نقض رای در اجرای ماده 79 قانون دیوان عدالت اداری

نقض رای در اجرای ماده 79 قانون دیوان عدالت اداری

نقض رای در اجرای ماده 79  قانون دیوان عدالت اداری به عنوان یکی از طرق فوق العاده اعتراض به آرای قطعی در دیوان که فاقد مهلت اِعمال است در خصوص آن دسته از کاربرانی که رای صادره به ضرر خود را ناعادلانه تلقی می نمایند را در قالب ارائه نمونه دادنامه مبنی بر پذیرش اعتراض موضوع ماده 79 به حکم صادره از شعبه دوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری دایر بر تایید رای شعبه بدوی و رد اعتراض به رای کمیسیون ماده 99 استانداری گیلان؛ ارائه می نماییم.

توضیح اینکه وکالت نگارنده ( مسعود فریدنی / وکیل پایه یک دادگستری ) بعد از صدور رای بدوی شروع شد و دادخواست تجدیدنظرخواهی را اینجانب تنظیم و ارائه نمودم.

متاسفانه شعبه دوم تجدیدنظر دیوان طی دادنامه ای کلی و فاقد استدلال مشخص، تجدیدنظرخواهی را رد نمود.

تنها راهی که به ذهن می رسید، طرح اعتراض ماده 79 بود که خوشبختانه پس از بررسی کارشناس مربوطه مورد پذیرش قرار گرفت و دادنامه زیر از شعبه 9 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری صادر شد.

نمونه دادنامه پذیرش اعتراض ماده 79 با وکالت مسعود فریدنی

شماره دادنامه : 140231390002727405

مرجع رسیدگی: شعبه ۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری

تاريخ تنظيم : 1402.10.19

شماره پرونده : 14٠١٣١٩٢٠٠٠٠٣٨٣٧۱۳

شاکی ( متقاضی اعمال ماده 79)  آقای — فرزند — با وکالت آقای مسعود فریدنی

طرف شکایت: فرمانداری صومه سرا – استانداری گیلان

موضوع شکایت و خواسته تقاضای اعمال ماده ۷۹ و درخواست نقض دادنامه شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۷۵۲۰۳۰ مورخ 1402.3.7 صادره از شعبه ۲ تجدید نظر دیوان در تایید رای بدوی و حکم به رد شکایت

گردشکار: به موجب رای شماره ۱۴۰۰/۹۹/۷۳۴ مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۴ کمیسیون تبصره ۲ بند ۳ ماده ۹۹ قانون شهرداری رای به قلع بنای مسکونی به مساحت ۱۷۸/۲۳ متر مربع و دیوار احداثی صادر گردیده است. به موجب دادنامه شماره ۶۲۴۱-۱۴۰۱ مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۶ اصداری از شعبه ۱۳ بدوی حکم به رد شکایت صادر و به شرح دادنامه شماره ۷۵۲۰۳۰ ۱۴۰۲- مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۷ شعبه دوم تجدید نظر حکم به رد تجدید نظر خواهی و تایید رای بدوی صادر شده است مالک ساختمان با ارائه درخواست تقاضای اعمال ماده ۷۹ قانون دیوان نموده و با نظر کارشناس قضائی و پذیرش درخواست به این شعبه ارجاع گردیده و اینک جلسه شعبه در وقت فوق العاده به تصدی امضاء کنندگان ذیل تشکیل است و پرونده تحت نظر قرار دارد با بررسی اسناد و مدارک و مستندات موجود ختم رسیدگی و با استعانت از خداوند متعال به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

رای شعبه نهم تجدید نظر دیوان عدالت اداری

اولا – طبق تبصره ۲ بند ۳ ماده ۹۹ قانون شهرداریها به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و نحوه رسیدگی به موارد تخلف کمیسیونی مرکب از نمایندگان مراجع ذی صلاح تشکیل و حسب مورد و با توجه به طرح جامع چنانچه طرح جامع به تصویب نرسیده باشد با رعایت ماده ۴ آیین نامه احداث بنا در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب ۱۳۵۵ نسبت به صدور رای قلع بنا یا جریمه نقدی معادل پنجاه درصد تا هفتاد درصد قیمت روز اعیانی تکمیل شده اقدام خواهد شد و صدور حکم تخریب منوط به احراز ضرورت خواهد بود و الا تعیین جریمه نقدی لازم است.

ثانیاً- طبق ماده ۷۹ قانون دیوان در صورتی که رئیس قوه قضائیه با رئیس دیوان رای قطعی شعب دیوان را خلاف بین شرع یا قانون تشخیص دهند رئیس دیوان فقط برای یک بار با ذکر دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی و صدور رای به شعبه هم عرض ارجاع می نماید.

ثالثاً – برابر مدارک و مستندات و دلایل موجود ملک شاکی در داخل محدوده طرح هادی مصوب روستا قرار دارد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رشت با تغییر کاربری به میزان ۱۲۰ متر مربع موافقت کرده است و اساساً با ورود ملک به داخل طرح هادی روستا حاکمیت قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها منتفی میباشد و ضرورتی بر تخریب و قلع اعیانی وجود ندارد.

النهایه هیات قضات تجدید نظر با پذیرش اعمال ماده ۷۹ قانون دیوان و با رعایت مواد ۱۰ و ۶۳ قانون مرقوم حکم بر ورود شکایت و نقض آراء صادره از شعب ۲ تجدید نظر و ۱۳ بدوی دیوان و کمیسیون تبصره ۲ بند ۳ ماده ۹۹ و اعاده آن جهت رسیدگی مجدد در کمیسیون مذکور با رعایت مفاد این رای و دلایل موجود صادر و اعلام می نماید رای صادره قطعی است.

مستشار شعبه ۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری- محمد علی فریادرس

مستشار شعبه ۹ تجدید نظر دیوان عدالت اداری- مسيح اله ذوالقدر

بیشتر بدانید: نمونه دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده 99 تنظیمی توسط وکیل دادگستری

در پایان متذکر می گردد این مطلب در تاریخ 24 اسفند 1402 توسط مسعود فریدنی ( وکیل امور ملکی و شهرداری ) در خصوص نمونه دادنامه مبنی بر نقض رای قطعی دیوان عدالت اداری در اجرای ماده 79 تدوین گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.