ابطال رای داور مالی است یا غیر مالی ؟

هزینه آماده سازی زمین

ابطال رای داور مالی است یا غیر مالی ؟ سوال اخیر از اداره حقوقی قوه قضاییه استعلام شده است و اداره مذکور به شرح زیر بر غیر مالی بودن دعوی اعتراض یا ابطال رای داوری فارغ از مالی یا غیر مالی بودن اصل موضوع نظر داده است. نظریه مشورتی 7/99/1239 مورخ 1399/9/5 به قرار زیر است:

سوال: دعوی ابطال رای داور مالی است یا غیر مالی ؟

استعلام : در خصوص مالی یا غیر مالی بودن دعوای ابطال رأی داور ، بين قضات محاكم اختلاف نظر است : این امر در نظریات آن مرجع نیز تبلور یافته است ؛ به طوری که به موجب نظریه شماره ۱۶۱/۷ مورخ ۱۳۷۲/۱/۲۵ دعوای ابطال رأی داور غیر مالی اعلام شده که مستلزم پرداخت هزینه دادرسی راجع به دعاوی غیر مالی است و در مقابل به موجب نظریه دیگر به شماره ۸۱۴۷/۷ مورخ ۱۳۸۰/۹/۳ اعلام شده است مالی و غیر مالی بودن دعوای مذکور به اعتبار مدلول و موضوع رأی داور تعین می شود . لذا خواهشمند است نظریه آن مرجع در خصوص مالی یا غیر مالی بودن دعوای ابطال رأی داور به این معاونت اعلام شود .

پاسخ :  بازگشت به استعلام شماره ۹۰۲۲/۱۶۵۶۵/۱ مورخ ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ به شماره ثبت وارده ۱۲۳۹ مورخ 24/8/1399 . نظره مشورتی این اداره کل به شرح زیر اعلام می شود :

تمیز دعاوی مالی و غیر مالی از یکدیگر ممکن است با بررسی آثار و نتایج حاصله از آن صورت پذیرد . چنانچه نتیجه حاصله از دعوا آثار مالی داشته باشد ، دعوای مطروحه مالی و در غیر این صورت غیر مالی است . بر این اساس ، دعوای بطلان رأی داور غیر مالی است ؛ حتی اگر رأی داوری راجع به یک اختلاف مالی باشد . زیرا مفروض آن است که با اعلام بطلان رأی داوری ، اختلاف مالی طرفین برابر مقررات مربوطه در مرجع صالح مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و در صورت رد درخواست ابطال رأی داور نیز این تصمیم دادگاه واجد آثار مالی برای طرفین نیست ؛ بلکه رأی داور منشاء اثر مالی است بنابراین دعوای ابطال رأی داور در هر صورت غیر مالی است.

ارتباط با وکیل دعاوی حقوقی

شما می توانید از هر نقطه از کشور در ازای پرداخت هزینه مشاوره یا تنظیم لایحه و دادخواست حقوقی به خواسته ابطال رای داور و دعاوی مرتبط با داوری با شماره تلفن 09123978117 (به نام مسعود فریدنی وکیل پایه یک دادگستری) تماس بگیرید.

وکالت دعاوی مرتبط با داوری را در سطح استان های تهران و البرز پس از توافق در خصوص مسائل مالی پذیرا هستیم.

این مطلب در پاسخ به این سوال که دعوی ابطال رای داور مالی است یا غیر مالی ،تدوین گردیده است.

1 دیدگاه. Leave new

  • أمير مؤيد
    2024-02-16 19:09

    اصل بر غیر مالی بودن دعاوی و خلاف آن محتاج نص است البته رای وحدت رویه نمره ۸۳۶ -۱۴۰۲/۶/۲۹ هیأت عمومی دیوان عالی تمییز به نیکی حجت را تمام نمود در ۲۵ سال حرفه وکالت هماره این محل و ماده نزاع محاکم بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.