نمونه رای کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری

نمونه رای کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری

نمونه رای کمیسیون ماده 77 شهرداری مبنی بر محکومیت شهروند به پرداخت که در دادرسی کمیسیون ماده 77 و دادرسی های مالیاتی، مودی خوانده می شود در زیر درج می گردد.

تفاوت کمیسیون ماده 77 با کمیسیون ماده 100 در آن است که رسیدگی کمیسیون ماده 77 بر خلاف کمیسیون ماده 100 ،تک مرحله ای است.

کمیسیون ماده 77 به اختلافات بین شهرداری و مودیان در مورد عوارض و بهای خدمات رسیدگی می نماید.

کمیسیون موضوع ماده 77 قانون شهرداری ، یک مرجع اداری اختصاصی است بنابراین دیوان عدالت اداری مرجع صالح برای رسیدگی به شکایات از رای اخیر است.

مستند به تبصره دو الحاقی به ماده 3 قانون دیوان عدالت اداری: هم شهرداری و هم مودی اعم از اینکه شخص حقیقی باشد یا شخص حقوقی ( چه خصوصی و چه دولتی) می توانند به رای کمیسیون در دیوان عدالت اداری شکایت نمایند.

همچنین با توجه به تبصره دو ماده 16 قانون یاد شده: رای کمیسیون ماده 77 برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور، شش ماه از تاریخ ابلاغ رأی یا تصمیم قطعی مرجع مربوط مطابق قانون آیین ‌ دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی) است.

مراجع مربوط مکلفند در رأی یا تصمیم خود تصریح نمایند که رأی یا تصمیم آنها ظرف مدت مزبور در دیوان قابل اعتراض است. در مواردی که ابلاغ، واقعی نبوده و ذی ‌ نفع ادعای عدم اطلاع از آن را بنماید شعبه دیوان در ابتداء به موضوع ابلاغ رسیدگی می ‌ نماید.

متاسفانه در مورد نحوه رسیدگی کمیسیون ماده 77، آیین دادرسی ویژه ای وجود ندارد و در موقع تنظیم لایحه و دادخواست های اعتراض به رای کمیسیون یاد شده و ابطال آن بایستی به اصول کلی دادرسی در هیات های شبه قضایی ، رویه قضایی و قوانین و مقررات مربوط به عوارض و بهای خدمات توجه نمود.

با ذکر نکات بالا، ذیلا رای کمیسیون ماده 77 که مربوط یه یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی است در زیر درج می گردد:

نمونه رای کمیسیون ماده 77

بسمه تعالی

در تاریخ 1402.4.18  جلسه کمیسیون رفع اختلاف ماده ۷۷ قانون شهرداری با حضور تمامی اعضاء در محل شهرداری .. تشکیل شده است و پرونده کلاسه… مورد بررسی قرار گرفته است.

شرح جریان پرونده

در پرونده حاضر، شهرداری … مبادرت به تعیین عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری و بها، خدمات آماده سازی نسبت به جایگاه سوخت گاز سی ان جی متعلق به آقای …. نموده که مورد اعتراض قرار گرفته است.

پس از از مذاکرات انجام گرفته فیمابین اعضاء کمیسیون ملاحظه میگردد آقای …. نماینده دادگستری حسب ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ که بیان می دارد برقراری هر گونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای واردانی و تولیدی و نیز ارائه خدمات که در قانون موصوف تکلیف مالیات و عوارض آنها تعیین شده است. ممنوع است و نیز رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۳۸۳ مورخ 1392.6.4 که برای کلیه شهرداری های کشور لازم الاتباع می باشد و آرای متعدد دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال آرای کمیسیونهای ماده ۷۷ قانون شهرداری ها نسبت به تعیین عوارض جایگاه های عرضه سوخت لذا نظر بر عدم تعلق ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری و بها خدمات آماده سازی به جایگاه سوخت سی ان چی متعلق به آقای … و بالتبع عدم استحقاق شهرداری اعلام می نمایند. از سوی دیگر آقای … نماینده وزارت کشور و همچنین آقای … نماینده شورای اسلامی شهر … اعلام می نمایند به موجب دستور العمل اجرایی موضوع تبصره (۱) ماده (۲) قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها مصوب ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ارزش افزوده ناشی از اجرای طرحهای توسعه شهری یکی از عناوین عوارض قانونی قابل وصول توسط شهرداری می باشد و همچنین به استناد دستور العمل اجرایی موصوف بهای خدمات آماده سازی در اجرای تبصره ۲ ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداری ها با قیمت تمام شده صرفاً در صورت ارائه خدمات مستقیم قابل وصول خواهد بود.

در نهایت پس از بحث و تبادل نظر اعضای کمیسیون پیرامون موضوع مطروحه با عنایت به این که ملاک صدور رای نظریه اکثریت آراء . می باشد لذا با حصول اقناع وجدانی ختم رسیدگی اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح دیل مبادرت به صدور رای می گردد.

رای کمیسیون

در خصوص اعتراض آقای … نسبت به تشخیص عوارض تعیین شده از سوی شهرداری … اعضای کمیسیون با امعان نظر در جمیع اوراق و محتویات پرونده و با عنایت به این که عوارض تعیین شده مطابق با دفترچه عوارض مصوب سال ۱۴۰۲ شورای اسلامی شهر …. می باشد که مورد ایراد هیات محترم تطبیق مصوبات شورای شهر قرار نگرفته و مودی نیز دلیل متقنی مبنی بر پرداخت یا برائت ذمه خویش ارائه ننموده است و همچنین توجها به قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها مصوب 1401.4.1 ابلاغیه صادره ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به شماره ۷۹۲۶۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۱) و دستور العمل اجرایی موضوع تبصره (۱) ماده (۲) قانون یاد شده علی ایحال اعضای کمیسیون اعتراض معترض را غیر وارد تشخیص داده و مستنداً به مصوبات شورای شهر و قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها و دستور العمل اجرایی موضوع تبصره (۱) ماده (۲) قانون صدر الذکر حکم بر وصول عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرحهای توسعه شهری و در خصوص بهای خدمات آماده سازی در اجرای تبصره 4 ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها با قیمت تمام شده صرفا در صورت ارائه خدمات مستقیم از سوی شهرداری … صادر و اعلام می نمایند رای صادره قطعی می باشد.

نماینده وزارت کشور ….

نماینده دادگستری …

نماینده شورای اسلامی شهر ….

متاسفانه عناوین عوارض و مبالغ آنها در این رای درج نشده است و همین موضوع می تواند موجب نقض رای در دیوان گردد.

این مطلب توسط مسعود فریدنی (وکیل امور شهرداری و ملکی) با عنوان نمونه رای کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری تدوین گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.