مطالبه خسارت تاخیر تادیه از شهرداری و دولت در چه شرایطی میسر است؟

مطالبه خسارت تاخیر تادیه از شهرداری و دولت به ملاحظه لزوم تامین اولیه بودجه سازمان و یا دستگاه اجرایی مربوطه دارای احکام متفاوتی با مطالبه خسارت تاخیر تادیه از اشخاص است.

به طور خلاصه از توجه به مفاد ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی و ماده واحده قانون نحوه پرداخت محکوم به دولت و عدم تأمین و توقیف اموال دولتی می توان متوجه تفاوت این احکام شد. نظریه مشورتی شماره 1832/99/7 مورخ 1399/11/29 در همین راستا صادر شده که در زیر درج می گردد:

نظریه مشورتی در مورد مطالبه خسارت تاخیر تادیه از شهرداری و دولت

استعلام : قانونگذار جهت پرداخت دیون مربوط به دولت و شهرداری ها در قوانین خاص مهلت هایی تعیین و محاکم را از توقیف اموال آن مراجع تا انقضای این مهلت ها ممنوع کرده است . آیا مطالبات اشخاص از دولت و شهرداریها مشمول مطالبه خسارت تأخیر تأدیه می شود ؟

پاسخ : اولا ، طبق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ از جمله شرایط امکان محکومیت محكوم عليه به پرداخت دین با محاسبه شاخص سالانه بانک مرکزی ، تمکن مديون است که در مورد ادارات و مؤسسات دولتی با لحاظ ماده واحده قانون نحوه پرداخت محکوم به دولت و عدم تأمین و توقیف اموال دولتی مصوب ۱۳۶۵ شرط تمکن وقتی محقق می شود که محکوم به در بودجه منظور شده باشد . اساسا با لحاظ قسمت اخیر ماده واحده مذکور ، حتی در صورت تأمین اعتبار در بودجه ، اگر مسؤول مربوطه از پرداخت محکوم به استنکاف کند ، در صورت ثبوت تخلف ، به انفصال از خدمت دولت محکوم خواهد شد و اگر این استنکاف سبب وارد شدن خسارت به محکوم له باشد ، مستنکف ضامن خسارت وارده است که با این ترتیب ، از آنجا که کیفیت اجرای احکام قطعی علیه دولت و مؤسسات دولتی با احکام صادره عليه اشخاص حقیقی و حقوقی حقوق خصوصی متمایز و متفاوت است و اجرای حکم علیه دولت و مؤسسات دولتی منوط به تأمین اعتبار در بودجه خواهد بود ؛ لذا مستلزم تأدیه خسارت تأخیر تأدیه نیست و ضمان خسارت وارده به محکوم له متوجه شخص مستنکف است . بدیهی است پس از گذشت مدت مندرج در ماده واحده قانون نحوه پرداخت محکوم به دولت وعدم تأمین و توقیف اموال دولتی مصوب ۱۳۶۵ صدور حکم به پرداخت خسارت تأخیر تأدیه بلامانع است .

ثانياً ، با توجه به مفاد ماده واحده قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیر منقول متعلق به شهرداریها مصوب ۱۳۶۱ ، تأمین و توقیف اموال شهرداریها ، موکول به صدور حکم قطعی شده و برای پرداخت محکوم به ، به شهرداری ها مهلت داده شده است که اگر در سال مورد عمل ، شهرداری اعتبار لازم را برای پرداخت وجه محکوم به نداشته باشد ، باید از بودجه سال آتی خود بدون احتساب خسارت تأخیر تأدیه ، وجه محکوم به را به محکوم لهم پرداخت کند .

بیشتر بدانید:

1-نکات دعوی خلع ید علیه شهرداری

2-دادخواست نقض رای کمیسیون ماده 100 به طرفیت شهرداری

ارتباط با وکیل دعاوی املاک و شهرداریها

جهت اخذ مشاوره ، تنظیم لایحه و یا دادخواست و تعیین وقت ملاقات با وکیل جهت تنظیم قرارداد وکالت با شماره تلفن 09123978117 تماس بگیرید.

از ارائه مشاوره رایگان معذوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.