تفاوت کمیسیون ماده 77 و ماده 100 از نظر صلاحیت،ضمانت اجرا و …

تفاوت کمیسیون ماده 77 و ماده 100 از نظر صلاحیت،ضمانت اجرا و ...

کمیسیون های موضوع مواد 77 و 100 قانون شهرداری، مهم ترین و پر مشغله ترین کمیسیون های شهرداری هستند.

در این مطلب جهت یادگیری آسان تر اهم اطلاعات حقوقی لازم در مورد دو کمیسیون یاد شده، در قالب مقایسه صلاحیت ها، قابلیت اعتراض به آرا و دیگر موارد را مطرح می نماییم.

1-تفاوت در صلاحیت ها

کمیسیون ماده 100 به تخلفات ساختمانی واقع در محدوده و حریم شهرها رسیدگی می نماید ولی کمیسیون ماده 77 به اختلاف بین شهرداری و مودی در خصوص عوارض و بهای خدمات رسیدگی می نماید.

2- تفاوت کمیسیون ماده 77 و ماده 100 از جهت ضمانت اجراها

رای کمیسیون ماده 77 مبنی بر محکومیت مودی به پرداخت عوارض یا بهای خدمات مانند اسناد رسمی لازم الاجرا اجرا می گردد.

اما ضمانت اجرای نپرداختن جریمه تعیینی توسط کمیسیون ماده صد، طرح مجدد موضوع در کمیسیون و تبدیل رای جریمه به تخریب است.

3-مقایسه قابلیت اعتراض

رسیدگی کمیسیون ماده 77 یک مرحله ای است ولی رسیدگی کمیسیون ماده 100 دو مرحله ای است به این توضیح که رای کمیسیون ماده 100 ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ در کمیسیون دیگری که مسامحتاً کمیسیون تجدیدنظر ماده 100 خوانده می شود قابل اعتراض است.

4-تفاوت در تعلق جریمه دیرکرد

طبق ماده 10 قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها :

پرداخت عوارض و بهای خدمات شهرداری ها و دهیاری ها پس از موعد مقرر قانونی و  ابلاغ، موجب تعلق جریمه ای(در هنگام وصول) و به میزان دودرصد(۲%) به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر و حداکثر تا میزان بیست و چهار درصد(۲۴%) خواهد بود.

اما در مورد جریمه ماده 100 شهرداری، مستند قانونی برای تعلق جریمه وجود ندارد و هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز بر عدم تعلق دیرکرد به جریمه کمیسیون ماده 100 تصریح نموده است.

با این همه در هر دو کمیسیون:

-نمایندگانی از قوه قضاییه،وزارت کشور و شورای شهر حضور دارند.

-آرای قطعی هر دو کمیسیون در دیوان عدالت اداری قابل شکایت است.

-طرف دعوی مردم در هر دو کمیسیون، شهرداری است.

نکته اینکه کمیسیون های پیش گفته حق دخالت در صلاحیت یکدیگر را ندارند و فرضاً کمیسیون ماده 100 نباید ضمن رای ابقاء بنا در مورد عوارض و میزان آن اظهارنظر نمایند.

مخصوصاً که شهرداری ها به استناد همین آراء، دریافت جریمه و صدور پایان کار را موکول به پرداخت عوارض مندرج در رای کمیسیون ماده صد می نمایند.

در صورتی که ممکن است مالک، در مورد اصل یا میزان عوارض با شهرداری اختلاف داشته باشد و وقتی خود را مدیون نمی داند چرا باید در مورد عوارض یا بهای خدمات مورد اختلاف که قانوناً کمیسیون ماده 77 بایستی بدان رسیدگی نماید، تسلیم نظر شهرداری شود؟!

با امید به اینکه این مطلب مورد استفاده کاربران گرامی قرار گرفته باشد متذکر می گردد این مطلب توسط مسعود فریدنی ( وکیل دعاوی شهرداری ) در تاریخ 17 اسفند 1402 با عنوان تفاوت کمیسیون ماده 77 و ماده 100 تدوین گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.