اشتباه در تنظیم گزارش تخلفات ساختمانی

گزارش تخلفات ساختمانی نقطه آغازین پیگرد تخلفات ساختمانی توسط شهرداری است.در نظریه مشورتی زیر به این مهم پرداخته شده است که اگر بعد از صدور رای به ضرر مالک و حتی تایید آن در شعب دیوان عدالت اداری،کاشف گردد که در تنظیم گزارش تخلف ساختمانی اشتباهی رخ داده،تکلیف چیست؟ نظریه مشورتی شماره 1416/99/7 مورخ 1399/11/29 به این موضوع اختصاص دارد.

نظریه مشورتی در خصوص اشتباه در تنظیم گزارش تخلفات ساختمانی

استعلام :رأیی از کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مبنی بر تخریب واحد اضافه ساخت به علت عدم تأمین  پارکینگ صادر و پس از اعتراض مالک در کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ، عینا تایید شده  است و شعب بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری نیز رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری دایر بر تخریب را  تأیید نموده است . پس از قطعيت رأي معلوم شده است که کارشناس شهرداری در تنظیم گزارش تخلف ساختمانی مالک دچار اشتباه شده و در واقع پارکینگ تمامی واحدها تأمین می شود و کسری پارکینگ وجود  ندارد و در این خصوص شهرداری مجدد نامه ای به مالک مبنی بر اشتباه در تنظیم گزارش تخلف ساختمانی ارائه می کند و مالک با همین نامه از رأی قطعی شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری اعاده دادرسی می کند ؟ اما شعبه موصوف با این استدلال که نامه موصوف با هیچ یک از بندهای مندرج در ماده ۹۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ منطبق نیست ، قرار رد درخواست اعاده دادرسی را صادر می کند .

الف – آیا شهرداری به عنوان شاکی می تواند با وجود رأی قطعی تخریب و با توجه به این که اشتباه در تنظیم و  ارائه گزارش تخلف از ناحیه خود شهرداری بوده است ، از قلع و قمع بنا صرف نظر و مجوز پایان کار صادر کند ؟

ب- آیا کمیسیون های بدوی و تجدید نظر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در خصوص گزارش جدید شهرداری مبنی بر اشتباه در گزارش قبلی تخلفات انجام شده در ملک شاکی مواجه با تکلیفی است ؟

ج- آپا کمیسیون های بدوی و تجدید نظر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ، می توانند به رغم رأى قبلی مبنی بر تخریب  بنا با توجه به گزارش جدید شهرداری و اقرار به اشتباه در گزارش قبلی ، رأی جدیدی صادر کند ؟

پاسخ :

الف – در صورت گزارش شهرداری مبنی بر رفع یا عدم وجود تخلف ، اجرای رأی ، سالبه به انتقای موضوع بوده و بر این اساس ، صدور گواهی پایان کار در صورت وجود دیگر شرایط بلامانع است

ب و ج- کمیسیون های بدوی و تجدید نظر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی ، در مواجهه با گزارش جدید شهرداری مبنی بر اشتباه بودن گزارش تخلف قبلی ، تکلیفی ندارند و به سبب اعتبار امر مختومه و عدم پیش بینی اعاده دادرسی ، کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ، صلاحیتی برای رسیدگی مجدد ندارد .

بیشتر بدانید: لایحه دفاعیه کمیسیون ماده 100 شهرداری

از ارائه مشاوره رایگان معذوریم.

4 دیدگاه. Leave new

  • فرزان
    2022-09-06 09:03

    با سلام خسته نباشید ببخشید بنده مستأجر هستم و ساختمان دارای ۳ تا کنتور میباشد اما مالک ساختمان رو به ۵ خانواده اجاره داده و هزینه ای که برای آب و برق برای واحد ما میاد خیلی رقم بالایی هستش که تازگی متوجه شدیم اون دوتا واحد دارن از کنتورهای ما استفاده میکنن و مالک هم میدونه ولی مارو تحت فشار میزاره که اگه معترض بشید بیرونتون میکنم من چطور میتونم این موضوع رو اطلاع بدم چون واقعا هزینه هایی که برای واحد ما میاد خیلی زیاده و مالک هم میدونه ولی اقدامی نمیکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-09-06 19:13

      سلام -این موارد مشاوره محسوب میشه چون وقت ما رو میگیره-در صورت صلاحدید در واتساب به شماره 09123978117 پیام دهید و از این صفحه اسکرین شات بفرستید.

      پاسخ
  • سهراب همتی کریم خانی
    2023-12-03 21:10

    سلام وقت شما بخیر
    یک ساختمان در شهر شیراز با استعلام رسمی محضر از شهرداری با اخذ عوارض اضافه بنا انتقال را به مالک جدید بلامانع اعلام می نماید طبق نقشه مصوب موجود در پرونده بالکن رویاز سمت جیاط هم در پلان .وهم در نما موجود است اما سال 1361 برای این بالکن قانونی نبوده عوارض دریافت کنند . حالا شهرداری مالک را به کمیسیون ماده 100 ارجاع و این کمیسیون بدون بررسی کارشناسی پرونده در جلسه بدوی رای بر تخریب این بالکن روباز داخل جیاط صادر نموده و توجهی به عدم تقصیر مالک جدید ندارد . با توجه به تنظیم گزارش اشتباه شهر داری در زمان انتقال به مالک جدید آیا باید شهرداری بافت قدیم شیراز درخواست عودت پرونده از کمیسیون ماده 100 بدهد (طبق کدام ماده قانونی )

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-12-08 00:49

      سلام
      در یکی از پیام رسان ها به شما پاسخ دادم .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.