شرایط منفسخ شدن قرارداد در حقوق ایران چیست

نظریه مشورتی در خصوص مهلت پرداخت محکوم به توسط شهرداری

شرایط منفسخ شدن قرارداد در قانون ایران و توضیحاتی درباره دادخواست تایید انفساخ و آثار حقوقی انفساخ قرارداد و انواع انفساخ را در این مقاله ملاحظه نمایید.

شرایط منفسخ شدن قرارداد و مباحثی مانند آثار حقوقی و ترتیب طرح دادخواست اعلام یا تایید انفساخ و تفاوت انفساخ با فسخ،بطلان و اقاله از موضوعاتی هستند که به اختصار در مورد آنها توضیحاتی ارائه می نماییم.

سوالات مربوط به شرایط منفسخ شدن قرارداد

  • انفساخ یعنی چه؟
  • تفاوت انفساخ با فسخ،اقاله و بطلان چیست؟
  • آثار حقوقی انفساخ چیست؟
  • انواع انفساخ قرارداد کدامند؟
  • دادخواست تایید انفساخ یا دادخواست اعلام انفساخ؟!

انفساخ قرارداد چیست

انفساخ قرارداد یعنی از میان رفتن و انحلال خودبخودی قرارداد.بنابراین یکی از شرایط منفسخ شدن قرارداد آن است که بر اساس مبنایی قانونی یا قراردادی، قرارداد از میان می رود و نیازی نیست که ذینفع و کلاً طرفین قرارداد انفساخ یا منفسخ شدن قرارداد را به طرف مقابل اعلام نمایند. بعد از محقق شدن انفساخ ،عقد و قرارداد منفسخ شده از بین رفته است و چنانچه اطراف قرارداد بر ادامه رابطه قراردادی نظر داشته باشند بایستی قرارداد و توافق جدیدی انجام پذیرد.

تفاوت انفساخ با فسخ،اقاله و بطلان چیست؟

در انفساخ نیازی به اعلام اراده مبنی بر منفسخ تلقی کردن قرارداد نیست حال آنکه برای فسخ قرارداد،مشروط له بایستی اراده خود مبنی بر فسخ را به طریقی به طرف مقابل اعلام نماید. اقاله به معنای تراضی به از بین بردن و انحلال قرارداد است یعنی قرارداد معتبر و صحیح بوده است ولی طرفین به انگیزه های مختلف توافق به بر هم زدن قرارداد می نمایند. بنابراین مبنا و پایه اقاله،توافق طرفین بعد از وقوع عقد است بدون آنکه در موقع عقد در این باره توافقی نموده باشند.نام دیگر اقاله «تفاسخ» است که بعضاً با فسخ و انفساخ اشتباه گرفته می شود. در حالی که در انفساخ یا مبنای منفسخ شدن و منحل شدن قرارداد،توافق ضمن عقد است یا حکم قانون. بطلان یعنی وضعیتی که از اساس قرارداد معتبری حایز وجود حقوقی نگردیده است.در حالی که در انفساخ قرارداد معتبر و صحیح است ولی بعدها در اثر حکم قانون و یا تحقق شرط فاسخ ،منفسخ می گردد.

آثار حقوقی انفساخ چیست؟

انفساخ نیز مانند فسخ ناظر به آینده است و در گذشته اثر ندارد.اما از نظر اینکه آیا می توان در انفساخ قراردادی شرط نمود که انفساخ اثر قهقرایی داشته باشد یعنی از بدو تشکیل قرارداد موثر باشد،باید تامل بیشتری نمود.

انواع انفساخ قرارداد کدامند؟

انفساخ از حیث مبنای وجودی آن به انفساخ قراردادی و انفساخ قانونی تقسیم می گردد در انفساخ قانونی حکم قانون تعیین کننده در منفسخ شدن قرارداد است. برای نمونه در ماده 951 قانون مدنی آمده است: « کلیه عقود جائزه بموت احد طرفین منفسخ می‌شود و هم‌چنین به سفه در مواردی که رشد معتبر است.» یکی از عقود جایز (یعنی عقود و قراردادهایی که اصولاً هر یک از طرفین می توانند هر زمان آن را فسخ نمایند)عقد وکالت است. همین طور در ماده 387 قانون مدنی مقرر داشته است: « اگر مبیع قبل از تسلیم بدون تقصیر و اهمال از طرف بایع تلف شود بیع منفسخ و ثمن باید به مشتری مسترد گردد مگر این که بایع برای‌ تسلیم به حاکم یا قائم مقام او رجوع نموده باشد که در اینصورت این صورت تلف از مال مشتری خواهد بود.» این موارد جزو موارد انفساخ قانونی قراردادها هستند. در انفساخ قراردادی مبنای منفسخ شدن قرارداد، شرط طرفین در قرارداد است.برای نمونه در مبایعه نامه قید می گردد که چنانچه خریدار تا تاریخ معین تمام ثمن را نپردازد،قرارداد منفسخ است. و یا در قرارداد مشارکت در ساخت شرط می شود چنانچه سازنده تا تاریخ معینی سازه مورد قرارداد را به مرحله ای از عملیات ساخت مثلاً اسکلت بندی نرساند،قرارداد به خودی خود منفسخ می گردد.

دادخواست تایید انفساخ یا دادخواست اعلام انفساخ

شرایط منفسخ شدن قرارداد به اجمال در بالا بیان شد اما باید توجه داشت که اطلاع از رویه قضایی و تفسیر مفاد قرارداد و جزییاتی دیگر در مورد شرایط منفسخ شدن قرارداد اقتضا می نماید که همواره از مشاوره وکلای باتجربه در زمینه امور قراردادها بهره برد. مساله بعد این است که با وجود آنکه قرارداد به حکم قانون یا قرارداد منفسخ شده است با این حال طرف مقابل از قبول انحلال قرارداد و اجرای آثار آن مانند رد ثمن یا مبیع در عقد بیع خودداری می نماید. در اینجا چون حق ذینفع مورد انکار طرف مقابل قرار گرفته است،چاره ای جز طرح دعوی برای گرفتن حکم انفساخ نیست.به باور ما چون انفساخ قبلاً به طور قهری رخ داده است عنوان خواسته «تایید انفساخ»نسبت به «اعلام انفساخ» موجّه تر است.

بیشتر بدانید: نمونه رای تایید انفساخ قرارداد بیع

ارتباط با وکیل دعاوی قراردادها و املاک

شما می توانید جهت اخذ مشاوره و تنظیم لایحه دفاعیه و دادخواست جهت کلیه دعاوی حقوقی ملکی و امور قراردادها از جمله ابطال، فسخ،تایید انفساخ، اقاله،تحویل ملک و تنظیم سند،خلع ید و سایر دعاوی ملکی و قراردادها با شماره تلفن 09123978117 تماس بگیرید.قبول وکالت در پرونده ها صرفاً در پرونده های مربوط به حوزه های قضایی استان های تهران و البرز میسر است.

از ارائه مشاوره رایگان معذوریم.

9 دیدگاه. Leave new

  • محمد علی
    2022-02-15 11:34

    سلام و روز بخیر – بد ندیدم جهت یادآوری خدمت استادمحترم عرض نمایم :
    1 – صرف ادعای تحقق معلق علیه از سوی مشروط له را نمیتوان دلیل تام دانست ولذا نظرات مشورتی صادره قوه قضاییه و رویه قضایی محاکم هم به جهت اثبات تحقق معلق علیه ادعایی طرح دعوی در دادگستری را جهت اعلان انفساخ لازم دانسته اند . 2 – در خصوص اوصاف شرط انفساخ هم باید به نکاتی مهم اشاره کرد که یکی از آنها دارا بودن مدت (توقیت ) برای شرط مزبور است و اوصاف دیگری که در این مجال نمیگنجد و لذا نباید درج شرط انفساخ را در هر وضعیتی محقق شده فرض انگاری نمود بلکه نیاز به اثبات از سوی مشروط له دارد و اینکه مشروط له خودش منشاء این تحقق معلق علیه نباشد .

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-02-24 11:53

      درود بر شما
      پوزش از بابت تاخیر در پاسخ گویی به جهت مشغله کاری
      بله درست میفرمایید روشن است که نوشتار بالا به فرض تحقق شرط فاسخ با تمام شرایط صحت آن تنظیم شده است و بحث در خصوص مسائل اثباتی و نیز شرایط تحقق شرط فاسخ و تاثیر انتساب معلق علیه به فعل مدعی انفساخ مفصل و نیازمند بررسی جامع تر است.
      در جایی که هر یک از موارد پیش گفته احراز نشود، رای به انفساخ خلاف اصل لزوم قرارداد و بقا عقد می باشد.

      پاسخ
  • رضا سهیلی
    2022-06-25 11:28

    سلام ، به محضر عزیز محترم میرسانم ، اینجانب طی مبایعه نامه ای در سال 97 اپارتمان در حال ساخت را که مشارکت نموده بودم به دوستی واگذار کردم ، متاسفانه قرارداد اصلی مشارکت بدلیل عدم تحقق جواز با 5 طبقه بصورت یک جانبه از سوی مالک فسخ گردید ، و دوست عزیز تقاضای طلب وجه کامل اپارتمان را به نرخ روز مطالبه نموده است با این توضیح که در مبایعه نامه قید شده است تمامی شرایط قرارداد اصلی بر این قرارداد حاکم است. حال سوال من این است در صورتیکه دادخواست تایید انفساخ به طرف خریدار اپارتمان ذر حال ساخت را به دلیل قهری بودن فسخ قرارداد مشارکت در ساخت را بدهم و با فرض معطوف به نتیجه تکلیف ثمن خریدار چه می شود ؟؟ ایا باید صرفا ثمن دریافتی را با شاخص بانک مرکزی به نرخ روز عودت کنم ؟؟ یا باید ثمن را با نرخ کارشناسی اپارتمان بدهم ؟؟ و نیز با عنایت به اینکه قرارداد اصلی بصورت قهری و خارج از اراده اینجانب فسخ شده است باید ضرر وزیان هم بدهم یا نه؟؟
    ممنون زحمات و محبت هاتون هستم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-06-28 10:58

      سلام
      این قبیل سوالات، مستلزم پرداخت هزینه مشاوره هست چون فرصت ارشاد رایگان نیست.صلاح بر این هست که با صرف هزینه مختصر، از وکیل مشاوره بگیرید.
      ولیکن توسعه ملاک رای وحدت رویه 811 (پرداخت قیمت روز ملک) به این مورد، کاملاً محل تردید و حداقل مورد اختلاف هست و از هر سمت می توان دلایل قابل اعتنایی ارائه نمود.در مورد دفاع از شما طبیعتاً ادله ای ارائه می شود که بحث ملک به نرخ روز یا حتی پول به نرخ روز را منتفی سازد و فقط بحث خسارت های قراردادی باقی می ماند که به نظر بنده، این حق برای طرف مقابل محفوظ هست و به هم خوردن قرارداد مشارکت، مانع تعلق خسارات قراردادی به مشروط له (پیش خریدار) نیست.

      پاسخ
  • حسن طایفه حسنی
    2022-06-28 03:37

    پاسخی که کاربر گرانقدر با نام محمد علی محترم اظهار نموده اند ،در روشنگری و بیان شیوای حقیقت ،کمک بزرگی به بنده در دفاع از حق خود در محکمه آیی که کاملأ یکطرفه بر علیه اینجانب بود ،نمودند .وظیفه م بود ،کمال تشکر را از جنابعالی ودقت در موارد ذکر شده در پاسخ ،به صورت ساده ،مختصر وکاملأ قابل درک و مورد استفاده من نوعی ،داشته باشم ،همیشه تندرست و موفق باشید
    حسنی

    پاسخ
  • فرزانه
    2022-11-14 04:19

    سلام من قرارداد خرید ملک نوشتم ۲۴ ساعت مهلت خاستم واسه فروش منزلم
    داخل قرارداد نوشت در این ۲۴ ساعت حق منفسخ کردن داریم هر دومون آیا حالا اگه منفسخ بشه باید به مشاوراملاک کمیسیون بدم ؟ و شرایط منفسخ کردن چطوریه

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-11-17 18:19

      سلام بر شما.
      این موارد، مشاوره محسوب میشه و مستلزم پرداخت هزینه هست میبخشید که فرصت پاسخ دهی رایگان نیست.

      پاسخ
  • میلاد
    2023-08-18 19:56

    سلام وقت بخیر
    هزینه مشاوره تلفنی جهت تنطیم قرارداد خرید و فروش ملک و خودرو به چه صورت محاسبه می شود و باید پرواخت نمود؟
    باتشکر

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-08-20 00:45

      درود بر شما
      با شماره تلفن 09123978117 تماس بگیرید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.