ساخت و ساز غیر مجاز در روستا و مرجع رسیدگی به شکایت

 

ساخت و ساز غیر مجاز در روستا و عواقب آن و جایگاه دهیاری در این باره و اینکه مرجع رسیدگی به شکایات ناشی از ساخت و ساز غیرمجاز در روستا چیست،موضوع نظریه مشورتی زیر است:

نظریه مشورتی شماره 7/99/1282 مورخ 22/9/1399 درباره ساخت و ساز غیر مجاز در روستا

استعلام :  با توجه به ماده 3 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر و روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب ۱۳۸۴ که کنترل و نظارت بر احداث هر گونه ساخت و ساز در داخل محدوده روستا را از وظایف دهیاری دانسته است او ، دهیاری در اجرای این ماده قانونی به چه نحو باید رفتار کند و آیا ضمانت اجرایی برای آن وجود دارد ؟ ثانیا ، چنانچه دهیاری در اجرای این قانون جهت جلو گیری از ساخت و ساز اقدام کند ، آیا هر گونه تمرد و مقاومت در برابر آن مشمول ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ می شود ؟ ثالثا ، آیا دهیاری در اجرای وظیفه قانونی جلوگیری از ساخت و ساز می تواند محل را پلمپ کند به نحوی که در صورت شکستن پلمپ موضوع مشمول ماده ۵۴۳ قانون اخير الذکر شود ؟ رابعا ، چنانچه موضوع ساخت و ساز غیر مجاز روستا در کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری مصوب  ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی طرح و منتهی به صدور رأی شود ، نحوه اجرا و ضمانت اجرای چنین آرائی چگونه است ؟

پاسخ : جناب آقای دانیالی /رئیس محترم حوزه قضایی بخش آفتاب

با سلام و دعای خیر ؛

بازگشت به استعلام شماره ۹۰۰۱/۷۷/۵۱۱ مورخ ۱۳۹۶/۸/۲۸ به شماره ثبت وارده ۱۲۸۲ مورخ ۱۳۹۶/۹/۳ ، نظریه مشورتی کمیسیون قوانین عمومی و بین الملل این اداره کل به شرح زیر اعلام می شود :

1- با توجه به مقررات ماده 3 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر و روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب ۱۳۸۴ ، کنترل و نظارت بر احداث هر گونه ساخت و ساز در داخل محدوده روستا بر عهده دهیاری ها است و به موجب تبصره ۲ ماده واحده قانون الحاق یک بند و ۳ تبصره به عنوان بند ۳ به ماده ۹۹ قانون شهرداریها مصوب ۱۳۷۲ به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و نحوه رسیدگی به موارد تخلف ، کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور و قوه قضاییه و وزارت مسکن ( راه و شهرسازی در استانداری ها تشکیل می شود و با رعایت ماده ۴ آیین نامه استفاده از اراضی ، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها مصوب ۱۰/۲/۱۳۹۱ رأی بر قلع بنا یا جریمه معادل ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت اعیانی صادر خواهد کرد .

٢- دهیاری ها دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و طبق ماده واحده قانون تأسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور مصوب ۱۳۷۷ جزء نهادهای عمومی غیر دولتی محسوب می شود بنابراین ، صرف نظر از این که وظیفه جلو گیری از ساخت و ساز غیر مجاز در داخل محدوده روستا از وظایف دهیاری ها نیست ، با توجه به عبارت « مأمورین دولت » در ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مصوب ۱۳۷۵ و لحاظ تفسير مضیق قوانین کیفری و تفسیر به نفع متهم ، تمرد در مقابل مأموران به خدمات عمومی از قبیل کارکنان دهیاری ها مشمول ماده ۶۰۷ پیش گفته نخواهد بود .

۳- هر چند که عبارت « مقامات صالح رسمی » در صدر ماده ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مصوب ۱۳۷۵ کارکنان دهیاری را هم در بر می گیرد ، لیكن از آنجا که در قوانین موجود جوازی برای پلمپ محل هایی که بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه ساختمانی احداث می شوند توسط مأموران دهیاری پیش بینی نشده است ، لذا شمول ضمانت اجرای مذکور در این ماده بر عملکرد کارکنان دهیاری از حیث موضوع منتفی است .

۴- با توجه به این که رسیدگی به تخلفات ساختمانی در اراضی غیرزراعی و باغها در خارج از محدوده شهرها و شهرک ها بر ابر عهده کمیسیون مقرر در تبصره ۲ ماده واحده قانون الحاق یک بند و ۳ تبصره به ماده ۹۹ قانون شهرداری است و مقر این کمیسیون در استانداری ها است ، لذا اجرای آراء کمیسیون بر عهده استانداری است که از طریق فرمانداری و بخشداری و دهیاری که زیر مجموعه استانداری ها و به همین اعتبار زیر مجموعه وزارت کشور هستند ، با همکاری نیروی انتظامی صورت می گیرد و در صورتی که متخلف به جریمه محکوم شود ، اجرای رأی مزبور به شرح فوق الذکر خواهد بود و مجوز قانونی جهت تسری حکم مقرر در تبصره ۲ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی ( صدور حکم به تخریب ) نسبت به آرای کمیسیون صدرالذکر وجود ندارد .

این مطلب در مورد ساخت و ساز غیر مجاز در روستا و عواقب آن تدوین گردیده است.

ارتباط با وکیل دعاوی دیوان عدالت اداری

شما می توانید از سراسر کشور جهت شکایت از آراء کمیسیون های مواد 99،100 و 77 قانون شهرداری،کمیسیون مشاغل مزاحم و دعاوی مرتبط با شهرداریها و بهره بردن از خدماتی مانند انتخاب وکیل،تنظیم لایحه و دفاعیه و گرفتن مشاوره با شماره تلفن 09123978117 (به نام مسعود فریدنی وکیل پایه یک دادگستری) تماس بگیرید.

از ارائه مشاوره رایگان معذوریم.

34 دیدگاه. Leave new

  • سید حسن حسینی حاجی بکنده
    2021-04-23 14:32

    اینجانب طبق اعلام قوه قضاییه که مردم همکاری کنند و گزارش بدهنند من ۳ سال گزارش دادم ولی مثل توپ فوتبال از کمیسیون ماده ۹۹ گیلان و اداره راه و شهرسازی گیلان پاسکاری دادنند

    پاسخ
    • اکبر خلعتبری
      2023-01-27 12:25

      با عرض سلام وادب احتراما معروضم که در سال های ۱۳۸۰ و قبل از ان در مکان مسکونی جنب منزل قدیم نسبت با ساخت خانه چوبی بدون اعتراض دهیاری اقدام نمودم ایا حالیه دهیاری پگونه می تواند اقدام به تخریب یا جریمه نماید

      پاسخ
      • مسعود فریدنی
        2023-04-10 23:42

        درود
        مشمول مرور زمان نمی شود.
        اگر اصول فنی و مهندسی رعایت شده و استحکام بنا داشته باشد و تجاوزی به معابر نشده باشد ، قاعدتاً باید رای به ابقا بنا با تعیین جریمه صادر نمایند.

        پاسخ
  • قاسم
    2022-03-11 22:57

    باسلام.درمنطقه روستای حاجی آباد زبرخان زمینهای کشاورزی رو همه ویلا سازی کردن.وهیچ ارگانی نیومده جلوگیربشه‌.آیا ما هم خانه بسازیم؟؟.تقریبا سی نفر ویلا ساختن وبا قیمتهای گذافی میفروشن.باتشکر

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-04-09 23:43

      درود بر شما
      از بابت عدم نظارت بر این مهم متاسفم.
      ولیکن به عنوان وکیل دادگستری ، پیشنهاد نمی نمایم که شما هم مبادرت به ساخت و ساز بدون مجوز نمایید زیرا تضمینی نیست که با برخورد و پیگیری نهادهای مسئول مواجه نشوید! ( نقض اصل برابری و تساوی اشخاص در قبال قانون و اصول 19 و 20 قانون اساسی )
      اراضی کشاورزی جزو ثروت های ملی و سرمایه نسل های آینده است.جهاد کشاورزی به محض اطلاع از وقوع جرم ولو با گزارش مردم، مکلف به پیگرد و طرح شکایت است.

      پاسخ
    • کامیار
      2022-07-09 02:37

      باسلام
      در روستای قلعه کول ازتوابع استان گیلان چندین نفراقدام به ساخت وسازغیرمجاز کرده اند و از درختان محدوده جنگل بانی قطع ودر چهارچوب وبدنه ساختمان مورد نظر استفاده نموده اند،جنگل سرمایه ملی است

      لطفاً پیگیری نمایید

      پاسخ
      • مسعود فریدنی
        2022-07-09 23:33

        سلام بر شما
        این سایت، دولتی نیست و صرفاً به مباحث حقوقی می پردازیم.شما می توانید برای ارائه گزارش به اداره منابع طبیعی مراجعه نمایید.

        پاسخ
  • مصطفی
    2022-06-12 04:30

    سلام در روستای هویر از توابع شهرستان دماوند ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری زمین کشاورزی زیر نظر دهیار و شورا به صورت باور نکردنی در حال انجام است به طوری که این روستا بیشتر به کارگاه شهرک سازی شبیه جدیدا هم در اطراف قبرستان روستا چندین خانه و ویلا کنار هم مشغول ساخت هستند کسی هم نیست جلوی این تصرف رودخانه ها و ساخت و ساز غیر مجاز رو بگیره

    پاسخ
  • Benhosensjak
    2022-06-19 14:39

    با سلام .روستای زیرکن درحاشیه یک کیلومتری مشهد مقدس واقع می‌باشد.و آب آشامیدنی از شهر مشهد داریم و برق و گاز هم اکثرا داریم .حدود ششصد نفر در این روستا زندگی میکنند .حال بنده با ساخت یک باب منزل مسکونی یک اطاقه در بافت روستا چسبیده به منازل طرح هادی که البته زمین ملکی است و جزو زمینهای کشاورزی هم نیست .اما یک روز پس از انتخابات آقای رئیسی ساعت شش صبح شهرداری مشهد با لودر و ماشین آلات دیگر منزل بنده را به بهانه اینکه زمین شما در طرح هادی نیست تخریب و معدوم کردند و تمام آهن آلات و درب و پنجره را هم بردند. حال لطف کنید و با راهنمائی بفرمائید که یک فرد شصت و پنج ساله عیال وار و بدون درآمد بخاطر نداشتن یک مهره کمر و عدم توانائی مالی و شغلی و بدون سر پناه دردم را باید با چه مقامی در میان بگذارم و داد خود را در حکومت اسلامی از چه نهاد و ارگان و اداره و سازمانی باید بگیرم ؟؟؟ آدرس ..مشهد خواجه ربیع …. پشت منزل …. — با تقدیر و تشکر..

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-06-20 00:17

      سلام
      بدون رای مراجعی مانند کمیسیون ماده 99 و دادگاه های کیفری دائر بر تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز، تخریب علی الراس صحیح نیست.به نظر می توان در دیوان عدالت اداری برای اثبات وقوع تخلف اداره مربوطه از قوانین و مقررات طرح دعوی نمود.

      پاسخ
  • احمد
    2022-07-14 10:41

    با سلام. بند در یکی از روستاشهر ساری استان مازندران اقدام به ساخت بنا نموده ام.
    طبق شکایت جهاد کشاورزی از بنده بابت ساخت غیر مجاز براساس گزارش دهگردشی، دادگاه بدوی پس از بازجویی دستور کارشناسی رسمی اصادر نموده. و بعداز بازدیدکارشناس، دقیقا در گزارش کارشناس اینگونه قید شده. – طبق اظهارات متشاکی
    عرصه فوق در سال 25/3/1381 خریداری و در سال 1391 دور آنرا برای حفظ زمین و با کاشتن 60تا 70 غرس اصله نهال سیاه ریشه اقدام نمودن و در سال 1396 اقدام به احداث بنا نموده اند. ملک دارای اب، برق و گاز
    می باشم.
    در مشاهدات صحرایی و بررسی لازم در راستای خواسته دادگاه محترم: مشاهدات حاکیست و با کمک جی- پی – اس مساحت زمین 700متر و متوسط سنی درخت 8 سال داخل آن بنا در دو طبقه .
    1- مساحت بنا با کمک متر دستی براورد گردیده.
    2- متراژ از کل سطح اشغال بنای احداثی حدودا 123متر مربع می باشد.
    3-سوابق محل وقوع ملک در تصاویر ماهواره ای گوگل ارث مورد بررسی و تفسیر قرار گرفت.
    4- در عرصه تا قبل از 31/2/1391 هیچگونه بنایی و مستحدثانی دران مشاهده نگردیده نقشه ماهواره ای بپوست.
    5- در فاصله زمانی 31/2/1391 تا 19/7/1391 دور تا دور ان دیوارکشی با بلوک. بپیوست نقشه 2
    6- در فاصله زمانی 19/7/1391 تا 9/2/1393 هیچگونه تغیر محسوی در سطح عرصه ایجاد نشده بپیوست 3
    7- در فاصله زمانی 1393/2/9 تا 1395/1/8 مشتکی عنه در عرصه مورد نظر اقدام به پی کنی نموده بپیوست 4
    8- در فاصله زمانی 1395/1/8 تا 1396/3/1 اقدام به پرنمودن پی قبلی نموده پیوست 5
    9- در فاصله 1396/3/1 تا 1398/7/16 بنای احداثی مشاهده گردید.
    10- در فاصله زمانی 1399/7/21 روز بازدید افزایش بنا در عرصه مشاهد نشده است.
    کابری هر طبقه برابرمشاهدات بررسی و معاینه از محل طبقه همکف بمنظور انبار و محل نگهداری نهاده هاوادوات کشاورزی و طبقه دوم بمنظور اتاق کارگری بصرت نیمه کاره می باشده.
    که ما به گزارش اعتراض نمودیم با این عنوان از ابتدای سال 1396 اقدام به پرکردن پی و انباری نمودیم وبطور پیوسته و بدون فوت وقت تا قبل از شروع سرمادرزمستان 1396 انباری در همکف تکمیل شده.
    لذا قاضی حکم تخریب و 52 میلیون جریمه داده ودر تجدید نظر استان تخریب تایید اما بدلیل نداشتن پرونده واولین بار جریمه را به نصف تقلیل داده.
    مجدد بنده به دیوان عدالت تقاضای بررسی مجدد با مدارک و مستندات در حدوداً کمترازدوماه توسط وکیل لایحه دادم تاکنون در پیگیریهام، پاسخی غیراز کدرهگیری به شماره 1401220354077258از سوی وکیل چیزی حاصل نشده.
    لطفا مرا راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-07-15 22:42

      سلام
      متاسفانه فرصت پاسخ دهی رایگان به سوالات مفصل بالا نیست.
      مشاوره ها با پرداخت هزینه انجام میشه.

      پاسخ
    • مهدی
      2022-10-19 23:26

      سلام. بنده درسال ۱۴۰۰ اقدام به ساخت یک واحد مسکونی بدون پروانه در یک قطعه زمین در محدوده طرح هادی نموده و در کمیسیون ماده ۹۹ مشمول جریمه چهل میلیونی گردیده ام با توجه به اینکه بازدید کارشناس دادگستری ،کارشناس بنیاد و سایر مدارک بعد از ۱۴۰۰/۴/۱ بوده جرایم با تعرفه جدید محاسبه گردیده است ایا امکان اعتراض در دیوان عدالت و یا سایر نهادها و اخذ تخفیف در جریمه موجود هست یا خیر . متشکرم

      پاسخ
      • مسعود فریدنی
        2022-10-20 00:25

        سلام. نظر بنده این هست که جریمه کمیسیون ماده 99 هم مانند جریمه ماده 100 باید بر اساس سال وقوع تخلف باشه ولی غالبا در دیوان عدالت اداری تمایل به نظریه پرداخت به روز دارند.احتمال نتیجه گیری در مورد اعتراض به محاسبه به روز جریمه، پایین هست.

        پاسخ
  • محمد
    2022-10-21 21:18

    با سلام خونه ای خریدیم که در محدوده طرح هادی قرار دارد و بدون پروانه ساخت. ساخته شده . برای گرفتن انشعابات پرونده فرستادیم کمیسیون ماده ۹۹ . بنظرتون به پرداخت جریمه کفایت میکنن یا حکم تخریب میدن . واگر حکم تخریب بدن میتونم علیه فروشنده شکایت کنم.

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-10-21 23:53

      سلام
      متاسفانه در ماده 99 قانون شهرداری، معیاری برای تعیین حکم به جریمه یا تخریب ارائه نشده است ولیکن چون تخریب باعث هدر رفت مال می گردد باید دلایل قانع کننده ای در این باره وجود داشته باشد.دفاع قوی در این پرونده ها بر نتیجه رسیدگی موثر است.
      در مورد طرح دعوی علیه فروشنده، مفاد قرارداد تعیین کننده است.و بسته به مفاد قرارداد و شروط احتمالی آن می توان دعوی فسخ یا انفساخ مطرح نمود و در حالت کلی اگر بنای طرفین بر معامله بر ملک دارای اعیانی فاقد مشکل قانونی بوده، طرح دعوی بطلان پیشنهاد می گردد.

      پاسخ
      • دکتر عبداله زاده
        2023-01-07 01:01

        سلام وقت بخیر خسته نباشید آیا زمینی که در بر خیابان روستا و در طرح هادی روستا می‌باشد رو بدون گرفتن مجوز و پروانه ساخت شروع به ساخت و ساز بکنیم مسکونی و تجاری،اگر طرح هادی هم باشه جریمه داره ؟ دو طبقه مسکونی و تجاری ساخت میکنیم جریمه چقدره

        پاسخ
        • مسعود فریدنی
          2023-02-16 00:41

          سلام
          ساخت و ساز بدون پروانه باید در کمیسیون ماده 99 مطرح بشه و کمیسیون یا رای به تخریب می دهد یا جریمه. بنابراین صرف قرار گرفتن ملک در طرح هادی باعث عدم اعمال یکی از دو ضمانت اجرا یاد شده نیست.بدون پروانه اقدام به ساخت ننمایید چه بسا رای به تخریب بدهند.

          پاسخ
  • وحید
    2022-11-01 19:49

    با سلام بنده در یکی از روستاهای سراب دو قطعه زمین خرمن خریدم از بنیاد پرسیدم میگن زمین شما جزء زمین های هست که میشه ساخت و ساز انجام داد یکی از زمین ها رو به نفع همسایگان تبدیل به کوچه کردم تا بتونن درب منزلشون رو به اون باز کنن اگر این کار رو نمی‌کردم زمین اونها بی ارزش میشد و به مشکل بر میخورن
    حلا به خاطر اینکه زمین رو شریک هستم و مقدار کمی از زمین باقی مانده از پست زمین که جزء مرتع روستا هست و هیچ گونه پوشش گیاهی و درخت ندارن رو به اندازه ۲۰۰ مصاف کردم به نظر شما اگر بخوام ساخت و ساز انجام بدم این ساخت و ساز ما شامل جریمه میشه یا نه
    به نظر شما به چه صورت اقدام کنم
    با تشکر

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-11-04 20:55

      سلام بر شما.
      این موارد، مشاوره محسوب میشه و مستلزم پرداخت هزینه هست میبخشید که فرصت پاسخ دهی رایگان نیست.

      پاسخ
      • سلام بنده در درون طرح هادی روستا ودر کاربری باغی بر خط اصلی که دو طرفم ساختمان ساخته شده با پروانه است بنا ساختم ولی حکم تخریب گرفتم ودر دیوان وجدید نظر هم حکم تایید شده آیا راه دیگری دارم؟

        پاسخ
        • مسعود فریدنی
          2024-01-03 00:09

          درود
          اگه منظورتون، دیوان عدالت اداری هست، اعتراض ماده 79 رو هم مطرح کنید،احتمال نتیجه گیری، خیلی کم

          پاسخ
  • حمید
    2022-12-07 22:40

    سلام
    در ارومیه در روستای بالدرلو در خیابان طوبی کوی نارنج بهترین ویلاهارو میسازن بدون مجوز چرا برا ما اجازه نمیدن ؟ ؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-01-14 22:31

      درود
      اگر غیر مجاز ساخته اند حسب مورد کمیسیون ماده 99 و جهاد کشاورزی باید اقدام نمایند.اگر با مجوز ساخته اند و شرایط شما هم همسان است باید به وضعیت هم جواران جهت گرفتن مجوز جهاد کشاورزی و سیار مراجع ذیربط استناد نمایید به هر حال تبعیض با وجود شرایط مشابه، خلاف اصول 19 و 20 قانون اساسی است.

      پاسخ
  • بهزاد
    2022-12-16 20:42

    سلام بنده سال 90 اقدام به خرید زمین تجاری به متراژ 50 متر نمودم و سال 99 اقدام به ساخت آن کردم چون داخل بافت روستا نبود دهیاری اعلام کرد که شما بساز و بعد می روید به کمیسیون ماده 99 جریمه میدید میاید داخل بافت حال با گذشت زمان پرونده من را امور ارازی به دادگاه فرستاده میخواستم نظر جناب عالی را راجع به ملک بنده جویا شوم لازم به ذکر است زمین بنده از همان ابتدای انقلاب که تقسیمات اراضی در روستای ما اتفاق افتاد زمین تجاری ثبت شده است با تشکر

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-01-15 21:44

      این موارد مشاوره به حساب میاد و چون وقت ما رو میگیره با پرداخت هزینه انجام میشه که به صلاح ارباب رجوع هم هست چون به تفصیل پاسخ داده میشه با این حال:
      اگر ملک در محدوده روستای دارای طرح هادیه، جهاد صلاحیتی در این باره نداره-اگر کاربری ملک،زراعی و باغی نیست، باز جهاد به جایی نخواهد رسید البته باید ثابت کنید.
      اگر بیش از سه سال از ساخت و ساز گذشته باشد و جهاد بعد از اون شکایت کرده باشه، حتی در فرضی که موارد بالا محقق نباشه،موضوع مشمول مرور زمان هست.

      پاسخ
  • علی آهنگری
    2023-01-16 22:43

    سلام،درروستای وزناازبخش ارجمند فیروزکو زمینهائی ازمنابع که الحاق به بافت شدبه افراد واجداولویت واگزار شدبع ازچند سال احداث بنا نکردندوباتوجه به بالارفتن قیمت زمین اقدام به فروش کردندهیج مراجعه ای جوابگونیست چه بایدکرد

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-02-14 23:59

      سلام
      چنانچه شرایط خاصی برای ساخت و ساز و بهره برداری از ملک در قراردادهای واگذاری معین شده، باید دید ضمانت اجرای عدم انجام اون موارد چه هست و قاعدتاً همون سازمان یا نهاد انتقال دهنده یا واگذر کننده مکلف به پیگیری اداری و یا قضایی است.

      پاسخ
  • محمدرحمتی
    2023-01-31 19:20

    باسلام.درروستای بیاچال ازتوابع رضواشهر گیلان .یکی ازکارمندان قراردادی قسمت حقوقی اقدام به ساخت چندخانه درروستا نبوده.باتوجه به اینکه این قسمتهاراازجنگل تصرف نموده ودارای مستثنیات نمیباشد.خواشمنده است دراین مورد رسیدگی نماید

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-04-10 23:52

      سلام بر شما
      این سایت، دولتی نیست و صرفاً به مباحث حقوقی می پردازیم.شما می توانید برای ارائه گزارش به اداره کل منابع طبیعی استان مراجعه نمایید.

      پاسخ
  • مهسا
    2023-02-04 19:55

    سلام
    ساخت و سازهای غیر مجاز در روستا را دهیار اخطاریه صادر میکنه و با توجه به اینکه دهیاری ها دارای مسول فنی هستند آیا باید دهیاری یا مسول فنی جلوی ساخت و ساز غیر مجاز را بگیرید یا اقدام یا بند قانونی دیگری داره؟اگر با مسول فنی هست بند یا ماده قانونی را ذکر نمایید

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-09-18 00:49

      درود – مستندی برای توقف ساخت و ساز در قوانین ندیدم .علاوه بر مقررات استنادی در نظریه بالا،به مستندات زیر می توان اشاره نمود که در مجموع، در مورد ساخت و ساز های غیر مجاز حسب مورد ارجاع مورد و گزارش به بخشداری،دادستان،و جهاد کشاورزی جهت تشکیل پرونده در کمیسیون ماده 99 و تشکیل پرونده کیفری به اتهام تغییر کاربری غیر مجاز اراضی زراعی و باغ ها،تکالیفی متوجه دهیار است.

      ‌ماده۷۸ـ دهیار به مدت چهار سال انتخاب و وظایف زیر را به‌ عهده دارد:

      ۱ـ اجرای مصوبات شورای روستا.

      ۲ـ همکاری با نیروی انتظامی درخصوص اعلام وقوع جرائم، اجرای مقررات‌ خدمت وظیفه عمومی، حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی.

      ۳ـ اعلان فرامین و قوانین و مقررات عمومی.

      ۴ـ همکاری در حفظ و نگهداری تأسیسات عمومی و عمرانی و اموال و‌ دارائی­های روستا.

      ۵ ـ همکاری با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم در جهت ایفای ‌وظایف آنان.

      ۶ ـ مراقبت در اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای ‌تأمین بهداشت محیط.

      ۷ـ همکاری با سازمان‌های ثبت احوال و اسناد در جهت ثبت وقایع چهارگانه‌ سجلی و اسناد و املاک.

      ۸ ـ همکاری با مسئولین ذی‌ربط در جهت حفظ، نگهداری و بهره‌برداری منابع‌ طبیعی و میراث فرهنگی واقع در روستا.

      ۹ـ اجرای طرحهای عمرانی و خدماتی در محدوده روستا در صورت آمادگی با‌ تأیید کمیته برنامه‌ریزی شهرستان.

      ۱۰ـ تشکیل پرونده برای ایجاد بناها، تأسیسات و تفکیک اراضی در محدوده ‌قانونی روستا و ارجاع به بخشداری جهت صدور مجوز.

      ‌تبصره ـ درآمد حاصل از وصول عوارض مربوط به اجرای این بند در امور عمومی‌ روستا و زیر نظر شورای روستا هزینه می‌شود.

      ۱۱ـ تشکیل پرونده و صدور پروانه ساختمان برای ایجاد بناها و تأسیسات واقع در محدوده قانونی روستا پس از هماهنگی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اخذ نظرات فنی نهاد مذکور در چهارچوب ضوابط و مقررات طرحهای هادی مصوب روستا.
      و ماده 10 اساسنامه، تشكيلات و سازمان دهياري ها – مصوب 1380/11/21 _ وظايف تفصيلي دهيار و دهياري جهت اداره و حفظ توسعه پايدار روستا بر اساس قانون شوراها و با رعايت قوانين و مقررات مربوط به شرح زير است :

      11-اعلام فرامين و قوانين دولتي مربوط و پي گيري حسن اجراي آن ها .

      پاسخ
  • قاسم
    2024-02-13 10:09

    سلام جناب فریدنی
    سال ۱۴۰۱اتمام عملیات ساختمانی بوده و تشکیل پرونده ما برج ۲ سال ۱۴۰۲ هستش و تا اون موقع جریمه تخلفات ساختمانی ماده ۹۹ مبلغ ۸میلیون یا نهایتا ۱۰ میلیون ریال بوده ولی پرونده ما را تا برج ۸ طولش دادند و نهایتا متری ۶۲میلیون ریال جریمه رای کمیسیون دادند. حالا باتوجه به این موضوع راهی هست برای کم کردن جریمه.

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-04-12 12:48

      درود بر شما
      دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع پاسخ بدهم.
      رای وحدت رویه صادر شده که جریمه ماده 99 به نرخ روز است.
      شما به تعلل و تاخیر در رسیدگی استناد نمایید شاید موثر واقع شد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.