شکایت از شهرداری بابت صدور یا ابطال پروانه ساختمان

شکایت از شهرداری بابت صدور یا ابطال پروانه ساختمان

شکایت از شهرداری بابت صدور پروانه – پروانه ساختمان شهرداری عبارتی است که در موارد مختلفی در اخبار،محاورات عمومی و مباحث تخصصی بین حقوقدانان و پرسنل شهرداری از آن صحبت به میان می آید. برای نمونه در مورد تخلفات ساختمانی مطروحه در کمیسیون ماده 100 شهرداری به دلیل ساخت و ساز بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی یا احداث بنای بدون اخذ پروانه ساختمانی ،در مورد تعیین کاربری مجاز ملک از کاربری مندرج در پروانه ساختمان و در موقع خرید و فروش املاک بر مطالعه پروانه ساختمان تاکید می گردد. در این مقاله برآنیم که مباحث و سوالات مربوط به پروانه ساختمان را به طور اِجمالی بررسی نماییم.

پروانه ساختمان شهرداری چیست؟

پروانه ساختمان صادره از ناحیه شهرداری در واقع سندی است که توسط شهرداری مرحله طی تشریفاتی و با رعایت ملاحظاتی مانند رعایت طرح تفصیلی و مقدار تراکم و سطح اشتغال مجاز و احراز مالکیت متقاضی صدور پروانه و پس از پرداخت بدهی های ملکی و کسبی و به طور کلی عوارض و بهای خدمات شهرداری و شرکت های وابسته از ناحیه شهرداری، صادر و مجوز قانونی برای مالک جهت احداث بنا و تاسیسات است.

مهم ترین مندرجات پروانه ساختمان عبارتند از:
مساحت زیربنا،تعداد طبقات،نوع اسکلت ساختمان،مشخصات متقاضی صدور پروانه،شماره پلاک ثبتی ملک،نام مهندسین ناظر،تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین
فرآیند کلی صدور پروانه ساختمان به این شکل است که مالک یا وکیل او با ارائه مدارک و مستندات مالکیت درخواست صدور پروانه ساختمان را مطرح می نماید.
چنانچه مالکیت ملک بین چند نفر مشترک باشد،حضور همه آنها یا وکیل آنها ضروری است چون صدور پروانه ساختمان برای املاک مشاعی بایستی با تقاضای تمام مالکین باشد ولو اینکه فرضاً شریکی یک صدم از ملک را مشاعاً در مالکیت داشته باشد. بعد از احراز عدم بدهی و یا پرداخت عوارض نوسازی و کسبی و… انجام بازدید توسط مامور شهرداری،دستور نقشه صادر می گردد و سپس بر اساس ضوابط شهرسازی و طرح تفصیلی،نقشه معماری تهیه می گردد. بعد از انجام مراحل بالا که به تایید کلیه مسئولین ذیربط شهرداری می رسد، فیش عوارض صادر و پرداخت می گردد و بعد از پرداخت فیش عوارض،شهرداری مبادرت به صدور پروانه ساختمان خواهد نمود. شهرداری ها برای صدور پروانه ساختمان بایستی مقررات طرح تفصیلی،طرح جامع و کلیه مقررات قانونی از جمله مصوبات کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را رعایت نمایند.

خودداری شهرداری از صدور پروانه ساختمان

صدور پروانه ساختمان یکی از وظایف مهم شهرداری هاست که در ماده 55 قانون شهرداری (بند 24 )مورد تصریح قرار گرفته است. با این حال این تکلیف به معنای آن نیست که شهرداری در هر حال موظف به صدور پروانه ساختمانی باشد.بنابراین در مواردی مانند اینکه:

  • متقاضی صدور پروانه فاقد مالکیت رسمی ثبتی است و صرفاً سند عادی و قولنامه عادی را دلیل مالکیت معرفی می نماید؛
  • یکی از مالکین ملک مشاعی بدون تقاضا و مشارکت و رضایت سایر شرکاء درخواست صدور پروانه ساختمان می نماید؛
  • مالک از پرداخت عوارض صدور پروانه که مقدمه صدور پروانه است امتناع می نماید و…

شهرداری الزامی به صدور پروانه ساختمانی ندارد. با این حال بعضاً مشاهده می گردد که اساساً شهرداری بدون دلیل موجه از صدور پروانه خودداری می نماید و یا اینکه کمتر از تراکم و سطح اشتغال مجاز پروانه صادر می نماید.

در این موارد، چاره قضایی و حقوقی چیست؟

راجع به اینکه چه مرجعی به دعوی الزام شهرداری نسبت به صدور پروانه ساختمانی رسیدگی می نماید بین دادگاه های حقوقی اختلاف ایجاد شد و در نهایت هیات عمومی دیوان عالی کشور طی دادنامه شماره 556 مورخ 10/2/1370 که در زیر درج می گردد بر صلاحیت دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به این دعوی رای صادر نمود:

صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی در ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری مصوب‌بهمن ماه 1360 تصریح شده و از آن جمله شکایت از شهرداریها بشرح قسمت اخیر بند “پ” از شق یک ماده مرقوم به جهت تخلف در اجرای قوانین و‌مقررات یا خودداری از انجام وظایفی است که موجب تضییع حقوق اشخاص می‌شود بنابراین رسیدگی به شکایت مردم از شهرداریها در مورد خودداری‌از صدور پروانه ساختمان در صلاحیت دیوان عدالت اداری می‌باشد و رأی شعبه نهم دادگاه صلح سابق اصفهان صحیح و منطبق با موازین قانونی است. این رأی بر طبق ماده 3 از مواد اضافه شده به قانون آیین دادرسی کیفری مصوب مرداد ماه 1337 برای دادگاهها در موارد مشابه لازم‌الاتباع است. بنابراین مالکین در فرض خودداری بلادلیل شهرداری از صدور پروانه ساختمان می توانند علیه شهرداری در دیوان عدالت اداری شکایت طرح نمایند. بعضاً مشاهده می شود که شهرداری به دلایل دیگری مانند قرار گرفتن ملک در طرح،لزوم واگذاری قسمتی از ملک بابت صدور پروانه،عدم پرداخت قدرالسهم شهرداری از تفکیک و افراز و… از صدور پروانه ساختمان امتناع می نمایند. در این موارد بایستی دلایل و مدارک را در هر پرونده به طور مجزا مورد بررسی قرار داد و حسب تجربه کاری در امور شهرداری و دیوان عدالت اداری بیان می گردد که در برخی اختلافات بین مالک و شهرداری،اقدامات و دلایل شهرداری ها خلاف قانون است بنابراین شعب دیوان عدالت اداری رای بر محکومیت شهرداری صادر می نمایند. ذکر این نکته خالی از فایده نیست که در صورت عدم طرح صحیح دعوی و صدور رای ماهوی(حکم) به ضرر مالک، طرح دوباره دادخواست الزام شهرداری به صدور پروانه امکان پذیر نیست و در اصطلاح قضایی موضوع مشمول اعتبار امر مختومه یا قضاوت شده است.

دعوی ابطال پروانه ساختمان علیه شهرداری

از سوی دیگر در مواردی پروانه ساختمان صادره توسط شهرداری مورد اعتراض و شکایت اشخاصی مانند همسایگان و مالکان مشاعی است. برای نمونه سازنده بر اساس پروانه ساختمانی صادره از سوی شهرداری مبادرت به احداث بنایی نموده که موجب سایه اندازی روی ملک مجاور شده و ضوابط شهرسازی محل مورد نظر را رعایت ننموده است. و یا اینکه پروانه ساختمانی بدون رعایت حقوق مالکانه شرکاء و سایر حقوق اشخاص دیگر صادر شده باشد.در این موارد نیز،رسیدگی به موضوع در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.لازم به ذکر است برای طرح دعوی ابطال پروانه ساختمانی بهتر است قبل از ساخت کامل و بنا و ترجیحاً از همان زمان شروع عملیات ساختمانی یعنی گودبرداری اقدام شود و الا احتمال صدور حکم بر ابطال پروانه ساختمانی که نتیجه ای جز بنای خلاف قانون ندارد،به شدت کاهش می یابد.

ارتباط با وکیل دعاوی شهرداری

برای شکایت از شهرداری بابت صدور پروانه ساختمان و یا ابطال آن می توانید جهت ارتباط با وکیل دعاوی شهرداری  با شماره تلفن 09123978117 تماس بگیرید. رسیدگی به این دعاوی در دیوان عدالت اداری واقع در تهران انجام می پذیرد و در صورت عدم امکان عزیمت به تهران جهت حضور در این دفتر،می توانید به صورت غیرحضوری و با ارسال پستی مدارک مربوط به ادعا، طرح دعوی و پیگیری آن را به وکیل بسپارید.

از ارائه مشاوره رایگان جداً معذوریم.

64 دیدگاه. Leave new

  • عیسی جمالی
    2021-01-13 23:47

    سلام وعرض ادب خواستم بدانم اگر دیوان پروانه ای را باطل نماید آیا کمیسیون ماده صد می تواند وفق تبصره ماده 4 رای به صدور جریمه نماید شایان ذکراشت پروانه خلاف ضوابط شهرسازی را شهرداری صادر نموده است
    باتشکر

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-01-24 11:46

      درود بر شما
      سوال قابل تاملی هست از این جهت که ضمانت اجرای قانونی احداث بنای بدون پروانه با جمع شرایطی میتونه،جریمه نقدی باشه و از طرفی اگه در این فرض با وجود ابطال پروانه توسط دیوان،رای به جریمه داده بشه،یه طورایی نقض غرض و در عمل باعث بی اعتبار شدن رای دیوان میشه،بر مبنای استدلال اخیر که مورد ترجیح بنده هست به نظرم ابقاء بنا و رای به جریمه درست به نظر نمیرسه

      پاسخ
  • عیسی جمالی
    2021-01-13 23:57

    سلام وعرض ادب مجدد ، آیا این درست است که بنابر پیشنهاد آقای مطهری نماینده سابق مجلس یک ماده الحاقی درخصوص مجازات کسانی که در صدور پروانه ساختی که ضوابط قانونی وضوابط شهرسازی در آن رعایت نشده باشد شامل قانون تعزیرات بشود؟
    باتشکر وتجدید احترام

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-01-24 11:41

      سلام بر شما
      بنده چیزی نشنیدم.

      پاسخ
    • سلام یک ساختمان با پروانه ۴طبقه روی پیلوت داریم میسازیم موقعیت ملک ما مشکلی ندارد برای گرفتن مجوز یک طبقه اضافه تر از پروانه وطراحی ساختمان ما برای ۷طبقه پیش بینی شده اگر با مراجعه به شهرداری و درخواست اضافه کردن یک طبقه دیگر به پروانه شهرداری جواب رد دهد آیا میشود از مراجع دیگر پیگیری کرد چون چند روز گذشته یکی از دوستانم مجوز اضافه کردن یک طبقه به مجتمع مسکونیش را از شهرداری گرفت ولی احتمالا شهرداری به همه مجوز اضافه طبقه را نمیدهد یه راهنمایی از شما کارشناس گرامی داریم

      پاسخ
      • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
        2022-05-23 00:07

        سلام
        الزام شهرداری به اعطای حداکثر تراکم به جایی نمیرسه معمولاً.بر حل موضوع از طریق اداری تمرکز نمایید.

        پاسخ
    • شبنم نصیری
      2022-09-13 23:49

      با سلام و خسته نباشید
      قطعه روبروی ما( قطعه شمالی ) پیلوت +۶ طبقه اجرا شده در مقابل اعتراض مالکین ملک ما شهرداری گفت به قطعه شما ارتباط ندارد چون شما جنوبی هستید و ما هم کوتاه امدیم سپس قطعه جنوبی مجاور ما در کوچه پشتی شروع به ساخت کرد ایشان هم پیلوت + ۶ طبقه در حال ساخت است جالب اینجاست این ملک هیچ پاسیویی ندارد و هر سه اتاق با پنجره هایی عریض به حیاط ملک پشت اجرا شده صاحب این ملک در آمریکا ساکن است و اصلا برایش مهم نیست من سوالم این هست که…
      ۱- آیا طبق ضوابط مگر فقط مالک نمیتوانست طبقه چهار را بدون عقب روی بسازد چطور این ملک ۵ طبقه بدون عقبروی ساخته و طبقه ۶ را با عقبروی آنهم نه شیب دار از وضعیت مشخص است که قسمت عقبروی هم قرار است که حیاط خلوت شود
      ۲- آیا ما حق نداریم آسمان را ببینیم این حق هر انسان است چطور میتوانیم با وجود این قطعات ۷ طبقه شمالی آسمان را ببینیم 
      از طرفی بعد از تشکیل پرونده و شکایت شهرداری به دربی که طبقه پنجم ساختمان ما به قسمت عقب روی باز کرده گیر داده و گفته که اگر ما از پیمانکار ساختمان پشتی شاکی باشیم شهرداری به تخلف ما هم رسیدگی میکندو اگر باز هم اصرار داریم تشکیل پرونده بدهیم ….

      الان میخوام بدونم باید چیکار کنیم و ایا شهرداری میتونه برای همسایه طبقه پنجم ما مشکلی ایجاد کنه اون هم در حالی که هیچ شاکی خصوصی ندارد

      پاسخ
      • مسعود فریدنی
        2022-09-16 12:54

        سلام بر شما
        این موارد، مشاوره محسوب میشه و مستلزم پرداخت هزینه هست میبخشید که فرصت پاسخ دهی رایگان نیست.

        پاسخ
  • سارا
    2021-02-14 23:15

    با عرض سلام و خسته نباشید
    عارضم که بنده یه ملک با وسعت بالا دارم که از قدیم به بنده ارث رسیده و این ملک دارای پلاک ثبتی از سال ۱۳۱۰ و دارای احکامه صادره از دادگاهای حفظ حقوق بیت المال میباشد که نه ملی و نه موات است و این ملک در روستایی واقع شده که نزدیک یکی از شهر های تازه تاسیسه و ملک در تصرف بنده است . چند وقت پیش برای دیوار کشی اقدام کردم که شهرداری ان شهر مانع از کارم شد و من برای علت اینکار به شهرداری مراجعه کردم و درخواست ارائه مصوبه کردم که گفتن ما نداریم و فقط یک توصیه نامه داشتن در صورتی که در مصوبه شورای عالی شهر سازی امده که ۴۰۰ هکتار از این اراضی خارج از محدوده شهری و شهرسازی است ولی همچنان از کار بنده جلوگیری و مزاحمت میکنن خواستم بدونم که در صورت شکایت بنده حاکم میشوم یا خیر

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-02-21 15:50

      سلام بر شما
      شهرداری ها تنها در محدوده قانونی و حریم شهر،دارای مسئولیت و اختیار هستند.باید مشخص شود که ملک شما در محدوده قانونی شهر هست یا حریم شهر یا خارج از حریم؟ هر یک از این محدوده ها،دارای وضعیت های حقوقی مخصوص به خود هستند.

      پاسخ
  • مهانی
    2021-04-15 18:24

    با سلام و عرض ادب ساختمانی در مرحله فونداسیون داریم که طبق پروانه با مجوز 70 درصد ساخت مساحت اشغالی ساخته ایم و رضایت 70 درصد همسایه غربی وحتی 80 درصد ار همسایه رقی داریم همچنین پلاک ما 2 برابر پلاک همسایه غربی است و عملا با ساخت 60درصد هم از پلاک همسایه غربی 2 متر رد میشود حالا همسایه رفته به دیوان شکایت کرده با عنوان اینکه رضایت ارزشی نداره در دفترچه طرح تفصیلی درصورتی که رضایت محضری و کتبی است و خود شاکی نیز ساخت بیش از 60 درصد فضای اشغالی به اندازه 60درصد +2.80متر با رضایت ما ساخته و حالا درخواست داده به باطل کردن پروانه ساختمانی ما و ساختمان مارو متوقف کردن
    چه اقدامی میتوانیم انجام بدیم برای شکستن رای توقف و همچنین محاکمه کردن شاکی و رد ابطال پروانه؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-04-16 00:17

      سلام بر شما
      این مسائل در حد مشاوره و مستلزم پرداخت هزینه هستند بهتر است به صورت حضوری یا غیر حضوری با ارائه دادخواست تقدیمی شاکی و تصویر رضایت نامه ها از وکیل دادگستری مشورت بگیرید.

      پاسخ
      • محمود تقوی
        2022-09-23 22:31

        سلام
        سال ۱۴۰۰ درخواست صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده با تجمیع ۵پلاک داده و بعد از ۸ ماه موفق به صدور موافقت اصولی شدم و در ماه دهم اجازه تخریب گرفته و نقشه ها مصوب شدند
        پس از مشخص شدن ناظرین و قبل از صدور پروانه شروع به ساخت تحت نظر ناظرین و شرکت مجری ذیصلاح نمودم
        ولی پس از حدود یکسال و نیم هنوز شهرداری پروانه را صادر ننموده و پس از باخبر شدن شهرداری بر بستن فونداسیون کار را تعطیل و به کمیسیون ماده صد ارجاع داده و کماکان از صدور پروانه جلوگیری نموده است
        آیا راهی برای شکایت از شهرداری بابت این تاخیر علی رغم دریافت عوارض در سال گذشته هست یا مجبور به تمکین و انتظار جهت صدور رای کمیسیون ماده صد بمانیم
        ممنون میشم راهنمایی یا وکالت مربوطه را برعهده بگیرید

        پاسخ
        • مسعود فریدنی
          2022-09-26 23:08

          سلام بر شما
          این موارد، مشاوره محسوب میشه و مستلزم پرداخت هزینه هست میبخشید که فرصت پاسخ دهی رایگان نیست.
          در صورت تصمیم به اعطای وکالت با شماره تلفن 09123978117 تماس بگیرید و بفرمایید اینجا نظر دادید.

          پاسخ
  • قهرمانی
    2021-05-28 01:06

    سلام من از شهرداری پروانه گرفتم وبراساس پروانه ساختمان عقبکشی کردم اما الان متوجه شدیم که شهرداری در پروانه خطا کرده و زیاد عقبکشی کردیم و سازه ساختمان هم اجرا شده اینجا مقصر کیه ؟ و چیکار باید بکنم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-05-30 14:15

      سلام – برای اطلاع از موقعیت حقوقی و راه کار قضایی برای حل چنین مشکلاتی به صلاحه که با پرداخت هزینه از وکیل مشاوره بگیرید ولیکن اگه کل مسئله همین باشه به نظر بنده طرح اولیه دعوی در دیوان عدالت اداری به خواسته احراز وقوع تخلف از قوانین و مقررات علیه شهرداری و بعد از گرفتن حکم دعوی اخیر،طرح دعوی مطالبه خسارت در دادگاه حقوقی محل، چاره کار هست.

      پاسخ
      • مجید کلاهی
        2024-01-31 22:15

        سلام سال ۱۴۰۱ برای دریافت پروانه ساختمانی اقدام کردم اما شهرداری به بهانه نداشتن سند تک برگ درخواست سند تک برگ نمودن در صورتی که زمین سند ۶دانگ دفترچه ای و سند انتقال دفترخانه داشته ولی شهرداری قصور انجام داده است و در سال ۱۴۰۲ اقدام به صدور پروانه ساختمانی با تعرفه سال ۴۰۲ نموده است
        آیا میشود به علت تاخیر در صدور پروانه به این بهانه واهی شکایت از شهرداری و تامین خسارت افزایش قیمت عوارض صدور پروانه تورمی و خسارات وارده دیگر را انجام داد؟

        پاسخ
        • مسعود فریدنی
          2024-04-12 15:46

          درود بر شما
          دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع ببینم.
          شخصاً مستند قانونی یا آیین نامه ای که بیانگر نپذیرفتن اسناد مالکیت دفترجه ای باشد را ندیده ام به فرض که چنین مقرره قانونی ای موجود نباشد، به نظرم می توان در قالب دعوی احراز وقوع تخلف و مطالبه خسارت با رعایت تبصره 4 ماده 16 قانون دیوان در دیوان عدالت اداری اقدام نمود.

          پاسخ
  • وحید نشاسته
    2021-06-30 00:51

    باسلام خسته نباشید
    اگر شهرداری پس چند سال از صدور پروانه بدلیل تغییر طرح شهر و ایجاد محدوده برای میراث فرهنگی اقدام به ایجاد محدودیت برای املاک حتی املاکی که پروانه برای ان صادر شده ایا این موضوع قابلیت طرح شکایت و دریافت خسارت دارد یا خیر؟؟؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-07-13 02:48

      سلام و پوزش به خاطر تأخیر در پاسخ دهی به علت مشغله کاری
      اگر صورت مسئه همین هست؛ بله راه برای شکایت در دیوان باز هست و حداقل در مورد املاکی که با رعایت مقررات برای آنها پروانه صادر شده،می بایست شکایت شاکی به نتیجه برسد ولی توضیح کامل ابعاد موضوع نیازمند شرح مسئله و پاسخ گویی به برخی سوالات مشاور هست که درخور گرفتن وقت مشاوره حضوری و یا حداقل غیرحضوری با وکیل است.

      پاسخ
  • مهدی
    2021-08-01 18:14

    عرض سلام
    بنده قصد شکایت جهت ابطال پروانه ساخت همسایه مجاور رو دارم. میشه راهنمایی بفرمایین اگر از طریق سامانه ساجد بخواهم اقدام کنم از کدام “عنوان خواسته” باید دادخواستم رو مطرح کنم
    خودم از عناوینی که بعنوان پیش فرض هست موردی رو پیدا نکردم
    بسیار ممنون از راهنمایی تون

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-08-02 23:41

      سلام
      شخصاً به خاطر همین مشکلات،دادخواست ها رو به صورت دستی میبرم دبیرخانه دیوان و اونجا ثبت می کنم.ولی اگه عنوانی به این عبارت : ابطال تصمیمات و مصوبات شهرداری، یا عبارات مترادف موجود هست،همین رو بنویسید و بعد داخل پرانتز بنویسید صدور حکم مبنی بر ابطال پروانه ساختمانی شماره ….

      پاسخ
  • جلال
    2022-05-06 16:24

    سلام . شهرداری بابت جبران خسارت زمین ناشی از تعریض خیابان مطابق مصوبه کمیسیون ماده ۵ سال ۹۲ شهر بجنورد به میزان ۸۰ درصد تراکم ساختمانی اعمال نموده و پروانه نیز صادر گردید تا اینکه همسایه دیوار به دیوار بنده ۳ متر جلوزدگی داشته که پس از پرسجو متوجه شدم شهرداری ۹۰ درصد تراکم برای همسایه اعمال نموده . پس از مراجعه به شهرداری درخواست افزایش تراکم مطابق تراکم داده شده همسایه کردم اما جواب ندادن و من هم در دادگاه های عمومی از شهرداری شکایت کردم که چرا تراکم به یکی ۸۰ داده شده و به یکی ۹۰ اونهم دیوار به دیوار هم که در دادگاه بدوی شهرداری محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر رای برگشت و شهرداری تبرئه شد و حکم دادگاه تجدید نظر نیز این بود که باید از طریق دیوان عدالت اداری شکایت شود و ابطال مصوبه سال ۹۲ صورت گیرد .سوال من این است چرا در دادگاه اولیه صحبت از دیوان عدالت اداری نشد و بعد از رای قاضی ۲۲ میلیون تومان هزینه دادرسی از من گرفته شد . همچنین به فرض شهرداری براساس مصوبه ۸۰ درصد بعد از عقب نشینی زمین سطح اشغال داده اما طبق قانون ۶۰ درصد اولیه بعلاوه ۱۵ متر است که ۸۰ درصد عقب نشینی شاید معادل ۵۰ درصد قانون شهرداری ها باشه یعنی شهرداری بصورت رایگان و با فریب مردم سطح اشغال داده .ضمنا نماینده حقوقی شهرداری خودش گفته تا ۸۴ درصد مجاز به افزایش تراکم برای ملک بنده هستن مشروط به اینکه اعتراضی توسط مالک انجام میشد که بعد از درخواست کتبی به شهرداری متاسفانه شهرداری بجنورد ترتیب اثر نداد و گفت شما در مرحله پایانکار هستید که مجبور شدم شکایت کنم.اگر بخواهم در دیوان شکایت کنم تحت چه موضوعی طرح دعوی شکایت کنم و آیا دادگاه تجدید نظر که رای را برگرداند نمی توانستند شهرداری مجاب کنه با مالک به توافق برسه من در هیچ جایی توافقی باشهرداری نداشتم .

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-05-06 17:28

      درود
      سوال شما بسیار مفصل و چند وجهی است در چنین مواردی بهتره از وکیلی که در زمینه دعاوی شهرداری دارای دانش و تجربه هست حداقل به صورت مشاوره کمک بگیرید کما اینکه در ابتدا از این راه کار استفاده نکرده و وقت و هزینه تون به هدر رفته.
      به طور خلاصه:
      1-موضوع در صلاحیت دادگاه نبوده و رای تجدیدنظر درست هست.در دادگاه ها هم اختلاف هست در تفسیر قوانین و هم سواد حقوقی دادگاه ها کم و زیاد داره.دیگه بحث از این که چرا دادگاه بدوی اون رای رو داده بی فایده است.شما می بایست قبل از شکایت مشورت می گرفتید.
      2-شهرداری ها مکلف به اجرای مصوبات کمیسیون ماده پنج هستند.
      3-در مورد تراکم، یک تراکم پایه در شهرداری ها مرسوم هست و یک تراکم مجاز—متاسفانه شهرداری ها بعضاً از این موضوع سوء استفاده می کنند و بدتر از آن رایی از دیوان عدالت اداری صادر شده که در واقع مهر تایید زده بر رویه مورد انتقاد شهرداری ها در این باره.
      4-اگه بحث تون ساخت و ساز غیر مجاز همسایه هست، دو فرض داره،یا طبق پروانه ساخته و پروانه مازاد بر تراکم مجاز هست، طرح دعوی در دیوان به خواسته هایی که باید در موردش فکر کرد و قاعدتاً ابطال پروانه همسایه یکی از اونها هست،(به فرض محقق بودن شرایط ابطال)چاره کاره–اگه پروانه صحیحاً صادر شده و همسایه، بیش از پروانه ساخته، کمیسیون ماده 100 صالح به رسیدگی هست.
      5-دقیق متوجه منظورتون در مورد نقد مصوبه کمیسیون نشدم، ولی بعید میدونم دعوی ابطال مصوبه کمیسیون ماده 5 به جایی برسه—–موضوع در خور پرسش و پاسخ بیشتر هست تا دوباره متضرر نشوید از بابت طرح دعوی غلط و صرف هزینه و وقت.

      پاسخ
  • سارااا
    2022-05-31 04:16

    سلام. ما شش مالک هستیم که قرارداد مشارکت رو با سازنده امضا کردیم. پنج مالک وکالت کاری دادن بنا به دلایلی بنده ندادم. سازنده با تزویر بدون اطلاع بنده پروانه تخریب و نوسازی رو بصورت شریکی با بنده گرفته. ملک در انتهای ساخته منتها بخاطر ماده صد دوماهه کار استاپ شده و من الان متوجه مسله وکالت کاری و شریک شدن با سازنده رو متوجه شدم. مجازات سازنده چیه و کجا باید شکایت کنم؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-05-31 23:05

      سلام
      این موارد مشاوره محسوب و مستلزم پرداخت هزینه هست با این حال اگه مرتکب جعل سند شدن،ضمن شکایت کیفری، می توانید بابت ابطال پروانه در دیوان و خلع ید در دادگاه اقدام نمایید.

      پاسخ
  • عباس رضاپور
    2022-06-01 01:02

    با سلام ملکی ۲۰۰۰ متری در مجاورت وزارت اطلاعات داریم . ۳۰ سال پیش در طرح فضای سبز قرار گرفت از دیوان الزام به صدور پروانه درخواست و رای قطعی در سال ۹۷ اخذ شد نهایتا دستور العملی امد که به تمامی املاک اینچنینی تراکم پایه یعنی دوطبقه و ۶۰ درصد سطح اشغال داده شود و طبق همین دستور العمل دستور نقشه گرفتیم . آیا باتوجه به اینکه بعد از صدور پروانه در ۲ طبقه عملا فضای سبز معنایی ندارد میتوان درخواست حذف طرح را از کمیسیون ماده پنج درخواست کرد ؟ ۰۹۱۲۲۲۷۲۷۴۸ افرادی هستن اما نمیتوان بهشون اعتماد کرد در صورت امکان انجام به شماره بنده پیام بدهید تا با شما تماس بگیرم .. ممنون از بزرگواریتون

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-06-01 20:49

      سلام
      کمیسیون،الزامی به برداشتن طرح ندارد.در صورتی که تغییر کاربری به تقاضای شما باشد، شهرداری از شما عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری دریافت می نماید.مگر اینکه ضمن مذاکره با اعضای کمیسیون یا هر طریق ممکن، بدون ثبت درخواستی از ناحیه مالک،تغییر کاربری و اعاده کاربری مسکونی تصویب گردد که در این فرض به نظر بنده،عوارض مذکور تعلق نمی گیرد.
      متاسفانه فرصت انجام امور اداری را نداریم.

      پاسخ
  • محمد
    2022-06-14 15:41

    سلام
    وقت بخیر. لطف میکنید راهنمایی بفرمایید.
    بنده به خواسته ابطال پروانه ساخت همسایه روبرویی (به دلیل عدم عقب نشینی) از شهرداری در دیوان عدالت شکایت کردم و به خواست خدا رای دادگاه تجدید نظر به ابطال پروانه و رعایت عقب نشینی و تعریض بصورت قطعی صادر شده. بنده در ابتدای تخریب شکایت خودم را بصورت کتبی در شهرداری و سپس دیوان ثبت نمودم و حتی درخواست توقف عملیات ساختمانی نمودم ولی متاسفانه دادگاه بدوی به آن توجه نکرد. حال باتوجه به اینکه ساختمان همسایه در مرحله سفت کاری است و رای قطعی دیوان هم به ابطال و عقب نشینی میباشد نتیجه چه میشود؟ جریمه یا تخریب؟؟
    اگر جریمه باشد که مشکل بنده حل نمیشود..

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-06-15 00:16

      سلام
      با توجه به حکمی که صادر شده،لزوماً بایستی عقب نشینی و تعریض اجرا شود که مستلزم تخریب است.

      پاسخ
  • رحمان
    2022-06-24 12:02

    با عرض سلام و وقت بخیر،بنده یک واحدآپارتمان را در سال ۹۷پیش خرید کردم،همسایه پشت ساختمان شکایت سازنده ها رو به دیوان بابت سایه اندازی کرده و دیوان حکم ابطال پروانه را صادر کرده و گویا حکم تخریب ساختمان را گرفته ولی فعلا دیوان دستور موقت تخریب را فعلا برای بازنگری پرونده را داده،من هم شکایت تادیه و تاخیر و سازنده ها را در دادگاه کردم و حکم دادگاه الزام به دادن یک واحد ساختمانی توسط سازنده ها به بنده و روزی ۱۵۰ هزار تومان که قبلا توافق کرده بودیم،رای دادگاه تقریبا حدود ۵ ماهه که به دادگاه تجدید نظر رفته و فعلا منتظر رای قطعی هستم،خواستم بدونم دادگاه تجدید نظر همون رای اولی را تایید میکنه؟
    من دیروز با وکیلی صحبت کردم گفتن چونکه پروانه باطل شده معامله فسخ میشود و پول شما را به روز میدهند،میخوام بدونم آیا چنین حرفی صحت دارد؟در واقع سازنده ها خلاف کردن گناه من چیست.(در ضمن این آپارتمان مجوز ۴ طبقه دو واحده را دارد که سازنده ها فعلا دو طبقه آن را ساختن)
    ممنون میشم راهنمایی کنید🙏🙏

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-06-24 13:01

      سلام بر شما
      چنین مواردی، مشاوره و چون مستلزم صرف وقت هست،بایستی به وکیل، هزینه مشاوره پرداخت گردد تا شما هم به جواب مطمئن تری برسید.
      با این حال، به نظر بنده چون با ابطال پروانه،ادامه ساخت و ساز و اخذ پایان کار با وجود طبقه مازاد میسر نیست، در نتیجه به واسطه ممکن نبودن تسلیم آپارتمان مورد معامله، قرارداد، باطل هست و راه کار مورد هم استناد به رای وحدت رویه 811 دیوان عالی کشور هست و تلاش در این جهت که این رای در مورد متعذر بودن تسلیم هم اجرا شود چون رای مذکور در خصوص بطلان قرارداد به جهت مستحق للغیر بر آمدن مبیع صادره شده است.

      پاسخ
      • جواد
        2022-06-25 16:40

        زمینی از شهرداری خریده ام با قرارداد شهرداری وپروانه ساخت هم از قبل داده بدلیل مشکلات مالی قادر به ساخت نبودم الان شهرداری زمین رانمیدهد باید چکار کنم راهی دارد به گفته خودشان زمین آموزشی خورده این زمینها تکلیف ما چیست لطفا راهنمایی کنید تا پیگیر باشم با تشکر

        پاسخ
        • مسعود فریدنی
          2022-06-28 11:03

          سلام
          به نظر بنده، طرح دعوی ابطال طرح آموزشی با تنظیم دادخواست دقیق و اصولی و پیگیری های لازم.

          پاسخ
  • مجیدصادقی
    2022-06-27 00:59

    سلام مهندس یک سوال داشتم ما سال ۹۹ پول پروانه یک سقف که میخاسیم اضافه کنیم ریخیتم ب حساب شهرداری دو طبقه هم از قبل پروانه داشت که ساخته بودیم بعد ب دلیل مشکل کوچه شهردلری پرونده فرستاد کمیسیون و یک سال طول کشید حالا که مقخاد پروانه صادر کنه میگه مابالتفاوت پول پروانه باید بدید درصورتی که ما همه پول ریختیم ب حسابشون سال ۹۹
    الان ما باید دوباره پول بدیم ؟

    پاسخ
  • علی دهقانی
    2022-07-07 19:06

    سلام وقت بخیر
    من دستور نقشه ۳ طبقه روی پیلوت از شهرداری گرفتم و بعد یک ما که همه کارهای نقشه و مهندس ناظر و مالی را پرداخت کردم به شهرداری رفتم جهت صدور پروانه .اما شهرداری میگه باید بری کمسیون ماده ۵ چون ملکت تاریخی هست .باتوجه به هزینه حدود ۱۰۰ میلیون تومان به نظام و این که ماده ۵ ی طبقه بیشتر نمیده به نظرتان من چکار کنم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-07-07 22:50

      سلام
      چنانچه ملک شما واجد ارزش تاریخی یا در حریم چنین بافت هایی هست که البته مرجع تشخیص اون، سازمان میرات فرهنگی است؛ الزام به صدور پروانه فراتر از تراکم و سطح اشغال مربوط به چنین املاکی، میسر نیست و چون طبق شرح مسئله شما، شهرداری به این موضوع توجه نکرده، پس تخلف کرده و میشه دعوی احراز وقوع تخلف علیه شهرداری مطرح کرد برای استرداد وجوه پرداختی مازاد و خسارات وارده و طبیعتا اگه شهرداری، طوعا و به میل خود، وجوه رو مسترد کند نیازی به طرح چنین دعوایی نیست هر چند مطلوبیت اصلی شما همون پروانه در سه طبقه هست.

      پاسخ
  • محمد
    2022-07-14 15:31

    سلام و خسته نباشید
    لطف میکنید بابت راهنمایی:
    بنده از شهرداری به دلیل صدور پروانه ساخت بدون رعایت عقب نشینی برای همسایه روبرویی در دیوان شکایت کردم و به لطف خدا رای قطعی دادگاه تجدیدنظر به ابطال پروانه و عقب نشینی صادر شده و در شعبه اجرای احکام و ابلاغ به شهرداری میباشد. حال همسایه روبرویی در اعتراض به رای قطعی دیوان(فکر میکنم از طریق اعتراض شخص ثالث) اقدام نموده که دادخواست ایشان به شعبه تجدیدنظری که رای قطعی را صادر نموده ارجاع شده. نتیجه چه میشود آیا رای قطعی ابطال پروانه ایشان تغییر میکند؟ یا صرفا ایشان میتوانند فقط از شهرداری به دلیل صدور پروانه شکایت کنند؟؟ که ربطی به بنده ندارد.

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-07-15 22:44

      سلام
      بدون مطالعه مدارک نمی توان نظر داد.

      پاسخ
  • محمد
    2022-07-14 16:50

    سلام
    چرا دیدگاهم حذف شده؟؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-07-15 22:45

      سلام
      شاید اشتباهاً حذف شده-اگر بحث مشاوره نیست، مجددا بفرمایید

      پاسخ
  • حسین
    2022-07-14 17:05

    سلام
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید:
    ورود و اعتراض همسایه ای که دیوان پروانه ساخت وی را طی رای قطعی در دادگاه تجدیدنظر ابطال نموده از طریق اعتراض شخص ثالث باعث تغییر در رای ابطال پروانه ساختش میشود؟ یا اینکه صرفا میتواند از شهرداری به دلیل صدور پروانه خلاف ضوابط (که باطل هم شده) شکایت نماید؟؟
    و این موضوع ارتباطی به بنده بعنوان شاکی پرونده از شهرداری دارد یا خیر؟؟؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-07-15 22:47

      سلام
      به دلایل ابرازی شاکی بستگی داره..اگر دلایل و مستندات قوی باشه، بایستی رای مورد شکایت، نقض بشه…درصد دادن درست نیست ولی با توجه به رسیدگی قبلی به دعوی ابطال پروانه، احتمال نتیجه گیری معترض ثالث پایین هست.

      پاسخ
  • علی دهقانی
    2022-07-15 01:38

    سلام وقت بخیر مجدد
    سپاس از پاسخ گویی بسار کارآمد شما
    دستور نقشه ۳ روی پیلوت بهم دادن رفتم نظام طراح و ناظر هم انتخاب شد و تمامی هزینه ها را دادم .الان بعد دو ماه که آمدم شهرداری میگه باید بری ماده ۵ میراث فرهنگی .
    یا از شهرداری شکایت کن .
    الان با توجه به این که شهرداری پروانه صادر نمی‌کند میتونم حق زحمه ناظر ها و دیگر هزینه هاي نظام مهندسی را مطالبه کنم و کجا باید بروم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-07-15 22:49

      سلام
      میبخشید فرصت مشاوره رایگان نیست/مشاوره ها به جهت گرفتن وقت، با پرداخت هزینه انجام میشه

      پاسخ
  • سعداله رستمی
    2022-07-25 19:21

    با سلام شکایتی در دیوان مبتنی بر ابطال پروانه ساختمانی شرکت آبفا مطرح نموده و در دادگاه بدوی حکم به ابطال و ورود خسارت صادرشده اما در تجدید نظر به دلیل وجود کوچه مابین ملک اینجانب و شرکت ابفا (همسایه مجاور فقط می تواند شکایت ابطال ثبت کند) رای نقض گردیده است اما مطابق نظریه مشورتی شماره ۵۹/۹۰ مورخ ۹۰/۴/۵ اداره کل امور حقوقی قوه قضاییه ، چنانچه شهرداری پروانه ساختمانی برای یک ساختمان صادر کند و در آن قوانین و مقررات شهرسازی و طرح های جامع و تفصیلی رعایت نشده و حقوق ارتفاقی یا مالکانه ی همسایگان تضییع شده باشد همسایگان مجاور و غیر مجاور می‌توانند به دلیل تضییع حقوق خود به دیوان عدالت اداری شکایت نموده و ابطال آن پروانه ساختمانی را درخواست نمایند.
    چطوری می توانم پرونده رو پیگیری کنم ممنون

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-07-27 20:28

      سلام جناب رستمی
      با شما در این باره مفصلا تلفنی صحبت کردم.

      پاسخ
  • محمدجواددهقانی
    2022-08-02 23:52

    باسلام.شهرداری رودهن برای ملکی پروانه ساخت مسکونی صادر و همه هزینه ها پرداخت شده اما بجهت عدم توان مالی بنا احداث نشده و با گذشت سه سال شهرداری از تمدید پروانه خودداری و کتبا اعلام داشته مطابق طرح تفصیلی کاربری ملک درمانی بهداشتی است. از توجه به حقوق مکتسبه مالک اقدام شهرداری خلاف قانون است یاخیر؟باتشکر. دهقانی

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-08-05 00:32

      سلام
      به نظر بنده با وجود منقضی شدن تاریخ اعتبار پروانه، مالک از حقوق مکتسبه، برخوردار و می توان به ابطال طرح تفصیلی امیدوار بود.

      پاسخ
  • محمد
    2022-08-20 13:36

    با سلام اینجانب پروانه ساختمان همسایه مجاور را بدلیل عدول از سطح اشغال و سایه اندازی باطل نموده ام و رای قطعی شده است علی ایحال مجدد مالک مجاور با طرح شکایت ثالث شکایت از صحت پروانه صادره نموده آیا امکان تغییر حکم وجود دارد ؟
    (تراکم سطح اشغال مطابق طرح تفصیلی 60 درصد میباشد ولیکن شهرداری 70 درصد پروانه صادر نموده است)

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-08-22 00:22

      سلام
      در مشاوره غیر حضوری، به شما پاسخ دادم.

      پاسخ
  • محسن
    2022-09-18 12:06

    سلام ببخشید شهرداری در سال 93 تبصره 3 ماده 110 را در زمین بالای 500 متر اعمال نکرده و تفکیک زمین صورت گرفت. مالک یکی از قطعات زمین را می فروشد. حال برای دریافت پروانه ساخت شهرداری بیان می کند تا آن تبصره اعمال نشود مجوز ساخت نمی دهد. حال با توجه به این موضوع چه خواسته ای باید در دیوان مطرح نمود.

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-09-26 22:45

      سلام بر شما
      این موارد، مشاوره محسوب میشه و مستلزم پرداخت هزینه هست میبخشید که فرصت پاسخ دهی رایگان نیست.

      پاسخ
  • محمد رضا
    2022-09-18 18:34

    درود بر شما
    منزل پدریم در شهر باغستان شهریار بعد از انحصار وراثت و پرداخت مالیات بر ارث در سال ۶۸ سند شش دانگ به نام اینجانب صادر شده است با وجود مسکونی بودن ملک از قبل از انقلاب تا امروز در سال ۹۶متوجه شدم طرح درمانی از سال ۹۵ روی ملک است
    سازمان بهداشت و درمان شهریار طی نامه ای اجرایی نشدن طرح را به دلیل کارشناسی نبودن طرح ذکر کرده است متاسفانه طرح دادخواست در دیوان عدالت اداری در دادگاه بدوی و تجدید نظر بدون در نظر گرفتن کل مدارک ارائه شده رد شده است
    بعد از گذشت بیش از ۵ سال آیا می‌توانم کاربری درمانی را به مسکونی تغییر دهم؟
    سپاسگذارم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-09-26 22:50

      سلام بر شما
      این موارد، مشاوره محسوب میشه و مستلزم پرداخت هزینه هست میبخشید که فرصت پاسخ دهی رایگان نیست.

      پاسخ
  • سارا
    2022-10-15 23:03

    سلام
    آیا پروانه ساختمان قابلیت فروش به غیر را دارد؟ یعنی پروانه را به یکی واگذار کنیم زمین را به یکی دیگه

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-10-16 21:23

      سلام
      به نظرم خیر مگر اینکه حق احداث بنا روی ملک غیر مورد نظر باشه که در اینجا در واقع پروانه ساختمان، سند قانونی برای بهره برداری از حقوق خریدار است.به طور خلاصه، مستقلاً قابل نقل و انتقال نیست.

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید ما یه زمینی داریم که همسایه ما درب و پنجره نصب کرده و پروانه ساختمانی دارد و به این صورت که یه تعهد نامه هم داده در زمان اخذ پروانه که امتداد خیابان و خط پروژه مشخص نبوده تعهد نامه کتبی داده که بعدا اگر خط پروژه مشخص شد تمامی موارد قانونی رو رعایت کنه ، ما هم سال پیش شکایت کردیم و طبق نظریه کارشناسی صاحب ساختمان رو محکوم کردیم و درب بازشو بسته شد ولی پنجره های بازشو رو ایجاد مزاحمتش رو نوشته در اینده طبق ضوابط شهرداری میباشد ، من چه جوری میتونم اقدام کنم که پنجره هاش که به زمین من هست اونم ببنده از شهرداری اقدام کنم یا دوباره باید شکایت کنم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-10-18 22:59

      سلام بر شما.
      این موارد، مشاوره محسوب میشه و مستلزم پرداخت هزینه هست میبخشید که فرصت پاسخ دهی رایگان نیست.

      پاسخ
  • محمدبیرامی
    2024-02-02 13:54

    سلام بر شهیدان همسایه من…. با مشارکت …. مجوز قیر قانونی از شهرداری همدان گرفته از ۴ ترف نورگیر ۳ ترف پارکینگ اختصاصی گزشته خانه … ۴ بهره است ۲۷۰ خانه من ۲۰۴ متر است خانه من گوچه بن‌بست است درب ورودی خانه ما پارکینگ گزشته شورای شهر کارشناسان همه می‌فرمایند قیر قانونی است هتا ماده صد ری داده جم آوری شود با نفوزی دارد جلو ماده صد راه گرفته … بساز بفروش است و فامیلشون…..ریس حل اختلاف همدان است هق حقوق مرا پایمال کردن برای چی من ۱۶ سال بودم نصف بدنم را در جنگ دادم فلج خانه نشین شدم این عدالت است انقلاب اسلامی این است ۳۰۰ هزار شهید دادیم برای این یک… ریس حل اختلاف همدان هق حقوق مرا پایمال می‌کند هرف از فساد پارتی بازی اداره‌ای می‌زنیم شما را به خدا قرآن خون شهدا نزارید ….هق حقوق مردم را پایمال گنده

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-04-12 16:01

      درود بر شما
      دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع ببینم.
      اگر تخلف ساختمانی مرتکب شده اند و کمیسیون ماده 100 رای به جریمه و ابقا صادر کرده، به این رای در دیوان اعترض نمایید چون همسایه مجاور در این موضوع،ذینفع است.
      اگر پروانه صادره،خلاف قانون است دعوی ابطال پروانه را در دیوان با رعایت تبصره 4 ماده 16 قانون دیوان،مطرح نمایید.
      قبل از طرح دعوی تامین دلیل نمایید تا کارشناس مراتب همسایگی شما و شرح ماوقع را بنویسد.

      پاسخ
  • هادی
    2024-02-20 12:24

    سلام علیکم
    حدودا ده سال قبل شهرداری برای ساختمان بنده پروانه ساختمانی رسمی صادر کرد ولی چهار ماه پس از شروع ساخت و ساز، با نامه رئیس شورای شهر، دستور توقف داده شد و از هر گونه ساخت و ساز توسط شهرداری ممانعت شد. البته گویا طبق قانون باید بلافاصله پرونده کمیسیون ماده صد می رفت که اصلا این کار صورت نگرفت. و ده سال است که شهرداری نه رفع توقفیف می کند و نه به کمیسیونی می فرستد و نه اصلاح پروانه می کند و ملک بنده نیمه کار و بلاتکلیف مانده است. چه باید بکنم؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-04-12 13:17

      درود بر شما
      دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع پاسخ بدهم.
      به نظرم طرح دعوی احراز وقوع تخلف و مطالبه خسارت در دیوان و اعتراض به توقف عملیات ساختمانی و درخواست لغو اثر از دستورات و نامه های مربوطه جهت ادامه عملیات ساختمانی، با رعایت تبصره 4 الحاقی به ماده 16 قانون دیوان

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.