قلع و قمع در تغییر کاربری و تاثیر موقعیت ملک در زمان وقوع جرم

عوارض ورود به محدوده روستا

قلع و قمع در تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها از جهات مختلف قابل بررسی است.توضیح اینکه اراضی زراعی و باغ های داخل در محدوده روستاهای داخل دارای طرح هادی،مشمول مقررات جزایی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها نیستند.

یکی از سوالات بحث جاری آن است که آیا در فرض آن که ملک مورد دعوی بر اساس تغییرات در محدوده جغرافیایی شهرها و روستاها، داخل در محدوده روستا گردد،حکم قطعی قابل اجراست یا خیر؟

اداره حقوقی قوه قضاییه طی نظریه مشورتی شماره 235/1400/7 مورخ : ۱۴۰۰/۰۴/۱۲در این باره چنین اعلام نموده است:

نظریه مشورتی در مورد قلع و قمع در تغییر کاربری

استعلام : در صورتی که شخصی بابت تغییر کاربری اراضی زراعی ملک محکوم و بعد از صدور رأی ملک داخل محدوده و حریم شهر یا روستا قرار گیرد تكليف رأى قطعی از حيث اجراء حکم چگونه است .

پاسخ : اولا ، مطابق ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها ( اصلاحی ۱/۸/۱۳۸۵ ) کلیه مالکان و متصرفان اراضی زراعی و باغ های موضوع این قانون که به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره یک ماده یک این قانون مبادرت به تغییر کاربری کنند ، مرتکب جرم شده و به شرح مذکور در این ماده محکوم می شوند .

ثانيا ، حکم قطعی کیفری مبنی بر محکومیت شخص به پرداخت جزای نقدی و یا تحمل حبس موضوع ماده ۳ قانون یادشده لازم الاجرا است ؛ مگر آن که ، به یکی از جهات قانونی نقض و یا مشمول مرور زمان موضوع بند « ث » ماده ۱۰۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ قرار گیرد و قرار گرفتن بعدی ملک در محدوده یا حریم شهر یا روستا موجب و محملی قانونی برای موقوفی یا عدم اجرای مجازات های مذکور نیست .

ثالثا ، قلع و قمع بنا موضوع ماده ۳ قانون صدرالذکر ، جزء لاینفک حکم کیفری است ؛ اما ماهیت مجازات ندارد و امری حقوقی محسوب می شود و به همین سبب مشمول مرور زمان موضوع ماده ۱۰۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ نمی شود ؛ این حکم با هدف اعاده وضع به حال سابق پیش بینی شده است ؛ لذا در فرض سؤال که متعاقب صدور حکم قطعی و لازم الاجرا بر قلع و قمع بنا ، ملک در محدوده یا حریم شهر یا روستا قرار گرفته است ، اجرای حکم بر قلع و قمع مستحدثات غیر مجاز هدف قانون گذار از تدوین این مقرره را برآورده نمی سازد ؛ ضمن آن که کاربری زمان اجرای حکم ، منطبق با حکم است . لذا به نظر می رسد اجرای این بخش از حكم مبنی بر قلع و قمع مستحدثات غیر مجاز موضوعا منتفی است .

ارتباط با وکیل دعاوی ملکی و جرم تغییر کاربری

جهت اعطای وکالت به وکیل و یا تنظیم لایحه دفاعیه با شماره تلفن 09123978117 ( به نام مسعود فریدنی وکیل پایه یک دادگستری) تماس بگیرید.

از ارائه مشاوره رایگان معذوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.