رای وحدت رویه شماره ۸۲۲ در مورد آنی بودن و شمول مرور زمان بر جرم تغییر کاربری

رای وحدت رویه شماره ۸۲۲ دیوان عالی کشور رافع اختلاف بین دادگاه های کیفری در خصوص آنی یا مستمر بودن جرم تغییر غیر مجاز کاربری اراضی زراعی و باغ ها گردید.

طبیعتاً با آنی محسوب شدن این جرم و با عنایت به رای وحدت رویه شماره 759 همان دیوان که اجمالاً مبنی بر درجه هفت بودن جرم یاد شده است،مقررات مرور زمان به عنوان یکی از بهترین راه های دفاع در چنین پرونده هایی است.

شایان ذکر است، طرفداران نظریه مستمر بودن جرم تغییر غیر مجاز کاربری اراضی و نتیجتاً عدم شمول مرور زمان بر این بزه، در اقلیت بودند با این حال رویه این شعب از جمله شعبه یک دادگاه تجدیدنظر استان البرز موجب ایجاد نارضایتی هایی گردیده بود که در هر حال جلوه خوشایندی نداشت و موجب بدبینی متهمین چنین پرونده هایی می شد.

برای نمونه در حوزه های قضایی هم جواری مانند حوزه های قضایی کرج و فردیس از یک سو و شهریار و ملارد از سوی دیگر، آرا کاملاً متفاوتی در این باره صادر می شد که البته انتظار می رود با رای وحدت رویه اخیر، مشکلات سابق مرتفع گردد.

متن رای مورد بحث به این قرار است:

رای وحدت رویه شماره ۸۲۲ مورخ ۱۴۰۱/۳/۳۱

با عنایت به عبارت به کار رفته در ماده ۱۰ (اصلاحی ۱۳۸۵/۸/۱) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب ۱۳۷۴، “ایجاد بنا” ،”برداشتن یا افزایش شن و ماسه” و “سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می گردد “، رکن مادی بزه تغییر غیر مجاز کاربری اراضی موضوع ماده ۳ این قانون را تشکیل می دهد و با ارتکاب هر یک از این اقدامات،بزه یاد شده واقع می شود و با عنایت به اینکه تداوم آثار و نتایج جرم،به معنای استمرار ارتکاب رکن مادی آن نیست.بنابرابن بزه مذکور از جرایم مستمر به شمار نمی آید و از تاریخ وقوع،مشمول مقررات عام مرور زمان تعقیب در جرایم تعزیری موضوع ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ می شود.بنا به مراتب، رای شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان البرز که با این نظر انطباق دارد،به اکثریت آراء صحیح و قانونی است.

این رای مطابق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی،در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه ها و سایر مراجع ،اعم از قضایی و غیر آن لازم الاتباع است.

این مطلب با عنوان رای وحدت رویه شماره ۸۲۲ در مورد آنی بودن و شمول مرور زمان بر جرم تغییر کاربری توسط مسعود فریدنی ( وکیل تغییر کاربری اراضی ) تدوین گردیده است.

4 دیدگاه. Leave new

  • حمید
    2022-09-05 10:22

    باسلام جناب آقای فریدونی سوالی داشتم بنده در سال 92در زمین خودم حدود900متر مجموع ساخت بنا حدود از انباری و استخر و آلاچیق 110متر و دیوار کشی داشتم آیا مشمول مرور زمان و این رای برای منع تعقیب می شوم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-09-06 17:59

      سلام-این موارد،مشاوره محسوب میشه ولیکن به طور خلاصه،مشمول مرور زمان هست و باید قرار موقوفی تعقیب صادر بشه.

      پاسخ
  • مجتبی صحرایی
    2023-11-29 09:41

    سلام من یک زمین دارم حدود ۴۵۰۰متر قبلا دور آنرا دیوار و استخر و یک انباری کوچک والاچیق زدم جهاد شکایت کرد و با هردو رای اولیه و تجدید نظر تبرئه شدم دوباره سه سال قبل یک خونه ۸۰متری زدم هنوز جهاد چیزی نگفته اگه بخوام برق بگیرم باید برم جهاد اونها هم میگن بازرس،می‌فرستیم اگه اضافه بنا داشته باشی تخریب میشه اگه دوباره برم دادگاه چی میشه

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-03-19 22:50

      درود
      دیر پاسخ میدم چون نرسیدم پیام ها رو ببینم.
      اگر سه سال از تاریخ احداث بنا گذشته باشد، معمولاً قرار موقوفی تعقیب صادر می نمایند.
      گرفتن حکم برائت و صدور قرار موقوفی تعقیب دلیل بر دادن انشعابات نیست و پیشنهاد می کنم خطر نکنید و متقاضی انشعاب برق نشوید چون برخی دادگاه ها معتقدند حکم قلع و قمع مشمول مرور زمان نمی شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.