ملاک مالکیت خودرو چیست؟ خوانده دعوی تنظیم سند خودرو کیست؟

ملاک مالکیت خودرو چیست ؟ در دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو چه شخصی طرف دعوی قرار می گیرد؟دارنده برگ سبز خودرو و پلاک یا مالک رسمی خودرو؟

اداره حقوقی قوه قضاییه طی نظریه مشورتی 7/99/935 مورخ 1399/8/19 به این مهم پرداخته است:

استعلام :چنانچه سند رسمی خودرو به نام دارنده پلاک نباشد و دارنده پلاک به موجب سند عادی خودرو را بفروشد ، آیا می توان وی را محکوم به تنظیم سند رسمی به نام خریدار کرد ؟

پاسخ : شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مشهور به برگ سبز خودرو صادر شده از اداره راهنمایی و رانندگی ، طبق قسمت اخیر ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی در زمره اسناد رسمی محسوب می شود ؛ ولی نظر به این که مطابق ماده ۲۹ قانون رسیدگی تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی انجام می شود لذا ملاک مالکیت خودرو در مراجع رسمی ، سند مالکیت رسمی نقل و انتقال تنظیمی در دفاتر مذکور است و منتقل اليه برای احراز مالکیت خود ناگریز از ارائه سند رسمی انتقال است . بنابراین در فرض سؤال که سند رسمی خودرو به نام شخصی غیر از خوانده ( دارنده پلاک) است ، صدور حکم بر الزام خوانده مذکور به تنظیم سند رسمی انتقال ممکن نیست.

از ارائه مشاوره رایگان معذوریم

این مطلب توسط مسعود فریدنی (وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی)در پاسخ به این سوال که ملاک مالکیت خودرو چیست ،تدوین گردیده است.

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.