

از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تصمیمات و اقدامات دستگاه ها و مأمورین موضوع بندهای (۱) و (۳) ماده (۱۰) این قانون ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ به اشخاص مقیم داخل کشور و یک سال برای اشخاص مقیم خارج از کشور قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.

در صورتی که احراز شود شخص ذینفع، معاذیر قانونی یا شرعی داشته است، مدت زمان معذوریت به مهلت‌‌های مذکور در این تبصره، اضافه می شود.

متاسفانه گویا برخی از هیات ها با نگرش به این تبصره، مهلت اعتراض به آرای هیات مرکزی گزینش را حتی برای ساکنین ایران، شش ماه اعلام می نمایند.

اثر این اشتباه آن است که ملاحظه می گردد ارباب رجوع فرضاً پس از چهار ماه از ابلاغ مبادرت به مراجعه به دفتر وکیل می نماید و یا راساً دادخواست اعتراض به رای گزینش را ثبت می نماید در صورتی که چنین دادخواستی خارج از مهلت است و دعوی رد خواهد شد!!

خارج از مهلت است و برداشت برخی هیات های یاد شده اشتباه است به دو دلیل:

1-اساساً بندهای یک و سه ماده 10 قانون دیوان که در تبصره یاد شده بدان ها تصریح شده است، شامل اعتراض به آرای هیات ها و کمیسیون های اداری یا به تعبیر تبصره های دو و سه الحاقی به ماده 3 قانون دیوان، «مراجع اختصاصی اداری» نمی گردد و بند دو ماده 10 قانون دیوان در ارتباط با مراجع اخیر است که البته تبصره سه الحاقی مورخ 1402.2.1 به ماده 16 قانون دیوان عدالت اداری بدان تصریح ننموده است.

2-تبصره دو ماده 16 قانون دیوان در اصلاحیه اخیر دستخوش دگرگونی نشده است و متن آن به قرار زیر است:

از زمان تصویب این قانون، مهلت تقدیم دادخواست، راجع به موارد موضوع بند(۲) ماده(۱۰) این قانون، برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور، شش ماه از تاریخ ابلاغ رأی یا تصمیم قطعی مرجع مربوط مطابق قانون آیین ‌ دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی) است. مراجع مربوط مکلفند در رأی یا تصمیم خود تصریح نمایند که رأی یا تصمیم آنها ظرف مدت مزبور در دیوان قابل اعتراض است. در مواردی که ابلاغ، واقعی نبوده و ذی ‌ نفع ادعای عدم اطلاع از آن را بنماید شعبه دیوان در ابتداء به موضوع ابلاغ رسیدگی می ‌ نماید. در مواردی که به ‌ موجب قانون سابق، اشخاصی قبلاً حق شکایت در مهلت بیشتری داشته‌اند، مهلت مذکور، ملاک محاسبه است.

بیان شد که بند(۲) ماده(۱۰) قانون دیوان در مورد آرای هیات ها و کمیسیون هاست که شامل آرای قطعی هسته یا هیات گزینش هم می گردد.

بنابراین همچنان آرای قطعی گزینش برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور، شش ماه از تاریخ ابلاغ رأی یا تصمیم قطعی مرجع مربوط مطابق قانون آیین ‌ دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی) است.

و درج مهلت شش ماهه اعتراض برای اشخاص مقیم ایران، اشتباهی آشکار و باعث رد دعوی به خاطر طرح خارج از مهلت قانونی خواهد شد که بایسته است هیات های مرکزی گزینش مرتکب چنین اشتباهی نگردند تا حق اشخاص تباه نگردد.

بیشتر بدانید: علل رد شدن در گزینش

این مطلب در تاریخ 30 بهمن 1402 توسط مسعود فریدنی ( وکیل پایه یک دادگستری) با عنوان مهلت اعتراض به رای گزینش تدوین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.