درباره دعوی اثبات حق ارتفاق مشاعی

اثبات حق ارتفاق مشاعی به عنوان یکی از دعاوی ملکی علیه چه اشخاصی مطرح می گردد،اثر غیر قابل تجزیه بودن دعوی بر تعیین خواندگان چیست؟

اداره حقوقی قوه قضاییه طی نظریه مشورتی شماره 7/99/1965 مورخ 1400/2/7 به این مهم پرداخته است که عین استعلام و پاسخ در زیر درج می گردد:

نظریه مشورتی در مورد اثبات حق ارتفاق مشاعی

استعلام : به استحضار می رساند در پرونده های متعدد در خصوص نحوه ی طرح دادخواست اثبات حق ارتفاق اختلاف نظر است ؛ توضیح آن که در مواردی که تنها یکی از وارث مانع عبور شخص از ملک خود می شود و ذی نفع به طرفیت همان کند و بدون اطلاع از تعداد وراث و با توجه به این که دیگر وراث ممانعتی ندارند ، آنان را طرف دعوی قرار نمی دهد ، برخی همکاران تجدید نظر این دعوی را قابل استماع می دانند و برخی قرار عدم استماع دعوی صادر می کنند . خواهشمند است اعلام نظر فرمایید که آیا دعوای اثبات حق ارتفاق و رفع ممانعت از حق به طرفیت برخی از وراث یا شرکا که ممانعت از حق می نمایند ، قابل استماع است ؟

پاسخ : اولا ، از آن جا که دعوای اثبات حق ارتفاق نسبت به ملک مشاعی ، غیر قابل تجزیه به نسبت سهم مالکان مشاعی است ، تمامی مالکان مشاعی باید طرف این دعوا قرار گیرند ؛ والا طبق ماده ۲ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ قرار عدم استماع آن صادر می شود .

ثانيا ، با توجه به این که دعوای ممانعت از حق ارتفاق نسبت به ملک مشاعی فقط متوجه شخص یا اشخاصی است که مانع شده اند ، طرح دعوی علیه اشخاصی که ممانعت کرده اند ، قابل استماع بوده و طرف دعوا قرار گرفتن تمامی مالکان مشاعی شرط استماع دعوای یادشده نمی باشد .

این مطلب در خصوص اثبات حق ارتفاق مشاعی توسط مسعود فریدنی وکیل پایه یک دادگستری تدوین گردیده است.

از ارائه مشاوره رایگان معذوریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.