رای دیوان عدالت در خصوص رشوه و رابطه آن با حکم دادگاه کیفری

مرجع تشخیص باغ در محدوده

رای دیوان عدالت در خصوص رشوه و ارتباط بین حکم برائت از رشوه در نوع تصمیم هیات های رسیدگی کننده به تخلفات اداری،موضوع مطلب حاضر است.

سوال اینکه آیا با تبرئه متهم از اتهام اخذ رشوه،محکومیت کارمند تحت پیگرد منتفی است یا خیر؟

در این مورد دادنامه ای از دیوان عدالت اداری صادر شده که در زیر درج می گردد:

رای دیوان عدالت در خصوص رشوه

رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری

در خصوص تقاضای اعاده دادرسی از سوی آقای ح.م. نسبت به دادنامه شماره 246-16/2/91 این شعبه، نظر به اینکه حسب مستندات ارائه شده آقای ح.م. نسبت به کلیه اتهامات وارده به خود ارتشاء، سوء استفاده شغلی و رابطه نامشروع از مراجع قضایی ذیصلاح تحصیل برائت نموده، بنا به مراتب و با توجه به سوابق خدمتی شاکی اخراج از خدمت در مورد او در کمیسیون انضباطی متناسب به نظر نمی‎رسد و اعتراض شاکی موجه تشخیص و رأی صادره در کمیسیون ماده 122 ق.ا.ناجا نقض و مقرر میگردد. برابر مقررات مجدداً به کمیسیون ذیربط بر می گردد  و در اجرای تبصره ماده 17 قانون دیوان عدالت اداری دستور توقف اجرای رأی شماره 246-16/2/91 این شعبه صادر، دفتر ضمن انجام تبادل لوایح برابر مقررات مراتب توقف اجرای رأی نیز به مشتکی عنه ابلاغ شود. این رأی مستنداً به ماده 7 قانون دیوان عدالت اداری قطعی است.

رئیس شعبه 6 دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه

متین ـ بشارتی‎فر

رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

اولاًـ برخلاف استنباط شعبه بدوی صادرکننده رأی معترض‎عنه، مطابق ماده 26 قانون اصلاح موادی از قانون استخدام نیروی انتظامی مصوب 1390/4/28، تبصره های 1 و 2 ماده 124 قانون مذکور (مصوب 1382 ) حذف شده و در نتیجه امکان رسیدگی توأم  به رفتاری که دارای وصف مجرمانه و انضباطی است وجود دارد، ثانیاًـ مطابق رأی وحدت رویه شماره 326-87/5/13 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری “صدور حکم برائت توسط مراجع قضایی الزاماً مستلزم صدور رای برائت توسط هیأت‎های رسیدگی به تخلفات اداری در خصوص مورد نیست” ثالثاًـ ایراد تجدیدنظرخوانده به فقدان سمت قانونی تجدیدنظرخواه (اداره کل انضباطی و امور قضایی ناجا) اساساً مسموع نیست، رابعاً- با توجه به بند 11 جدول تنبیهات آیین‎نامه انضباطی نیروهای مسلح و ماده 136 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مصوب1382 خدشه‎ای به رسیدگی کمیسیون انضباطی ناجا در این خصوص وارد نیست. بنابراین دادنامه معترض‎عنه قابل نقض تشخیص، در اجرای ماده 71 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392، ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته مذکور، حکم به رد شکایت شاکی صادر و اعلام می‎گردد. این رأی وفق قسمت اخیر ماده 3 قانون مزبورقطعی است.

مستشاران شعبه دوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری

عاشوری ـ عرفان(شماره دادنامه قطعی : 9309970955200349/منبع: نمونه آراء قوه قضاییه)

گفتنی است رای وحدت رویه مورد استناد در دادنامه بالا به این قرار است:

رأی هیأت عمومی تاریخ: 13/5/1387 شماره دادنامه: 326

مطابق ماده 19 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 9/2/1372 هرگاه تخلف کارمند عنوانی یکی از جرایم مندرج در قوانین جزایی را نیز داشته باشد، هیأت رسیدگی به تخلفات اداری مکلف است مطابق این قانون به تخلف رسیدگی و رأی قانونی صادر نماید و مراتب را برای رسیدگی به اصل جرم به مرجع قضائی صالح ارسال دارد. هرگونه تصمیم مراجع قضائی مانع از اجرای مجازاتهای اداری نخواهد بود. چنانچه تصمیم مراجع قضائی مبنی بر برائت باشد، هیأت رسیدگی به تخلفات اداری طبق ماده 24 قانون مزبور اقدام می‎نماید. هرچند حکم برائت متهمان از جمله عوامل موثر در اتخاذ تصمیم و مفاد رأی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری می‎باشد، لیکن صدور حکم برائت توسط مراجع قضائی الزاماً مستلزم صدور رأی برائت توسط هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری در خصوص مورد نیست. بنابه جهات مذکور و عنایت به محتویات پرونده‎های فوق‎الذکر دادنامه‎های شماره 2982 و 2983 مورخ 23/10/1385 شعبه پانزدهم بدوی مبنی بر رد اعتراض شاکی نسبت به رأی هیأت تجدیدنظر تخلفات اداری وزارت امور اقتصادی و دارائی که مـورد تایید شعبه اول تجدیدنظر دیوان قرار گرفته و قطعیت یافته است، در حدی که متضمن این معنی است، موافق اصول و موازین قانونی می‎باشد. این رأی به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری ذیربط در موارد مشابه لازم‎الاتباع است.

این مطلب با موضوع رای دیوان عدالت در خصوص رشوه و ارتباط بین حکم برائت از رشوه در نوع تصمیم هیات های رسیدگی کننده به تخلفات اداری تدوین گردیده است.

11 دیدگاه. Leave new

  • علی شفیعی
    2021-05-20 16:21

    ان قسمت ازماده ۱۹ که میگوی درتخلفاتی که دارای عناوین مجرمانه هستند هرگاهنظر مرجع قضایی بر براعت باشد باید مرجع اداری از ان تبعیت کند درعمل دیده نمیشود

    پاسخ
  • علیباز شفیعی
    2021-06-03 19:02

    پس اصل ۳۷ قانون اساسی که میگوی جرم فقط باید از طریق دادگاه صالح ثابت شود رکجای این مملکت کاربرد دارد ثانیا ماده ۱۹ تخلفات اداری میگوید درتخافاتی که جنبه ج م دارن هییت هاباید از نظر مراجع قضایی تبعیت کنند کجا کاربرد دارد درحکم براعت کارمند مراحل تعقیب تحقیق را ازسوی یک دادسرا پشت سر گذاشته ودرمحاکمه دادگاه ۸که توسط یک قاضی است حکم براعت گرفته برای دیوان ملاک نیست اما رای یک کادمند دریه سازمان ملاک است بله هرگونه رسیدگی قضایی مانع رسیدگی اداری نیست ام متاقبا گفته مراجع اداری به تبیت از نظر مراجع قضایی رای صادرکنند وبه اصلاح رای اقدام کنند یعنی چون قبلا مرجع اداری به تخلف رشو رسیدگی کرده وحکم رابرای مرجع قضایی ترسال کرده الان به تبعیت از نظر مراجع قضایی نسبت به اصلاح وتغییر رای اقدام کنند نه گفته رسیدگی نکنند گفتهرسیدگی کنند اما از نظرمراجع قضایی باید تبعیت کنند

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-06-06 11:02

      سلام بر شما
      مطلب قابل بحثی هست.ممنون از توجهتون. ولی به طور خلاصه ، «تخلف» مرتبه ی ضعیف تری از «جرم» هست به این خاطر ممکنه علی رغم اینکه شخصی از نظر جزایی محکوم نشده، به علت اینکه مجموعه اقدامات انجام شده واجد عنوان تخلف مثلاً رفتار خلاف شان اداری باشه، در تخلفات اداری مورد پیگرد قرار بگیره.

      پاسخ
      • درود بر شما ، چطور ممکن است که کسی روحش از رشوه خبر نداشته باشه و هیچ اقدام خلاف شئونات اداری و شغلی موضوع بند یک ماده ۸ قانون تخلفات اداری انجام نداده باشه، ولی اتهام مورد خلاف شئونات به او منتسب گردد . ؟!!

        پاسخ
        • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
          2022-04-25 23:57

          سلام
          اگر کارمند تخلفی مرتکب نشده باشه که اساساً، ابلاغ برگ تفهیم اتهام هم صحیح نیست .

          پاسخ
  • آیا در اجرای مفاد ماده ۱۹ قانون تخلفات اداری، پس از حکم برائت از مراجع صالح قضایی، و تغییر مورد اتهامی از بند ۱۷ ماده ۸ قانون تخلفات اداری به عنوان بند یک همین ماده ، دوباره مورد اتهامی به متهم تفهیم و فرصت دفاع داده شود ؟ آیا هیات تخلفات اداری در این مورد بدون تفهیم اتهام میتواند ، راسا و با تغییر مورد اتهامی از بند ۱۷ به بند یک ، رای محکومیت صادر کند ؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-04-26 00:01

      به نظر بنده در این فرض با توجه به مواد 17 و 18 آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری، بایستی اتهام جدید به کارمند، ابلاغ و به او فرصت دفاع داده شود.

      پاسخ
  • سلام و درود
    چنانچه رای تخلفات اداری مستند به اقرار همکار دیگری باشد که در شرایط اضطرار اقرار نموده ، و فرد متهم هرگز اتهام انتسابی را قبول نداشته باشد آیا می تواند در مراحل بعدی از حقوق خود دفاع کرد؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-06-19 23:45

      درود
      آنچه همکار مطرح نموده،ماهیتاً «ادعا» محسوب می شود و مستلزم اثبات است مخصوصاً که به اختیار وی نبوده است بنابراین جای دفاع خوبی دارد.

      پاسخ
  • احمدرضا
    2024-01-10 16:37

    نا عادلانه ترين مرجعي كه ديدم تخلفات اداري مي باشد. برگه تفهيم اتهام با مندرجات پرونده فرق دارد اينو وقتي فهميدم كه به اسم جلسه رسيدگي كه ده ديقه بيشتر طول نميكشه ي توضيح و بعدش ميگن بفرما بيرون! براي رابطه نامشروع خودشون ميبرن و ميدوزن بدون اثبات اصل جرم و صرف ي ادعا!موندم چحوري ميخوان حواب بدن!

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-01-11 14:53

      سلام
      بهتر بود قبل از جلسه رسیدگی، پرونده رو مطالعه می کردین

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.