آیا پروانه ساختمان باطل می شود ؟مرجع رسیدگی به شکایت چیست؟

رای دیوان در خصوص صدور پروانه ساختمانی

آیا پروانه ساختمان باطل می شود ؟پاسخ به این سوال از این جهت حائز اهمیت است که به هر حال پروانه ساختمان به عنوان سندی که از ناحیه شهرداری و بعد از طی مراحلی مانند صدور دستور نقشه ،تایید نقشه ،صدور فیش عوارض و بالاخره پرداخت عوارض یا توافق در قبال نحوه پرداخت آن با متقاضی صدور پروانه صادر شده است.

گفتنی است بند 6 مصوبه شورای عالی اداری در خصوص صدور پروانه ساختمانی در سي و چهارمين جلسه مورخ ۱۳/ ۸/ ۱۳۷۱مقرر می دارد:

از تاریخ 1371/11/1 شناسنامه ساختمان به عنوان یک سند رسمی تلقی گردیده ودر رابطه با استعلامهای دستگاهها وارگانهائی ازقبیل وزارت مسکن وشهرسازی ، بانکها ، شرکت گاز ،برق وآب ،سازمان ثبت اسناد واملاک کشور .وزارت امور اقتصادی ودارائی و … مورداستنادمی باشد .

حال سوال این است که آیا چنین سندی قابل شکایت و ابطال است و در فرض مثبت بودن پاسخ،مرجع رسیدگی به شکایت چیست؟

آیا پروانه ساختمان صادره از شهرداری باطل می شود؟

ممکن است بیان شود که چنین سندی قابل شکایت و ابطال نیست چون متقاضی صدور پروانه با طی تشریفات و مقدمات صدور آن و به امید بهره مندی از مزایای آن که همان ساخت و ساز یا بازسازی و …می باشد،مبادرت به صرف وقت و هزینه برای دریافت آن نموده است و ابطال این سند مخالف حقوق قانونی و حق مکتسب اوست.

در نقطه مقابل باید گفت ممکن است در موقع انجام تشریفات و مقدمات صدور پروانه ساختمان ،مقررات قانونی مراعات نشده باشد مثلاً مقررات و الزامات طرح تفصیلی که معمولاً منتهی به نقض حقوق همسایگان از جهت اِشرافیت ،سایه اندازی و….می گردد. .بنابراین بجاست که به شکایت ذینفع در خصوص ابطال پروانه ساختمانی رسیدگی شود.

رویه قضایی و اداری نیز موید پذیرش دعوی ابطال پروانه ساختمانی است.

مرجع رسیدگی به دعوی ابطال پروانه ساختمانی چیست؟

در این باره نیز ممکن است بیان شود که چون دادگاه های عمومی مرجع عمومی رسیدگی به دعاوی هستند پس رسیدگی به دعوی ابطال پروانه ساختمانی در صلاحیت دادگاه حقوقی مستقر در محل ملک است.

ولیکن پروانه ساختمان در واقع سندی است که از ناحیه شهرداری صادر شده است و شکایت از اقدام و تصمیم این نهاد نیز مستنداً به ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در صلاحیت دیوان اخیر است.کما اینکه هیات عمومی دیوان عالی کشور نیز سابقاً در مورد دعوی مشابه یعنی خودداری شهرداری از صدور پروانه،طی دادنامه شماره 556 مورخ 10/2/1370 اعلام داشته است: «رسیدگی به شکایت مردم از شهرداریها در مورد خودداری‌از صدور پروانه ساختمان در صلاحیت دیوان عدالت اداری می‌باشد»

همچنین هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی رای وحدت رویه شماره 812 مورخ 23/8/1396 «رسیدگی به اعتراض همسایه مجاور متضرر از پروانه شهرداری» را در صلاحیت دیوان دانسته است.

بنابراین رسیدگی به دعوی ابطال پروانه ساختمانی در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

دو نکته در مورد دعوی ابطال پروانه ساختمانی

بر اساس تجربه نگارنده :

الف) بهتر است در فرضی که پروانه ساختمانی را مخالف حقوق قانونی خود می دانید تا قبل از شروع کار و یا حتی الامکان در همان مرحله پی کنی و گودبرداری نسبت به طرح دادخواست اقدام نمایید.چون رویه ای وجود دارد که بعد از اتمام ساخت در این باره به استناد تاخیر شاکی در طرح دعوی ،قرار رد و یا ممکن است حکم به رد دعوی صادر نمایند.

برای مثال به دادنامه زیر که به شماره 9209970902801163 از شعبه 28 دیوان عدالت اداری صادر شده است توجه نمایید:

«در خصوص شکایت (ع.پ.) با وکالت (ب.ف.) به طرفیت شهرداری تبریز و (م.ی.) و (ر.س.) به خواسته ابطال پروانه ساختمانی در خصوص پلاک ثبتی؛ با توجه به محتویات پرونده و اسناد و مدارک ابرازی شاکی و لایحه دفاعیه طرف شکایت به شماره … و نظر به اینکه طبق مستندات ارائه شده از سوی شاکی از جمله عکس که حکایت دارد ساختمان تمام شده و در حال بهره برداری است و با توجه به اینکه اصول فنی و شهرسازی و مقررات طرح تفصیلی در صدور پروانه رعایت شده است، حتی پایان کار نیز برای ساختمان صادر گردیده است و اگر شاکی برای خود حقی قائل بود در بدو امر و در حین احداث طبقه اول اقدام قانونی انجام می داد، نه بعد از احداث ساختمان و بهره برداری از آن. بنابراین دفاعیات طرف شکایت مؤثر و موجه ارزیابی و شکایت شاکی غیر موجه تشخیص و به استناد مواد 13 و 7 قانون دیوان عدالت اداری حکم به رد شکایت صادر و اعلام می گردد و شکایت نسبت به اشخاص حقیقی قابل طرح در دیوان نبوده و قرار رد صادر و اعلام می نماید. رأی صادره قطعی است.»

ب) به نظر و بر اساس آنچه در عمل اتفاق افتاده طرح دادخواست به خواسته اصلاح پروانه ساختمانی به طرفیت شهرداری در جایی که شاکی یا وکیل وی مدعی صدور پروانه ساختمانی بدون رعایت مقررات قانونی هستند،قابل استماع نیست .اصلاح پروانه موضوعی نیست که در قالب شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری قابل طرح باشد.

ارتباط به وکیل امور شهرداری در دیوان

در پایان متذکر می گردد: شما می توانید جهت اخذ مشاوره ،تنظیم لایحه دفاعیه و یا تنظیم قرارداد وکالت ، جهت شکایت از شهرداری های سراسر کشور در دیوان عدالت اداری به خواسته هایی مانند الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی ،ابطال پروانه ساختمان ،اعتراض به آراء کمیسیون های مواد 100 و 77 و سایر دعاوی شهرداری ها در دیوان مذکور با شماره تلفن 09123978117 ( به نام مسعود فریدنی/وکیل پایه یک دادگستری) تماس بگیرید.

لطفا درخواست مشاوره رایگان نفرمایید.

3 دیدگاه. Leave new

  • حمید
    2023-07-09 12:40

    بسیار مفید

    پاسخ
  • زهرا
    2024-03-23 11:52

    باسلام
    ایا این قانون ومتن بالا در مورد جواز ساخت در روستا نیز صادق است

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-03-31 12:27

      درود
      بله
      منتها خوانده دعوی در این موارد، دهیاری هست و مرجع رسیدگی به شکایت هم،دادگاه عمومی است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.