نظریه مشورتی در مورد شرط فاسخ وشرایط تحقق آن

هزینه آماده سازی زمین

نظریه مشورتی در مورد شرط فاسخ می تواند در موقع برداشت های قضایی مختلف راجع به منفسخ شدن قرارداد و بقاء یا زوال شرط فاسخ قراردادی،راهگشای مقام قضایی باشد.

مخصوصاً که یکی از موارد عمده درج شرط فاسخ در قراردادها و بویژه مبایعه نامه ها،منفسخ شدن قرارداد در فرض پاس نشدن چک یا چک های مورد قرارداد است.

اداره حقوقی قوه قضاییه طی نظریه شماره ۷/۹۹/۱۹۴۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۷ اعلام داشته است:

نظریه مشورتی در مورد شرط فاسخ و انتقال چک موضوع شرط فاسخ

استعلام : خریدار یک فقره چک بابت ثمن به فروشنده می دهد و در قرارداد شرط می شود که اگر چک در سررسید کارسازی نشود ، قرارداد خود به خود منفسخ می گردد . فروشنده چک را قبل از سررسید به ثالث منتقل می کند و چک نیز در سررسید کار سازی نمی شود و منتهی به صدور گواهی عدم پرداخت بانکی به نام ثالث می گردد :

1- آیا به سبب کار سازی نشدن چک فوق ، قرارداد منفسخ می شود ؟

۲- اگر ثالث بعد از صدور گواهی عدم پرداخت بانکی ، چک فوق را به فروشنده واگذار کند ، آیا این واگذاری تأثیری در انفساخ یا عدم انفساخ قرارداد دارد ؟

پاسخ : اولاً ، در شرط فاسخ به محض تحقق موضوع شرط ، معامله به صورت قهری منفسخ می شود و بر این اساس ، در فرض سؤال که طرفین توافق کرده اند در صورت عدم کار سازی وجه چک صادره بابت ثمن در سررسید ، قرارداد منفسخ شود ، به محض عدم کار سازی وجه چک و صدور گواهی عدم پرداخت ، عقد مذکور منفسخ می شود و انتقال بعدی چک توسط دارنده ( در فرض سؤال بایع ) به ثالث پیش از تحقق شرط فاسخ ، مانعی برای انفساخ معامله نیست ؛ مگر آن که بر اساس محتویات پرونده ، قرارداد طرفین و دیگر اوضاع و احوال قضیه ، دادگاه احراز کند که تحقق شرط فاسخ منوط به عدم واگذاری چک به ثالث بوده و یا صرفا چک به ثالثی قابلیت انتقال داشته که در فرض تحقق شرط فاسخ امکان استرداد لاشه چک به فروشنده از منظر منتقل اليه دارنده چک ) بلامانع باشد و در هر صورت ، کشف اراده طرفین و تفسیر قرارداد بر عهده مرجع رسیدگی کننده است .

ثانياً ، بنابر مراتب مذکور در بند فوق ، در فرض احراز تحقق شرط فاسخ ، واگذاری بعدی چک مذکور توسط

ثالث به بایع ، تاثیری در عدم انفساخ قرارداد ندارد .

بیشتر بدانید: شرایط منفسخ شدن قرارداد

از ارائه مشاوره رایگان معذوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.