میزان جریمه کمیسیون ماده 99 : نرخ جریمه بر اساس زمان وقوع تخلف یا زمان رسیدگی؟

میزان جریمه کمیسیون ماده 99

میزان جریمه کمیسیون ماده 99 در روستا یا جریمه ساخت و ساز غیر مجاز در خارج از حریم شهرها و در روستا چه روستای دارای طرح هادی و چه روستای فاقد طرح هادی، موضوع مطلب حاضر است.

نخست آنکه کمیسیون موضوع ماده 99 قانون شهرداری به تخلفات ساختمانی خارج از حریم شهرها رسیدگی می نماید البته رسیدگی این کمیسیون مانع از تعقیب کیفری ساخت و سازها و تغییر کاربری های غیر مجاز اراضی زراعی و باغی چنین محدوده هایی توسط سازمان جهاد کشاورزی نیست.

دوم آنکه مستنداً به تبصره 2 بند 3 مـاده 99 قانون شهرداری ، ضمانت اجرای تخلفات ساختمانی در محدوده ای که در صلاحیت کمیسیون یاد شده است، یا قلع بناست یا اخذ جریمه معادل پنجاه درصد تا هفتاد درصد قیمت روز اعیانی تکمیل ­شده.

اینکه در چه مواردی حکم به پرداخت جریمه صادر می شود و در چه مواردی حکم بر اخذ جریمه و ابقای بنا، خود مطلب مستقلی است ولی اجمالاً عدم رعایت کاربری، نقض حقوق مالکانه اشخاص و نادیده گرفتن طرح های دولتی و طرح هادی در تعیین نوع ضمانت اجرا موثر می باشد.

با توضیح بالا مشخص شد که میزان جریمه کمیسیون ماده 99 معادل پنجاه درصد تا هفتاد درصد قیمت روز اعیانی تکمیل ­شده است.

اما سوال این است که قیمت زمان وقوع تخلف ملاک است یا زمان رسیدگی کمیسیون؟

متاسفانه در حالی که بر مبنای آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری، جریمه کمیسیون ماده صد بر اساس ارزش معاملاتی سال وقوع تخلف محاسبه می گردد، هیات عمومی طی تصمیمی قابل انتقاد، در مورد کمیسیون ماده 99 قیمت زمان رسیدگی را ملاک دانسته است و این رای منتهی به تنبیه شدیدتر متخلفین ساختمانی خارج از حریم شهر نسبت به متخلفات ساختمانی ای می گردد که مرجع رسیدگی به تخلفات آنها کمیسیون ماده 100 شهرداری است.

رای مورد نظر به قرار زیر است:

برمبنای تبصره 2 بند 3 مـاده 99 قانون شهرداری (الحـاقی 27؍11؍1345) کمیسیون موضوع این تبصره مکلّف شده است تا درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز، «نسبت به صدور رأی قلع بنا یا جریمه معادل پنجاه درصد تا هفتاد درصد قیمت روز اعیانی تکمیل ­شده» اقدام نماید و منظور از وضع حکم فوق، محاسبـه جریمـه اعیانی تکمیل ­شده بر اساس قیمـت روز رسیدگی است. ثانیاً: محاسبه و تعیین جریمه بر اسـاس قیمت روز اتمـام سـاخت و سـاز که ممکن است مدت زمان زیادی از آن گذشته باشد، با فلسفه وضع قانون مزبور مغایرت داشته و دارای بازدارندگی لازم نیست. بنا به مراتب فوق، رأی شماره 140131390000676191-25؍3؍1401 صادره از شعبه هشتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری که متضمن تأیید رأی کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری بوده و براساس آن تاریخ روز رسیدگی ملاک محاسبه جریمه قرار گرفته است، صحیح و منطبق با موازین قانونی است. این رأی به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.(دادنامه شماره 140109970905811322مورخ 3؍8؍1401هیات عمومی دیوان عدالت اداری)

ایراد وارد به قسمت ثانیا رای بالا به این بیان است که چرا کم کاری دستگاه های نظارتی مانند بخشداری،دهیاری و کمیسیون ماده 99 و استانداری در مورد تعقیب به موقع متخلف و تشکیل پرونده و صدور رای در مدت معقول بر شخص متخلف تحمیل گردد و اینکه رای صادره فاقد بازدارندگی است از این جهت که بین زمان وقوع تخلف و صدور رای فاصله زمانی حایل می گردد، مسئولیتی را به فرد متخلف منتسب نمی نماید.

به هر حال رای صادره برای تمامی مراجع اداری از جمله کمیسیون ماده 99 و البته شعب دیوان عدالت اداری لازم الاتباع است.

این مطلب توسط مسعود فریدنی ( وکیل کمیسیون ماده 99 ) با عنوان میزان جریمه کمیسیون ماده 99 تدوین گردیده است.

30 دیدگاه. Leave new

  • اکبر خلعتبری
    2023-01-27 13:48

    با عرض سلام و ادب معرو ضم که حدود بیش از ۱۰ سال قبل در روستای محل زندگی خودم بدون مجوز دهیاری اقدام به ساخت واحد مسکونی نمودم ایا اکنون دهیار جدید می تواند ادعای تخریب نگاید و …البته در بافت بود و زمین هم ارثیه پدری می باشد

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-04-10 23:43

      درود
      مشمول مرور زمان نمی شود.
      اگر اصول فنی و مهندسی رعایت شده و استحکام بنا داشته باشد و تجاوزی به معابر نشده باشد ، قاعدتاً باید رای به ابقا بنا با تعیین جریمه صادر نمایند.

      پاسخ
      • شهاب
        2023-12-18 19:41

        س من تو روستا خانه ساختم سال ۹۴
        آب برق گرفتم بدون مجوز ساختم گاز امده روستا برای مجوز گاز به من گیر دادن من هم اون زما ن ندانستم اون زمین بوستان کودک زدن تو نقشه من هم اون زمین را خریدم میگن باید بره کمسیون الن من باید جریمه بدهم

        پاسخ
        • مسعود فریدنی
          2024-03-20 00:28

          درود
          دیر پاسخ میدم چون نرسیدم پیام ها رو ببینم.
          امیدوارم که حکم به جریمه بدهند نه تخریب چون کاربری ملک مسکونی نیست و فضای سبزه

          پاسخ
  • بابک
    2023-11-12 19:21

    با سلام بنده سال ۹۳ یکباب سوله خریده ام که مجوز ساخت نیز داشته است در بازرسی بعمل آمده عدم استحکام تشخیص و رای به تخریب داده شد که بلافاصله از طریق دیوان عدالت اداری و تامین استحکام بنا رای تخریب شکسته شد و الان تبدیل به جریمه شده .با توجه به اینکه مجوز ساخت نیز داشته و استحکام بنا تامین شده مبنای جریمه چیست ؟ سپاسگزارم.

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-11-24 00:56

      درود
      با توجه به رای وحدت رویه بالا، به نرخ روز زمان رسیدگی محاسبه می گردد.

      پاسخ
  • سلام
    خانه ده متری نویه باغ خارج از طرح هادی ساختم
    الان از طریق شورای بخش ها برای گرفتن امتیاز های آب و برق به کمیسیون ۹۹ ارجاع داده شدم
    استحکام بنا تایید شده
    مشکل حریم راه و معابر ندارن
    بعد از پرداخت جریمه با حکم کمسیون میشه امتیاز های آب و برق گاز رو گرفت برای خانه ده متری

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-12-08 00:54

      سلام قاعدتاً با پرداخت جریمه، پایان کار صادر می شود و باید مجوز انشعابات هم بدهند ولی اینکه ادارات گاز، برق و آب ، حد نصاب یا ضابطه ای از حیث لزوم داشتن حداقل مساحت به عنوان شرط دادن انشعاب دارند یا خیر بی اطلاعم.

      پاسخ
  • سلام
    بابت تخلف مساحت زیر ۱۰۰متر در سال ۱۴۰۱ ساخته شده چقدر میگیرند و این مبلغ به حساب کی ریخته میشه.

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-03-19 18:26

      سلام -مبلغ مقطوعی ندارد -50 تا 70 درصد قیمت روز اعیانی به عنوان جریمه تعیین می گردد-طبق بند 14 دستورالعمل ماده 99 مصوب سال 1401، جریمه و عوارض به حساب خزانه معین استان مربوطه واریز می گردد.

      پاسخ
  • محسن
    2024-01-06 23:48

    سلام. در منطقه مرزن آباد من تغییر کاربری و جواز زمینم رو به مساحت 200 متر گرفته ام. الان سقف آخر که تموم شد این مساحت به دلیل زدن یک طبقه بیشتر به 300 متر رسیده. با توجه به اینکه در منطقه دهیاری واقع شده و همه کار های قانونی انجام شده چه زمانی باید برای پرداخت خلافی اقدام کنم و هر متر چقدر جریمه میخوره؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-03-20 15:12

      درود
      دیر پاسخ میدم چون نرسیدم پیام ها رو ببینم.
      1-تضمینی نیست که رای به جریمه بدهند ممکنه رای تخریب صادر بشه
      2-هر موقع که کمیسیون ماده 99 رسیدگی و رای به جریمه صادر نماید باید جریمه را بپردازید.
      4-میزان جریمه 50 تا 70 درصد قیمت روز اعیانی هست مبلغ از پیش تعیین شده ای وجود ندارد.

      پاسخ
  • مصطفی
    2024-01-08 16:48

    سلام و خدا قوت.. سال۹۶ اقدام به جواز برای تخریب و نوسازی کردیم و سال ۹۷ شروع به ساخت و اتمام ان در همان سال انجام شد و در همان سال پرونده برای میزان خلاف تشکیل و به ادارات مربوطه ارسال شد اما پرونده در فرمانداری مفقود و بعد از ۸ ماه به ما اطلاع دادن که دوباره باید تشکیل پرونده داده بشود. حالا بعد از تقریبا ۵ سال ۷۰ درصد قیمت روز محاسبه شده است میخواستم بدونم صدای ما در دیوان عدالت شنیده میشود ضمن اینکه شماره پرونده ونامه های ان پرونده مستند هستند .. ممنون میشم جواب بدین ..

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-01-10 00:07

      درود
      بسیار بعید میدونم به این استناد از صدور رای بر اساس نرخ روز خودداری کنند – به نظرم دعوی احراز وقوع تخلف ومطالبه خسارت علیه اداره و کارمندان متخلف مطرح نمایید.خسارت در واقع تفاوت جریمه تعیینی کمیسیون با جریمه به نرخ سال 1397 هست.

      پاسخ
  • حسین پور
    2024-01-10 18:41

    سلام من الان حدود یک ماه داخل زمین دویست متری ساختمان روستا یی شروع به ساخت کردم پی وونداسیون بتن ریختم قرار وام بگیرم حدود ۱۱متر اضافه بنا دارم دهیاری متری چقدر ازمن جریمه میتونه بگیر بی زحمت منو راهنمایی کنید

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-01-11 14:52

      درود
      با رای کمیسیون ماده 99 و به فرض که رای به تخریب صادر ننمایند، 50 تا 70 درصد قیمت روز اعیانی (بنا)

      پاسخ
    • اشکان
      2024-01-16 16:37

      با سلام .سال ۸۶ پدرم توی روستا یه بنایی ساخت که ۴ دهنه مغازه و یه ساختمون روشه.یکی از مغازه هارو سند زد به نام من.ولی چون پروانه ساخت نگرفته بود، توی سند هم فقط زمین ذکر شده نه مغازه یا تجاری.حالا من می‌خوام برای این مغازه برق و گاز و آب بگیرم و برای این کار باید پروانه ساخت داشته باشم.ساختمان هم داخل بافت هست ، همون مغازه منظورم هست.میخواستم بدونم که جریمه ی نداشتن پروانه‌ی اون مغازه رو باید پرداخت کنم یا اینکه باید جریمه کل بنا پرداخت بشه.و اگه فقط باید جریمه همون مغازه رو پرداخت کنم ، جریمش چه قدر هست؟

      پاسخ
      • مسعود فریدنی
        2024-01-18 00:04

        سلام -کل بنا بدون پروانه هست،به فرض که رای به جریمه صادر شود و حکم تخریب ندهند، بایستی کل جریمه پرداخت شود.میزان جریمه: 50 تا 70 درصد قیمت روز اعیانی-در رابطه بین خودتون،شما صرفاً مسئول پرداخت جریمه همون قسمت خریداری شده اید ولی تا جریمه کلی پرداخت نشود، پایان کار صادر نمی شود و نداشتن پایان کار مانع صورت مجلس تفکیکی و سند مفروزی هست.

        پاسخ
  • محسنی
    2024-01-29 14:24

    سلام من در کمسیون ماده 99 جریمه شدم به پرداخت 70 درصد قیمت روز عیانی .به رای در دیوان اعتراض کردم .دیوان رای به کارشناسی مجدد داد.کارشناس قیمت ساخت رو در سال ساخت که دوسال پیش بود محاسبه کرد .اعضا کمسیون نظر کارشناسی رو قبول ندارند و اعلام کردند کارشناسی و ارزیابی بر اساس قیمت امروز باید انجام بشه. در حالیکه من رای دارم و رای مال دو سال قبل است و در نتیجه اعتراض من به رای اولیه .الان مجدد در حال بررسی است.میخواستم بفرمایید مبنا ی قیمت ارزش عیانی در رزوز رسیدگی رای اولیه است یا ارزش در زمان بررسی جدید , که دوسال زمان خورده.بنده دو سال پیش که رای صادر شد هزینه ساخت متری 7 ملیون بود الان متری 15 ملیون هستش.

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-04-12 12:29

      درود بر شما
      دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع پاسخ بدهم.
      در این فرض باید بر اساس قیمت زمان صدور رای اول محاسبه شود.

      پاسخ
  • حسین
    2024-02-12 14:38

    باسلام
    بنده در خارج بافت روستا مجوز دامداری گرفتم با پروانه ساختمان کلا بنا همه چیزشو ساختم اب و برق و گاز هم گرفتم و بعد از ان اونو تبدیل کردم به مرغداری الا با توجه به ممنوعیت صدور مجوز اون قسمت به مرغداری بهم تغییر شاخص نمیدن الا میخواستم ببینم میتونم از طریق ماده ۹۹ جریمه پرداخت کنم پروانه مرغداری بگیرم ؟! این راه رو اداره همیاری و شهرداری ها بهم پیشنهاد دادن

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-04-12 12:46

      درود بر شما
      دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع پاسخ بدهم.
      اگر بخش نامه یا مقرره ای مبنی بر عدم امکان دایر نمودن مرغداری در اون محل باشه، قاعدتاً کمیسیون ماده 99 هم باید از اون تبعیت کنه — البته کمیسیون ماده 99 به تخلفات ساختمانی رسیدگی می کنه و باید غیر از آنچه از قبل پروانه داشته، اقدامات خلاف پروانه،مازاد بر پروانه یا بدون پروانه انجام پذیرد تا کمیسیون صلاحیت رسیدگی پیدا کند.

      پاسخ
  • مریم
    2024-03-14 19:12

    سلام وقت بخیر
    یک زمین قلفتی داخل بافت روستایی به متراژ ۳۰۰ متر قولنامه ای داشتم که شروع به ساخت کردم
    دهیاری گفت مجوز نمیدن چون زمین به درستی تفکیک نشده و شما بدون مجوز بسازید
    حالا ما دوبلکس ۱۶۰ متر ساختیم
    زمین بافت تو منطقه محدود متری ۱۰ میلیون هست
    شما میدونید ما چقدر باید جریمه بدیم؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-04-12 16:35

      درود بر شما
      دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع ببینم.
      امیدوارم که رای به تخریب ندهند-اگر رای به جریمه باشد، معادل 50 تا 70 درصد قیمت روز ساختمان

      پاسخ
  • سلام خانه ای در سال ۱۳۶۵ در روستا ساختیم و سال ۱۳۸۵ سند ششدانگ گرفتیم در سال ۹۷ اقدام به بازسازی‌ خانه ام کردم و پروانه نگرفتم البته به متراژ ساختمان قبلی خودم البته به دهیار مراجعه کردم گفتن عقب نشینی نداری الان از سمت کوچه عقب نشینی دارم ۲ متر الان دهیار جدید میتونه گیر بده یا نه تمام شد

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-03-22 14:35

      سلام
      هر موقع عقب نشینی را اجرا کنند باید جبران خسارت انجام شود.

      پاسخ
  • بهرامی
    2024-03-27 15:05

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما اساتید گرامی
    بنده یک واحد ساختمان ویلایی در باغی که از پدر به ارث برده ام را ساخته ام برای گرفتن مجوز آب و برق و گاز چکاری باید انجام دهم.
    روستا فاقد کد آبادی و دهیاری و طرح هادی میباشد.
    با تشکر

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-04-12 21:44

      درود بر شما
      دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع ببینم.
      با شرایطی که فرمودید در ابتدا باید خوش شانس باشید که با شکایت جهاد در دادگاه و یا رسیدگی کمیسیون ماده 99 حکم بر تخریب صادر نشود!

      پاسخ
  • مهدیه
    2024-04-03 08:44

    سلام
    زمین پدری به من رسید خورد به طرح بلوارومیدان
    زمینی دیگر در بالای روستا به من دادند ومیگن باید مهندسی ساز باشه من ندارم که مهندسی بسازم زمان گذشته الان میگن چون نساختی زمینو ازت میگیریم باید چه کنم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-04-12 21:56

      درود بر شما
      دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع ببینم.
      شرح مساله تون مبهم هست اگر به جای ملک واقع در طرح، با توافق معوض داده اند باید با رعایت مقررات ساخت و ساز نمایید به هر حال سازه باید بر اساس اصول فنی و با استحکام و کلاً با رعایت قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان احداث شود .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.