مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده 77 شهرداری چقدر است؟

مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده 77 شهرداری

مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری، موضوعی است که معترضین به عوارض شهرداری که به موجب رای کمیسیون به آنها ابلاغ شده و قصد طرح دادخواست ابطال رای کمیسیون یاد شده را دارند، باید بدان توجه نمایند.

این مطلب در تاریخ 1402.11.6 و بر اساس آخرین تحولات قانونی در خصوص مهلت اعتراض به آرای کمیسیون های اداری و شهرداری تدوین شده است.

به طور خلاصه به استناد ماده 77 قانون شهرداری، تبصره دو ماده 16 ، بند دو ماده 10 و تبصره های دو و سه اصلاحی ماده سه قانون دیوان عدالت اداری باید گفت:

1-مرجع شکایت از رای کمیسیون ماده 77 ، دیوان عدالت ادای است و مهلت اعتراض و تقدیم دادخواست ابطال رای کمیسیون در دیوان، برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور، شش ماه از تاریخ ابلاغ رأی یا تصمیم قطعی مرجع مربوط مطابق قانون آیین ‌ دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی) است.

کمیسیون مکلف است در رأی یا تصمیم خود تصریح نمایند که رأی یا تصمیم آنها ظرف مدت مزبور در دیوان قابل اعتراض است.

بیشتر بدانید: نمونه دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده 77

در مواردی که ابلاغ، واقعی نبوده و ذی ‌ نفع ادعای عدم اطلاع از آن را بنماید شعبه دیوان در ابتداء به موضوع ابلاغ رسیدگی می ‌ نماید.

2-کمیسیون موضوع ماده 77 قانون شهرداری ، جزو مراجع اختصاصی اداری است و رای کمیسیون هم از طرف شهرداری و هم از طرف مودی، خواه شخص حقیقی باشد خواه حقوقی و حتی جزو اشخاص حقوقی حقوق عمومی مانند شرکت های دولتی و دستگاه های اجرایی، قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.

3-رسیدگی به شکایات از آرای کمیسیون ماده 77 و سایر مراجع اختصاصی اداری به صورت مستقیم و تک مرحله ای در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری انجام می پذیرد.

شعبه دیوان در راستای ماده 63 اصلاحی قانون دیوان عدالت اداری به دادخواست ابرازی مبنی بر اعتراض به رای کمیسیون ماده 77 رسیدگی و اظهارنظر می نماید.

شایان ذکر است که در صورت عدم طرح دعوی اعتراض به رای کمیسیون ماده 77 در مهلت قانونی، شعبه رسیدگی کننده به استناد بند «ت» ماده 53 قانون دیوان عدالت اداری، قرار رد دعوی صادر می نماید.

این مطلب توسط مسعود فریدنی ( وکیل دعاوی شهرداری ) با عنوان مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده 77 تدوین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.