مهلت اعمال ماده 79 دیوان دیوان عدالت اداری چقدر است؟

مهلت اعمال ماده 79 دیوان دیوان عدالت اداری

مهلت اعمال ماده 79 دیوان دیوان عدالت اداری،نحوه ثبت درخواست و پیگیری آن موضوعی است که نیازمند شرح و تحلیل جزیی است.

به طور خلاصه اعتراض موضوع ماده 79 قانون دیوان عدالت اداری فاقد مهلت و می توان هر زمان آن را مطرح نمود.

بنابراین حتی اگر فرضاً حکم اخراج تخلفات اداری که در دیوان، تایید شده است، اجرا هم شده باشد، در فرض پذیرش تقاضای ماده 79 و نهایتاً نقض دادنامه مورد اعتراض، حکم اخراج بی اثر و طبق مفاد رای جدید اقدام می گردد.

سوالات و مسائل

ماده 79 قانون دیوان عدالت اداری چه می گوید؟

متن ماده 79 با توجه به اصلاحیه مورخ 1402.2.10 به این قرار است:

ماده  ۷۹(اصلاحی مورخ 1402.2.10)– در صورتی که رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان رای قطعی شعب دیوان را خلاف بین شرع یا قانون تشخیص دهند، رئیس دیوان فقط برای یک‌بار با ذکر دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی و صدور رای به شعبه هم‌عرض ارجاع می‌نماید شعبه مذکور مکلف است خارج از نوبت به پرونده رسیدگی و رأی مقتضی را صادر کند. رای صادرشده قطعی است.

تبصره ۱ـ چنانچه رأی قطعی موضوع این ماده از شعبه بدوی صادر شده باشد، در این ‌ صورت پرونده برای صدور رأی به شعبه تجدیدنظر ارجاع می ‌ گردد.

تبصره ۲(الحاقی مورخ 1402.2.10) -در صورت اعلام خلاف بیّن شرع یا قانون بودن رأی، توسط رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان، اجرای حکم تا صدور رأی مجدد، متوقف می‌شود.

ماده 79 چند بار قابل طرح است؟

به نظر می رسد با توجه به متن ماده 79 منعی برای طرح مجدد تقاضای اعمال ماده 79 نیست الا اینکه اگر یک بار این تقاضا مورد پذیرش قرار گیرد و پرونده به شعبه هم عرض ارجاع شود ولی این شعبه در نهایت رای مورد اعترض را نقض ننماید، نمی توان مجدداً چنین درخواستی ارائه نمود و در صورت ارائه، چنین تقاضایی می بایست رد گردد.

نحوه ثبت درخواست ماده 79

در حال حاضر سامانه مریوط به ماده 79 قطع می باشد لذا بایستی تقاضای مذکور را به صورت دستی به واحد مربوط به ثبت ماده 79 مستقر در طبقه ششم ساختمان دیوان عدالت اداری مستقر در تهران، اتوبان ستاری شمال،بلوار مخبری نبش ایران زمین و یا دفاتر نمایندگی دیوان ارائه نمود.

درخواست ماده 79 فاقد فرم خاصی است و می توان لایحه را در ورقه آچار معمولی ضمن ضمیمه نمودن مدارک، خصوصاً دادنامه مورد اعتراض و سایر دادنامه های احتمالی ارائه نمود.

نحوه پیگیری درخواست ثبت شده موضوع ماده 79

اصولاً در دعاوی و پرونده های دیوان عدالت اداری، جلسه رسیدگی حضوری تشکیل نمی گردد مگر در موارد لزوم و در مورد ماده 79 نیز هیچ جلسه رسیدگی تعیین نمی گردد و صرفاً به شکل مکاتبه ای انجام می پذیرد.

در حال حاضر حتی به صورت پیامکی نیز نتیجه ماده 79 ابلاغ نمی گردد!! و می توان به صورت حضوری یا از طریق شماره تلفن های 02151203158 و 02151203159 جویای نتیجه درخواست مذکور شد.

در حال حاضر به طور میانگین در زمانی بین پنج تا شش ماه، نتیجه رسیدگی کارشناس یا کارشناسان مربوطه معلوم می گردد.

دو لینک زیر مرتبط با بحث اعتراض ماده 79 می باشند که جهت اطلاع همکاران عزیز و کاربران گرامی درج می گردند:

1-نمونه رای مبنی بر پذیرش اعتراض ماده 79 با وکالت مسعود فریدنی

2-نمونه درخواست های ماده 79 تنظیمی توسط مسعود فریدنی

با امید به اینکه سال 1403 سالی همراه با کامیابی و بهروزی برای ایران و ایرانی باشد متذکر می گردد این مطلب در تاریخ 27 اسفند 1402 توسط مسعود فریدنی ( وکیل پایه یک دادگستری ) در راستای شرح و تحلیل و مهلت اعمال ماده 79 قانون دیوان عدالت اداری تدوین گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.