عوارض تغییر کاربری شهرداری و شرایط وضع و وصول آن

عوارض تغییر کاربری شهرداری

عوارض تغییر کاربری شهرداری یا به تعبیر صحیح تر، عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری به این معناست که وقتی کاربری ملکی از کاربری کم ارزش تر به کاربری ارزنده تر تغییر می یابد مثلاً کاربری آموزشی به مسکونی یا کاربری فضای سبز به تجاری تغییر پیدا می کند، ارزش ملک بیشتر می شود.

مسئله نخست این است که آیا مالک در چنین شرایطی بایستی در قبال ارزش افزوده ایجاد شده به شهرداری وجهی بپردازد یا خیر؟

پاسخ از این قرار است که بر خلاف آراء سابق هیات عمومی دیوان عدالت اداری، نظر هیات عمومی دیوان در سال های اخیر این است که دریافت عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری مجاز است.

نکته اینکه تغییر رویه دیوان در قبال مسائل شهرداری ها نه تنها در بحث عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری که در مورد موضوعات دیگری مانند عوارض بعد از کمیسیون نیز به نفع شهرداری ها کاملاً آشکار است.

مسئله دوم کیفیت وضع و وصول عوارض تغییر کاربری شهرداری است.که در این راستا عین رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره 140009970905811072 مورخ 1400/3/29 به جهت ارتباط با مطلب ذیلاً درج می گردد.

رای دیوان عدالت اداری در خصوص عوارض تغییر کاربری شهرداری

هرچند براساس آرای متعدد هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از جمله دادنامه شماره 367 الی 381-8؍3؍1397 این هیأت، وضع عوارض ارزش افزوده ناشی از طرح‌های توسعه شهری و تغییر کاربری توسـط شوراهای اسلامی شهر مغایر با قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص نگردیده است، لکن ذکر قیود ناظر بر اخذ وجوه امانی یا ضمانت نامه بانکی به شرح مندرج در مصوبه مورد شکایت از این حیث که قبل از طرح در کمیسیون موضوع ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از شهروندان وجه اخذ می‌شود، فاقد مبنای قانونی است و بر همین اساس ماده 4 تعرفه عوارض سال 1399 شهرداری اراک که تحت عنوان عوارض ناشی از تغییر کاربری املاک به تصویب شورای اسلامی شهر اراک رسیده، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می‌شود. با اعمال ماده 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و تسری اثر ابطال مصوبه به زمان تصویب آن موافقت نشد.

ارتباط با وکیل امور شهرداری در دیوان

جهت ارتباط با وکیل دعاوی شهرداری در دیوان عدالت اداری و اقامه دعوی علیه شهرداری های سراسر کشور در خصوص موضوعاتی مانند ابطال مصوبات غیر قانونی شوراهای اسلامی شهرها، ابطال توافق نامه های منعقده در مورد تغییر کاربری، اعتراض به آراء کمیسیون های ماده 100 و 77 ،کمیسیون مشاغل مزاحم و کمیسیون باغات،ابطال اقدامت تملکی و تصرفی شهرداری ها و مطالبه بهای ملک، گرفتن حکم احراز وقوع تخلف شهرداری و سایر دعاوی مرتبط با شهرداری ها با شماره تلفن 09123978117 ( به نام مسعود فریدنی) تماس بگیرد.

خدمات دفتر شامل ارائه مشاوره، تنظیم دادخواست و لایحه و اعلام وکالت می باشد.

از ارائه مشاوره رایگان به جهت مشغله کاری جداً معذوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.