وصول عوارض شهرداری و اعتراض بعدی مودی

وصول عوارض شهرداری و اعتراض بعدی مودی، موضوع مطلب کوتاه کنونی است که با طرح پرسش بدان می پردازیم:

مرجع رسیدگی به شکایت شهروندان در خصوص عوارض وصول شده

اختلاف بین شهرداری و شهروندان در خصوص عوارض، از مهم‌ترین دعاوی شهرداری هاست. در مورد عوارض وصول نشده، شکی نیست که کمیسیون ماده ۷۷ مرجع رسیدگی به اختلاف می باشد ولیکن سوال این است که آیا مودیان می توانند در مورد عوارضی که شهرداری علیرغم میل باطنی شهروندان از آنها اخذ نموده است؛ معترض شوند یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ، بایستی برای شکایت به دیوان عدالت اداری مراجعه نمایند یا به عنوان ایفای ناروا در دادگاه عمومی طرح دعوا نمایند و یا اینکه هم چنان کمیسیون ماده ۷۷ صالح به رسیدگی است؟

این موضوع ، مورد سوال و اختلاف بوده است و هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه ای که به نظر از پشتوانه منطقی و حقوقی برخوردار است و حق دادخواهی را مراعات نموده است بر صلاحیت کمیسیون ماده 77 حتی نسبت به عوارض وصول شده، اعلام نظر نموده است.

دادنامه وحدت رویه شماره 742 مورخ 1401.4.21به قرار زیر است:

بر اساس ماده ۷۷ قانون شهرداری اصلاحی مصوب 1391.5.1رفع هرگونه اختلاف بین مودی و شهرداری در مورد عوارض و بهای خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان های وابسته به آن بر عهده کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، وزارت دادگستری و شورای اسلامی شهر است و با توجه به استفاده از عبارت هرگونه اختلاف بین مودی و شهرداری در ماده مذکور، صلاحیت کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری محدود و منحصر به رسیدگی به اختلافات مربوط به عوارض غیر وصولی نبوده و ناظر به هرگونه اختلاف بین مودی و شهرداری در خصوص عوارض و بهای خدمات اعم از عوارض و بهای خدمات پرداخت شده یا پرداخت نشده است. و صرف پرداخت عوارض و بهای خدمات مانعی جهت بررسی ادله مودی و رسیدگی به اعتراض او نخواهد بود.

بیشتر بدانید: عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های شهری

این مطلب توسط مسعود فریدنی ( وکیل پایه یک دادگستری) در خصوص وصول عوارض شهرداری و اعتراض بعدی مودی تدوین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.