درخواست کارشناسی از دادگاه : نمونه متن

درخواست کارشناسی از دادگاه

درخواست کارشناسی از دادگاه های بدوی و یا تجدیدنظر در امور حقوقی از این جهت حائز اهمیت است که در مواردی، پیشبرد پرونده و تعیین تکلیف آن به نظر تخصصی کارشناس بستگی دارد.

نمونه متن زیر در دعوی الزام به تنظیم سند رسمی آپارتمانی صادر شده که موکل از ارائه مشخصات پلاک مفروزی ملک ناتوان بوده است.

شایان ذکر است که به موجب ماده 257 قانون آیین دادرسی مدنی:

دادگاه می‌تواند رأساً یا به درخواست هر یک از اصحاب دعوا قرار ارجاع امر به کارشناس را صادر نماید. در قرار دادگاه، موضوعی که نظر کارشناس نسبت به آن لازم است و نیز مدتی که کارشناس باید اظهار عقیده کند، تعیین می‌گردد.

با ذکر این مقدمه متن مورد نظر و قرار کارشناسی صادره ذیلاً درج می گردد.

نمونه متن درخواست کارشناسی از دادگاه

به نام خدا

ریاست محترم شعبه ۲۵ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی محمد شهر

با درود

احتراماً به وکالت از شرکت … به عرض می رساند.

با توجه به اینکه صورت مجلس تفکیکی واصله از اداره ثبت، ناخوانا و ناقص است و صفحات مربوط به بسیاری از قطعات تفکیکی از جمله آپارتمان مورد دعوی ارسال نشده است، تمنا دارم جهت جلوگیری از اطاله کار با صدور قرار کارشناسی ، کارشناس رسمی دادگستری در امور ثبتی انتخاب گردد تا هم پلاک ثبتی مفروزی و مجزای آپارتمان مورد دعوی که واقع در سمت غرب طبقه اول مجتمع احدانی در پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی به متراژ تقریبی ۱۱۵ متر مربع است معین گردد و هم از کارشناس خواسته شود که جریان ثبتی وآخرین مالک را اعلام نماید.

با تشکر و احترام

مسعود فریدنی

وکیل شرکت ….

 

در تاریخ 1402/09/21 در وقت فوق العاده جلسه شعبه 25 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی محمد شهر (ساختمان شهید بنی جمالی) به تصدی امضاء کننده ذیل تشکیل است و پرونده کلاسه فوق تحت نظر قرار دارد.

با عنایت به محتویات و اوراق پرونده به شرح زیر مبادرت به صدور قرار می نماید:

قرار ارجاع امر به کارشناس -بدوی

با عنایت به درخواست آقای مسعود فریدنی به وکالت از شرکت… و ضرورت جلب نظر کارشناس در جهت تشخیص واقعیت و حقیقت امر و تخصصی بودن موضوع مورد اختلاف، دادگاه با اجازه حاصله از مقررات ماده 257 قانون ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی قرار کارشناسی صادر و اعلام می نماید تا کارشناس منتخب ضمن مطالعه پرونده در صورت لزوم احذ توضيح از طرفین دعوی و ملاحظه پرونده ثبتی و بازدید از ملک و تعیین پلاک مفروزی و تعیین قطعه تفکیکی به همراه آخرین جریان ثبتی ملک موضوع دعوی نظریه فنی و مستدل خویش را در مورد امور ثبتی (به صورت مکانیزه از طریق سامانه خود کاربری و یا دفاتر خدمات الكترونيك قضائي) طرف 10 روز از تاريخ ابلاغ به کارشناس به این دادگاه تسلیم نماید.

به منظور تعیین کارشناش با انجام قرعه در بین کارشناسان رسمی صلاحیت دار آقای …. و با حق الزحمه به مبلغ 20000000 ریال که پرداخت آن به عهده خواهان می باشد انتخاب گردید مقرر می دارد به نامبرده ابلاغ شود طرف یک هفته از تاریخ ابلاغ اخطاریه نسبت به ایداع دستمزد کارشناس منتخب اقدام نماید. دفتر، پرونده مقید به وقت احتیاطی و اخطار پرداخت حق الزحمة کارشناسی با قید نتیجه عدم اقدام صادر گردد.

در صورت پرداخت حق الزحمه در مهلت مقرر از کارشناس ، دعوت در غیر این صورت پرونده به نظر برسد.

شعبه 25 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی محمدشهر( ساختمان شهید بنی جمالی)-علی شیبانی هراتی

بیشتر بدانید: نمونه درخواست استعلام ثبتی از دادگاه

این مطلب توسط مسعود فریدنی ( وکیل پایه یک دادگستری) با عنوان درخواست کارشناسی از دادگاه تدوین گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.