نمونه رای تایید انفساخ قرارداد با وکالت مسعود فریدنی

نمونه رای تایید انفساخ قرارداد

نمونه رای تایید انفساخ قرارداد که در زیر درج می گردد در پی طرح دادخواست تایید انفساخ قرارداد به جهت محقق شدن شرط فاسخ صادر شده است.

شرط فاسخ می تواند هر شرط جایزی باشد که طرفین طبق اصل حاکمیت اراده و ماده 10 قانون مدنی در این باره توافق نمایند.

از نظر آثار، علی الاصول انفساخ باعث منحل شدن قرارداد می گردد و فرضاً در عقد بیع، مورد معامله به فروشنده و ثمن به خریدار مسترد می گردد.

اصولاً شرط فاسخ یا انفساخ می تواند در هر قراردادی مانند مبایعه نامه و اجاره نامه درج گردد.

انفساخ با فسخ متفاوت است،فسخ با اراده دارنده حق فسخ محقق می گردد ولی انفساخ در فرض تحقق شرط فاسخ، قهراً رخ می دهد.

با ذکر این مقدمه دادنامه مورد نظر ذیلاً درج می گردد.

استدلال دادگاه تجدیدنظر در خصوص اصل حاکمیت اراده و ارتباط توافق اشخاص با قوانین تکمیلی درخور توجه است.

نمونه رای تایید انفساخ قرارداد بیع

پرونده کلاسه 9709982640800932 شعبه 65 دادگاه تجدید نظر استان تهران

تصمیم نهایی شماره 9909972131602493

تجدید نظر خواهان

1- خانم … فرزند …2- خانم ….. فرزند …. با وکالت آقای مسعود فريدني فرزند عبدالمحمد به نشاني تهران، خیابان انقلاب اسلامی روبروي خيابان استاد نجات الهي ( ويلا ) ابتدای کوچه براني بلاك 16 طبقه 6 واحد 11

تجدید نظرخوانده: آقای …. فرزند ….به نشانی شهریار – …

تجدید نظر خواسته دادنامه شماره ۱۹۰۵۸۱ مورخ 1399.5.31 شعبه ۸ دادگاه حقوقی تهران

رای دادگاه

در خصوص دادخواست تجدید نظرخواهی خانمها …. و …. با وکالت آقای مسعود فریدنی به طرفیت آقای … از دادنامه شماره ۵۸۱ ۹۹۰ مورخ ۱۳۹۹/5/31 شعبه ۸ دادگاه حقوقی تهران که به موجب آن دعوی تایید انفساخ قرارداد مورخ ۱۳۹۵/6/29 موضوع فروش یک باب آپارتمان به متراژ ۵۲ متر مربع واقع در شهریار مورد پذیرش قرار نگرفته و حکم بر بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام شده است.

در قسمت توضیحات قرارداد قید شده ((چنانچه اقساط پرداخت نشود از طرف خریدار، فروشنده متضرر شود این مبایعه نامه باطل می باشد) در مورخ 1398.5.5 در جلسه دادگاه بدوی، تجدیدنظرخوانده به عنوان خریدار اقرار کرده یکی از اقساط را پرداخت نموده ام و الباقي آن را بیکار بودم و پرداخت نکردم و طبق مبایعه نامه اولین قسط را در سال ۹۵ پرداخت کردم و تا قبل از عید سال ۹۸ به بانک مراجعه نکردم و زمان مراجعه به بنده گفتند امکان پرداخت اقساط وجود ندارد بانک مسکن شعبه مرکزی شهریار اعلام کرده که وام توسط شرکت…. در تاریخ ۱۳۹۷/10/29 تسویه شده است.

بنا به مراتب مذكور اعتراض وكيل تجدید نظرخواه وارد و موجه است زیرا اول اینکه قراردادها مبتنی بر اصل آزادی حاکمیت اراده می باشند یعنی در قرارداد جهت احراز قصد طرفین باید به خود قرارداد مراجعه کرد تا مشخص شود که طرفین در چه موارد به توافق رسیده اند و حتی اگر توافق آنها بر خلاف قوانین تکمیلی باشد قرارداد بر قانون حاکم است. بنابراین در عقود از جمله معاملات خصوصی اصل بر حاکمیت اراده است و در موارد سکوت و ابهام جهت تکمیل و تفسیر قرارداد به قوانین تفسیری مراجعه می شود و در صورت شک و تردید بین قوانین امری و تفسیری با توجه به اصل صحت و جلوگیری از بی اعتباری قرارداد اصل بر این است که قانون تکمیلی می باشد.

پس استدلال دادگاه بدوی صحیح نبوده و طرفین می توانند بر خلاف ماده ۲۳۷ قانون مدنى (شرط فعل) توافق کنند و این امر منطبق با ماده 10 قانون مذکور می باشد.

دوم اینکه طبق ماده ۲۲۴ قانون مدنی الفاظ عقود حمل بر معانی عرفیه می شود در عبارت «معامله باطل می باشد» قصد طرفین انفساخ بوده یعنی اگر خریدار اقساط را پرداخت نکند معامله منفسخ می شود.

با توجه به اقرار خریدار مبنی بر عدم پرداخت اقساط، تخلف قراردادی محقق شده و معامله از تاریخ عدم پرداخت قسط منفسخ شده است.

با توجه به موارد فوق دادگاه تجدید نظر به استناد ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدید نظرخواسته را نقض و به استناد مواد 198 ، ۵۱۵ و ۵۱۹ قانون اخیر حکم بر تایید انفساخ قرارداد مورخ ۱۳۹۵/6/25 با احتساب خسارات دادرسی را صادر و اعلام می نماید . رای صادره قطعی است.

رئیس شعبه 65 دادگاه تجدید نظر استان تهران- مهدی کریمی

مستشار شعبه 65 دادگاه تجدید نظر استان تهران- محمد جعفر مرتضائیان

این مطلب توسط مسعود فریدنی ( وکیل امور ملکی ) با عنوان نمونه رای تایید انفساخ قرارداد تدوین گردیده است.

4 دیدگاه. Leave new

  • محسن آذین
    2023-11-06 20:05

    باسلام ادب احترام
    عالی و با توضیحات کامل واقعا احسن به این هوش وذکاوت
    تجدیدنظر و تجربه زیاد و صدور رای به استناد ماده قانون مدنی.

    پاسخ
  • حمید علومی
    2023-11-29 16:28

    با وجود شرط انفساخ مایهء تعجبه از دادگاه بدوی چنین شرطی را نادیده بگیرند

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-12-01 23:31

      درود
      بله
      به همین دلیل به رای بدوی،اعتراض شد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.