نمونه اظهارنامه فسخ مبایعه نامه از طرف فروشنده

نمونه اظهارنامه فسخ مبایعه نامه از طرف فروشنده که در زیر درج می گردد باید با توجه به بررسی این موضوع لحاظ گردد که آیا شرایط فسخ قرارداد از طرف فروشنده وجود دارد یا خیر؟ بعد از احراز وجود حق فسخ و عدم اسقاط آن توسط فروشنده و البته در جایی که خریدار زیر بار فسخ مبایعه نامه نمی رود،فروشنده بایستی فسخ قرارداد و مبایعه نامه را به طریقی به خریدار اعلام نماید. بهترین و مطمئن ترین راه اعلام فسخ قرارداد توسط فروشنده، تنظیم و ارسال اظهارنامه ای با متن رسا و صریحی است که دلالت بر اعلام فسخ قرارداد توسط فروشنده دارد. چون ممکن است خریدار علی رغم دریافت اظهارنامه فسخ مبایعه نامه از طرف فروشنده به دلیل تاخیر در پرداخت ثمن از پذیرش اعلام اراده فروشنده خودداری نماید و نیاز به طرح دادخواست تایید فسخ قرارداد باشد،فلذا تنظیم متن دقیق اظهارنامه از اهمیت بالایی برخوردار است. دقت فرمایید که فسخ با انفساخ متفاوت است چون انفساخ به طور خودبخودی و بدون ارسال اظهارنامه محقق می گردد ولی در فسخ ،صاحب اختیار فسخ بایستی به طریقی اراده خود مبنی بر فسخ را به طرف مقابل اعلام دارد. نمونه اظهارنامه فسخ مبایعه نامه از طرف فروشنده به دلیل تاخیر در پرداخت ثمن که در زیر درج می گردد در فرضی است که ماده ای از قرارداد یا یکی از شرایط مبایعه نامه مقرر شده است که مثلاً چنانچه خریدار تا فلان تاریخ از پرداخت ثمن معامله خودداری نماید،فروشنده ظرف مهلت ده روز مجاز به فسخ قرارداد است. البته بعد از خودداری خریدار از ادای این تعهد یعنی پرداخت به موقع ثمن یا قسطی از ثمن چنانچه فروشنده به نحوی از انحاء از اختیار فسخ عدول و انصراف داده باشد،نمی توان قائل بر بقاء حق فسخ بود. بدیهی است در این موارد بهتر است از مشاوره و راهنمایی وکلای امور ملکی و قراردادها بهره برد. تاخیر در پرداخت ثمن معامله،تخلف از شروط قراردادی ،وقوع غبن فاحش در قرارداد و تدلیس و فریبکاری در معامله از عمده ترین دلایل فسخ قرارداد و مبایعه نامه می باشد.

نمونه اظهارنامه فسخ مبایعه نامه از طرف فروشنده به دلیل تاخیر در پرداخت ثمن

نمونه اظهارنامه فسخ مبایعه نامه از طرف فروشنده به دلیل تاخیر در پرداخت ثمن که در زیر درج می گردد با توجه به الکترونیکی شدن فرآیند ثبت دادخواست ها و اظهارنامه ها بایستی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال گردد. در فرم اظهارنامه بعد از پر کردن مشخصات اظهارکننده (در اینجا فروشنده) و مخاطب اظهارنامه (در اینجا خریدار) بایستی موضوع اظهارنامه را درج نمود که بهتر است این عبارت درج گردد:

«اعلام مراتب فسخ مبایعه نامه به علت تاخیر در پرداخت ثمن به شرح متن اظهارنامه »
در شرح اظهارنامه چنین نوشته می شود:
مخاطب محترم جناب آقای/سرکارخانم/شرکت…/موسسه… با سلام همانطوریکه مستحضرید اینجانب طی مبایعه نامه شماره…مورخ… یک واحد آپارتمان/یک قطعه زمین/ یک باب سوله/یک باب مغازه و…را به جنابعالی /آن شرکت/آن موسسه…فروخته ام و در بند…قرارداد مقرر شده است که چنانچه خریدار از پرداخت هر یک از اقساط ثمن معامله در موعد قانونی امتناع نماید،فروشنده مجاز است ظرف مدت ده روز از تاریخ تاخیر در پرداخت هر یک از اقساط به موجب اظهارنامه رسمی فسخ مبایعه نامه را به خریدار اعلام و ارسال دارد لذا بدین وسیله توجهاً به عدم پرداخت اقساط ثمن در مواعد قراردادی ،مستنداً به ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی فسخ معامله و مبایعه نامه شماره و تاریخ بالا را به علت تاخیر در پرداخت ثمن معامله وفق بند…قرارداد اعلام و ارسال می دارم.
نام و نام خانوادگی
امضاء

این مطلب با موضوع اعلام فسخ قرارداد،انفساخ،متن نامه فسخ، موارد عمده فسخ مبایعه نامه و نمونه اظهارنامه فسخ مبایعه نامه از طرف فروشنده به دلیل تاخیر در پرداخت ثمن تنظیم گردیده است.

ارتباط با وکیل دعاوی قراردادها و املاک

شما می توانید جهت اخذ مشاوره و تنظیم لایحه دفاعیه و دادخواست جهت کلیه دعاوی حقوقی ملکی و امور قراردادها از جمله ابطال، فسخ،تایید انفساخ، اقاله،تحویل ملک و تنظیم سند،خلع ید و سایر دعاوی ملکی و قراردادها با شماره تلفن 09123978117 تماس بگیرید.قبول وکالت در پرونده ها صرفاً در پرونده های مربوط به حوزه های قضایی استان های تهران و البرز میسر است.

از ارائه مشاوره رایگان معذوریم.

12 دیدگاه. Leave new

  • معین
    2021-04-03 23:33

    سلام ممنون از راهنمایی جنابان وکلا ، اگر بنگاه دار با خریدار همدستی کرده واز اعتماد فروشنده سوء استفاده کرده باشند تکلیف چیست؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-04-04 00:31

      سلام بر شما
      هر چند محکوم نمودن متصدی بنگاه در رویه دادگاه ها کمتر دیده می شود با این حال چون بنگاه دار ،«دلال» محسوب می شود و دلال باید امانتدار طرفین معامله باشد،به نظر در فرض بروز خسارت از مجرای تقصیر یا تقلب بنگاه دار؛می توان به استناد مواد زیر علیه او دادخواهی و مطالبه خسارت نمود:
      الف) ماده 337 قانون تجارت که مقرر داشته است:دلال باید در نهایت صحت و از روی صداقت طرفین معامله را از جزئیات راجعه به معامله مطلع سازد ولو اینکه دلالی را فقط برای یکی‌از طرفین بکند. دلال در مقابل هر یک از طرفین مسئول تقلب و تقصیرات خود میباشد.
      ب) ماده یک قانون مسئولیت مدنی که بیان می دارد: هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی بجان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا بهر حق دیگر‌که بموجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود‌ میباشد. ‌

      پاسخ
  • شهرام نیکویی
    2022-07-12 00:34

    درود برشما .خسته نباشید
    سوال ؟
    اگر قسمتی از ملک بصورت دانگ مثلا دو دانگ مشاع از فلان ملک را در محضر بنام خریدار کرده و سند مشاعی بنام خریدار صادر شده باشد و خریدار هیچگونه ثمنی بابت خرید دو دانگ مشاع از شش دانگ را تحویل بایع نکرده باشد.آیا میتوان قرارداد را فسخ نمود؟ یا فقط مطالبه وجه ثمن را در اظهارنامه قید کرد؟
    ممنون میشم جوابگو باشید.
    با احترامات وافر. نیکویی

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-07-13 00:41

      سلام
      پاسخ نیاز به بررسی و سوال و جواب بین وکیل و ارباب رجوع داره .. با این حال اگر واقعاً قصد طرفین، هبه و صلح بلاعوض نبوده و قصد بر بیع بوده و در عین حال ثمنی مورد توافق قرار نگرفته، شاید بتوان سند تنظیمی و چنین بیعی را باطل کرد.در غیر این فرض باید ثمن مورد توافق ، مطالبه گردد با اثبات اینکه ثمن، فلان مبلغ بوده

      پاسخ
  • جواد
    2022-09-21 01:23

    با سلام . بنده خونه ای رو بصورت قولنامه ای خریدم مقداریش رو چک دادم و در اون فروشنده شرط گذاشت که اگر چک به هردلیل در تاریخ مقرر وصول نشه معامله فسخ میشه و باید به فروشنده ضرر هم پرداخت کنم. ضمنا چون سیصد تومن کم داشتیم به عنوان رهن دست من موند و ایشون همونجا نشسته الان. بعد در تاریخ مقرر چک برداشت نشد نگران شدم تماس گرفتم گفتن خرج کردم و دو سه روز بعد چک برداشت شد. حالا میبینم بنگاهی که داماد فروشنده هم بود آدرس بنده رو همون ملکی که خریدم و هنوز فروشنده نشسته نوشته. الان نگرانم که آیا امکان فسخ داره ؟ و ممکنه فسخ کرده باشه و من بی خبر باشم اظهارنامه به در خونه خودش رفته باشه ؟ ممنون میشم پاسخ بدین خیلی نگرانم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-09-26 22:56

      سلام بر شما
      این موارد، مشاوره محسوب میشه و مستلزم پرداخت هزینه هست میبخشید که فرصت پاسخ دهی رایگان نیست.

      پاسخ
  • سعید اسماعیلی
    2022-10-11 19:26

    سلام وقت بخیر. چند روز پیش ملکی رو خریداری کردم و مبلغی رو بیعانه دادم و مقرر شد مابقی مبلغ رو چند فقره چک بانکی تقدیم کنم و همه تعهدات رو انجام دادم اما فروشنده از گرفتن چک ها امتناع میکنه و ادعای فسخ معامله رو داره آیا ایشون میتونه فسخ کنه یا نه
    در چه صورتی بنده میتونم ملک رو تحویل بگیرم ممنون

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-10-15 21:42

      سلام . این موارد، مشاوره محسوب می شود و مستلزم پرداخت هزینه ولیکن:
      بدون رویت مدارک نمی توان نظر دقیقی داد.بستگی دارد به اینکه حق فسخی برای فروشنده در نظر گرفته شده یا خیر؟ اظهارنامه ارسال نمایید مبنی بر امتناع طرف مقابل از دریافت چک ها و هشدار برای گرفتن چک های مورد نظر.

      پاسخ
  • سلام و خسته نباشید بنده یک ماشین کوئیک ۱۴۰۰ را با یک نفر که ماشین ال ۹۰ مدل ۷۸ داشت معامله کردم که به صورت دستی نوشته شده که برای هر یک از ماشین‌ها یک قولنامه نوشتیم قولنامه ال ۹۰ دست بنده است و کوئک دست ایشان داخل قولنامه قید شده که مبلغ ۲۵۰ ملیون به فروشنده تحویل گردید اما هیچ پولی به حساب ریخته نشده فردا اون روز خانوم اون اومده گفته ماشین به نام من بوده شما برای چی خریداری کردید در حالی که شوهرش هم امضاع کرده هم اثر انگشت زده حالا دیگه طرف تلفن رو هم جواب نمیده نه ماشین ما رو میاره که کوئیک باشه البته ال۹۰ دست بنده هست

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-09-18 01:36

      درود
      اگر خودرو ال 90 از آن همسر طرف باشد و ایشان رضایت به این قرارداد ندارند، قرارداد باطلی هست.با طرف مقابل اتمام حجت نمایید اگر توجهی نکردند، شکایت فروش مال غیر نمایید.

      پاسخ
  • شهریور .یعقوبی
    2023-10-28 04:06

    سلام اینجانب درسال ۱۳۷۹ یک باب مغازه بصورت قولنامه دستی وامضا چند شهود به مبلغ ۲/۷۰۰ فروختم و در قولنامه هیچ توضیحاتی در مورد پرداخت پول از طرف خریدار به فروشنده هم نشده …و چون هیچ پولی طبق گواهی شاهدان هم دریافت نشده وپس از ۳ سال برادرم نوشته ای را بعنوان تعهد پرداخت ۲/۷۰۰را در دوقسط مساوی پس از اخذ وام از بانک به حساب بانک واریز نماید ودر غیران صورت مبایعه نامه فوق کن لم یکن تلقی خواهد شد ..و این پول پرداخت نشد و برادرم چندین سال هم آنجا نشسته وکرایه ای هم نگرفتم .وبه تازگی پس از بازنشستگی به شهرستان برگشتم ومتوجه شدم مغازه را سند هم درخواست کرده و سند گرفته .آیا با آن سندبعنوان تعهد ناامه دست نوشته وامضا شده میتوانم فسخ یا ابطال سند وخلاصه مغازه ام را پس بگیرم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-03-19 22:38

      درود
      دیر پاسخ میدم چون نرسیدم پیام ها رو ببینم.
      به نظر با طرح دعوی تایید انفساخ و ابطال سند به نتیجه می رسید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.