شرایط واگذاری خانه های سازمانی در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

مرجع تشخیص باغ در محدوده

شرایط واگذاری خانه های سازمانی از حیث دارا بودن مسکن و اراضی زراعی بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن چیست؟

اداره حقوقی قوه قضاییه در این باره نظریه ای صادر نموده که در زیر درج می گردد:

شرایط واگذاری خانه های سازمانی چیست؟

نظریه مشورتی شماره 1357/98/7 مورخ 26/09/1398

استعلام: با عنایت به بند «الف» ماده 8 قانون اصلاح قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1389 ، عبارت فاقد زمین یا واحد مسکونی ، مطلق داشتن زمین یا واحد آپارتمانی حتی خریداری شده به صورت آزاد است یا صرفاً ناظر بر واگذاری واحد و زمین توسط دولت یا به اصطلاح تکمل فرم موسوم به فرم جیم می باشد؟

همچنین آیا عبارت زمین ناظر بر کاربری مسکونی است یا اراضی زراعی را نیز شامل می شود؟

پاسخ : با توجه به نص ماده 8 قانون اصلاح قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن 1387 با اصلاحات 1390 و بند «الف» ماده واحده قانون اصلاح ماده 8 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن 1389 و با عنایت به این هدف مقنن تامین مسکن برای کارکنان شاغل و بازنشسته و همچنین تامین مسکن برای ساکنین واجد شرایط ( فاقد زمین یا واحد مسکونی یا سابقه در بانک اطلاعات وزارت راه و شهرسازی ) می باشد ، بنابراین بند «الف» ماده واحده قانون اصلاح ماده 8 قانون صدرالاشاره ناظر به خانه های سازمانی قابل واگذاری به کارکنان شاغل و بازنشسته که دارای آپارتمان یا ملک و زمین قابل احداث بنای مسکونی و نیز ساکنان آن که دارای زمین و واحد مسکونی بوده یا قبلاً از طریق سازمان راه و شهرسازی به آنها زمین واگذار شده ، نمی باشد. عبارت فاقد زمین شامل زمین هایی است که قابلیت احداث بنای مسکونی را داشته باشند ؛ از این جهت داشتن اراضی کشاورزی از موجبات عدم واگذاری خانه سازمانی نمی باشد. چنانچه دعوایی به خواسته الزام دولت به تکلیف قانونی خود دایر بر واگذاری واحد مسکونی در اجرای ماده 8 قانون موضوع استعلام باشد ، مطابق بند «الف» ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 رسیدگی به موضوع در صلاحیت شعب آن دیوان خواهد بود.

این مطلب با موضوع شرایط واگذاری خانه های سازمانی تدوین گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.