مرجع صدور پروانه ساختمانی در روستاها

مرجع صدور پروانه ساختمانی در روستاها بسته به اینکه روستای مورد نظر دارای طرح هادی باشد یا خیر،متفاوت است.

از طرفی ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از حریم شهرها بسته به مورد موجب تشکیل پرونده در کمیسیون ماده 99 و یا طرح شکایت کیفری با عنوان تغییر کاربری غیر مجاز اراضی زراعی و باغ ها از سوی سازمان جهاد کشاورزی مربوطه می گردد.

در نظریه مشورتی زیر به نوعی به بحث مرجع صدور پروانه ساختمانی در روستاها پرداخته شده است که به جهت مرتبط بودن با دعاوی و پرونده های مورد هدف این سایت، ذیلاً درج می گردد.

استعلام :

1-آیا کمیسیون موضوع ماده 99 قانون شهرداری مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی اختیار رسیدگی و صدور رأی در خصوص ساختمان‌های واحدهای دامداری، دامپروری و کشاورزی خارج از محدوده و حریم روستاها را دارد؟

2-مرجع صدور پروانه ساختمانی، چه سازمان و ارگانی است؟ توضیح آن‌که، وفق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب 1374 با اصلاحات و الحاقات بعدی و قانون جامع نظام دامپروری کشور مصوب 1388 با اصلاحات و الحاقات بعدی، مرجع صدور پروانه دامپروری و دامداری و کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی است.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

1-با توجه به مفاد تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی و لحاظ مواد 3 و 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب 1374 با اصلاحات و الحاقات بعدی، رسیدگی به امر ساخت و ساز غیرمجاز در خارج از محدوده شهر و حریم آن؛ اعم از آن‌که داخل محدوده روستا یا خارج از آن باشد؛ بجز مواردی که موضوع از مصادیق بزه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها باشد، در صلاحیت کمیسیون موضوع تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون صدرالذکر است و از این حیث تفاوتی بین ساخت و ساز غیرمجاز در خصوص ساختمان‌های مربوط به واحدهای دامداری، دامپروری و کشاورزی و غیر آن وجود ندارد.

2-وفق ماده 10 آیین‌نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها مصوب 10/2/1391 با اصلاحات و الحاقات بعدی که به استناد ماده 8 قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353 به تصویب هیأت وزیران رسیده است، مرجع صدور پروانه ساختمانی و نظارت بر ساخت و ساز در خارج از محدوده روستاها، توسط معاون امور عمرانی استانداری تعیین می‌شود. همچنین مطابق ماده 3 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آن‌ها مصوب 1384 و همچنین بند 11 الحاقی به ماده 78 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 با اصلاحات بعدی، در روستاهای دارای دهیاری و طرح هادی مرجع صدور پروانه ساختمانی در محدوده روستا، دهیاری مربوط است.( نظریه مشورتی شماره 7/1401/444 مورخ تاریخ نظریه : 1401/12/27)

این مطلب توسط مسعود فریدنی ( وکیل پایه یک دادگستری) مرجع صدور پروانه ساختمانی در روستاها تدوین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.