خلع ید از ناحیه وراث و مسائل حقوقی آن

مرجع تشخیص باغ در محدوده

خلع ید از ناحیه وراث و دعوی مرتبط دیگر یعنی مطالبه اجرت المثل ملک موروثی از خواندگان دعاوی مذکور از اصول کلی خلع ید از املاک تبعیت می نماد. بنابراین لازم است یکی یا تعدادی از وراث بدون اجازه سایرین متصرف ملک موروثی(اعم از آپارتمان،زمین،خانه،زمین کشاورزی و باغ،سوله و…) گردند و در پی درخواست سایر ورثه ملک موروثی را تخلیه ننمایندو از طرفی منشأ تصرفات خوانده یا خواندگان بر اساس قراردادی مانند اجاره نباشد و تصرفات غاصبانه باشد. بدیهی است در فرض عدم تخلیه و تحویل ملک علی رغم درخواست وراث ،خوانده یا خواندگان دعوی خلع ید از وراث ضامن پرداخت اجرت المثل زمان تصرف نیز هستند.

مباحث اصلی دعوی خلع ید از ناحیه وراث

  • مدارک لازم برای طرح دادخواست خلع ید از ناحیه وراث
  • خواندگان دعوی خلع ید از ناحیه وراث
  • چگونگی اجرای حکم خلع ید از ناحیه وراث

مدارک لازم برای طرح دادخواست خلع ید از ناحیه وراث

دادخواست خلع ید از وراث بایستی با ارائه مدرک مثبت وراثت خواهان و خواندگان دعوی (اگر جزو ورثه باشند) مطرح گردد. این مدرک عبارت است از گواهی حصر وراثت یا گواهی انحصار وراثت که در حال حاضر شوراهای حل اختلاف مرجع رسیدگی به این درخواست و صدور آن هستند. لازم به ذکر است ممکن است خوانده یا خواندگان دعوی خلع ید از ملک ورثه ای ؛اشخاصی غیر از وراث باشند در اینجا نیز لازم است خواهان یا خواهانها گواهی انحصار وراثت را ضمیمه دادخواست خلع ید نمایند. در صورت ارسال اظهارنامه،تصویر اظهارنامه و همین طور سند مالکیت ملک به دادخواست ضمیمه می گردد.بهتر است درخواست ارجاع امر به کارشناس نیز در ستون دلایل درج گردد هر چند معمولاً دادگاه ها راساً برای احراز انطباق تصرف خوانده یا خواندگان بر ملک مورد دعوی و تطبیق ثبتی از نظر کارشناس استفاده می نمایند.

خواندگان دعوی خلع ید از ناحیه وراث

دعوی خلع ید از ناحیه وراث ممکن است فقط منحصر به وراث باشد یعنی خواهان یا خواهان ها و خوانده یا خواندگان خلع ید همگی در شمار ورثه حین الفوت مالک رسمی متوفی باشند. با این حال ممکن است شخصی غیر از وراث به تنهایی یا به همراه یک یا چند تن دیگر از ورثه ،به طور غاصبانه ملک موروثی را متصرف شوند. در این فرض لازم است شخص یا اشخاص بیگانه به همراه وارث یا ورثه غاصب طرف دعوی خلع ید و در صورت لزوم مطالبه اجرت المثل قرار گیرند. توصیه می گردد احتیاطاً همه وراث(مالکین مشاعی )طرف دعوی خلع ید از وراث قرار گیرند.با این حال کسی موظف به پرداخت اجرت المثل است که عملاً مرتکب غصب ملک گردیده است.

چگونگی اجرای حکم خلع ید از ناحیه وراث

با صدور حکم خلع ید و قطعیت آن به درخواست محکوم له(شخص یا اشخاصی که رای خلع ید به نفع آنها صادر شده است) اجراییه صادر و به شخص یا اشخاص محکوم شده ابلاغ می گردد. در صورت عدم اجرای حکم در مهلت قانونی 10 روزه ،حکم دادگاه با دستور دادگاه از طریق ضابطین دادگستری اجرا می گردد. ممکن است به همراه خلع ید،دعوی قلع و قمع و مطالبه اجرت المثل نیز ضمن یک دادخواست مطرح گردد.چگونگی اجرای حکم قلع و قمع و محکومیت به پرداخت اجرت المثل نیز مانند حکم خلع ید است. اما برای اجرای حکم محکومیت به پرداخت اجرت المثل از طریق اجرای احکام ،مقررات قانون مذکور و قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در مورد توقیف اموال محکوم علیه،ممنوع الخروجی ،اعسار و تقسیط محکوم به اجرا می گردد. شایان ذکر است در مورد ترتیب اجرای حکم خلع ید از املاک مشاعی ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی مقرر داشته است:
« در مواردی‌که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از ملک مشاع صادر شده باشد از تمام ملک خلع ید می‌شود ولی تصرف محکوم‌له در ملک خلع ید شده مشمول مقررات املاک مشاعی است. »
این بدان معناست که چنانچه وراث در مورد نحوه تصرف ملک مشاعی ورثه ای بعد از اجرای حکم خلع ید و تخلیه ملک و رفع تصرف از غاصب یا غاصبین توافق ننمایند،ملک مشاعی به تصرف هیچ یک از ورثه داده نمی شود و عملا ملک بلااستفاده باقی می ماند!!! این موضوع از مضرات املاک مشاعی است که البته این معضل از ناسازگاریهای متداول در جامعه که عمدتاً ریشه در خودخواهی دارد ناشی می شود و الا مشاعی بودن ملک و شرکت در اموال اصولاً نبایستی مانع کارایی اقتصادی گردد.

در پایان متذکر می گردد می توانید برای استخدام وکیل با شماره 09123978117 در اوقات غیراداری بابت دعاوی مطالبه اجرت المثل،قلع و قمع و خلع ید از وراث تماس حاصل فرمایید.

26 دیدگاه. Leave new

  • ستوده
    2021-07-21 08:21

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

    سوله سبک بیستون

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-07-21 12:56

      درود
      بازدید هفتگی آخرین مطالب و مقامالات دو سایت و وبلاگ زیر:
      https://fereydani.com/
      https://fereydani-vakil.ir/
      http://masoodferidani.blogfa.com/

      پاسخ
    • اخوان
      2022-11-26 13:31

      سلام .ما چند وارث هستیم که قصد خلع ید از باغبان را داریم.سوال من ازحضو رتان این است آیا شکایت یکی از راه کافیست.تشکر

      پاسخ
      • مسعود فریدنی
        2023-01-14 20:55

        درود بر شما
        این موارد، مشاوره محسوب میشه و قاعدتاً می بایست هزینه مشاوره پرداخت بشه چون واقعاً فرصت مشاوره رایگان نیست.ولی به طور خلاصه:
        احتیاطاً همه ورثه جزو خواهان ها و در صورت عدم تمایل آنها به طرح دعوی ، در شمار خواندگان قرار گیرند تا دادگاه قرار رد یا عدم استماع صادر ننماید.

        پاسخ
        • شریف
          2024-02-18 17:52

          با سلام هزینه دادرسی دعوای خلع ید خیلی بالاست ؟

          پاسخ
          • مسعود فریدنی
            2024-02-23 01:12

            درود
            خیر بر اساس قیمت منطقه ای است. به نسبت دیگر دعاوی مبلغ قابل توجهی نیست.

  • مسعود
    2022-02-08 04:47

    سلام
    بسیارزیبا وشفاف توضیح وتشریح شده است

    پاسخ
  • مراد
    2022-06-07 09:23

    با درود وسپاس از توضیحات کامل شما

    پاسخ
  • بهرام
    2022-10-18 19:23

    با سپاس از مطالب مفیدی که در این زمینه ارائه داده‌اید ، ما یک شکایت بهمراه وکیل از یکی از وراث که متصرف ملک ورثه ای بوده است انجام داده وحکم خلع ید برای ایشان صادر و طی دو مرحله با حضور ضابطین قضایی موفق به خلع ید و تخلیه ملک از حضور و لوازم ایشان نشدیم، متاسفانه نماینده دادستانی از ما درخواست سه کارگر دو دستگاه وانت و محلی از پیش آماده جهت تخلیه لوازم متصرف تقاضا می کند که متاسفانه در شهر مزبور این امر برای ما مقدور نیست آیا خواسته نماینده دادستانی قانونی است و یا اینکه بعنوان کارشکنی در اجرای حکم محسوب می شود؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-10-18 19:33

      سلام بر شما
      این موضوع، رویه جاری واحدهای اجرای احکام هست و چون محکوم علیه اقدامی برای تخلیه نمی نماید طبیعتاً چاره ای جز تهیه و تدارک وسایل و مقدمات اجرای حکم توسط شما نیست.

      پاسخ
  • میلاد
    2023-01-11 14:30

    سلام ، ما ملک ورثه ای داریم که توسط یکی از وراث حکم خلع ید آن علیه چند تن از سایر وراث گرفته شد و تخلیه شد و چند سالی هست که پلمپ شده و هیچکس از آن نفعی نمیبرد ، الان مشتری برای اجاره ملک پیدا شده ولی ورثه ای که خلع ید را گرفته از روی لجبازی با سایر وراث همکاری نمیکند و همچنان خلع ید پابرجاست ، آیا سایر ورثه میتوانند برای رفع خلع ید و پلمپ ملک اقدام نمایند ؟ ممنون

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-02-17 00:36

      سلام
      خیر متاسفانه-متقاضی تقسیم و فروش ملک شوید هر چند این مورد هم به ضرر مالکین مشاعی هست و قیمت گذاری ها معمولاً کمتر از عرف بازار هست.
      توجه فرمایید که طبق ماده 475 قانون مدنی : اجاره مال مشاع جائز است لیکن تسلیم عین مستأجره موقوف است به اذن شریک

      پاسخ
    • مهسا
      2023-11-24 00:32

      سلام وقت بخیر ببخشید چقدر طول کشید چون ما هم میخوایم انجام بدیم واسه اون

      پاسخ
      • مسعود فریدنی
        2023-11-25 23:12

        سلام
        وقت های رسیدگی و سرعت عمل دادگاه های مختلف، متفاوت هست نمی توان مدت معینی گفت ولی با توجه به اینکه پرونده های خلع ید همراه با قرار کارشناسی است، بدوی و تجدیدنظر حداقل 9 ماه

        پاسخ
    • اهورا
      2024-02-21 16:30

      سلام بنده تنها وارث پدر مرحومم هستم که مادرم با همکاری داییم در زمان حیاط پدرم صلح نامه انتقال تمام اموال را تنظیم میکنن و با پارتی بازی ماترک اموال رو به صورت نصف نصف بین من و مادرم تقسیم میکنن .ودر حال حاضر بنده در ملک ورثه ای پدرم سکونت دارم که حکم خلع ید ملک صادر شده که غیابی بوده میخواستم ببینم که بنده قول نامه دست نویس ملک رو دارم و تنها وارث پدرمم هستم .اگر میشه راهنماییم کنید

      پاسخ
      • مسعود فریدنی
        2024-04-12 13:26

        درود بر شما
        دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع پاسخ بدهم.
        تصرف در اموال مشاعی،مشروط به رضایت همه شرکاست،حتی اگر سند رسمی هم می داشتید، خلع ید صادر می شد.
        بهتره مصالحه کنید و اگر نشد اول سند بگیرید از طریق دعوی تنظیم سند و بعد افراز نمایید در ثبت و اگر قابل افراز نبود، دستور فروش از دادگاه

        پاسخ
        • محسن
          2024-06-27 16:04

          سلام.. یه ملک داریم که همگی سند مشاعی تک برگ داریم .. یکی از ورثه خلعید گرفته و ملک خالی هست اما دوبار دزد زده و اکثر وسایل منزل به سرقت رفته .. حال ایا داهی هست رای خلعید شکسته شود؟لطفا راهنمایی کنید سپاس‌.

          پاسخ
          • مسعود فریدنی
            2024-06-28 17:35

            سلام
            خیر
            خلاصتاً چون مالک مشاعی در جزء جزء ملک مالکیت دارد و بین شرکاء در مورد نحوه تصرف و استفاده،توافق نیست.
            وسایل منزل از آن هر کس باشد می تواند آنها را از محل ملک، خارج نماید اساساً شریک مشاعی می تواند در اجرای حکم خلع ید، متقاضی تخلیه محل ملک از اجناس و وسایل متصرف گردد.
            مگر اینکه اموال هم مشاعی باشند که باید متقاضی تقسیم و در صورت عدم امکان تقسیم، فروش شد همین اقدام در مورد ملک هم قابل اجراست.
            البته بهتر است توافق نمایید در مزایده، صاحب مال معمولاً متضرر می شود.

  • مهسا
    2023-11-29 02:08

    ببخشید یدونه ورثه این کارو انجام بده کافی هستش یا باید همه ی ورثه ها باشند چون مال ما دونفرشون چندساله سکونت دارن میگن حکم تخلیه بیاد بعد ما تخلیه کنیم من میخوام حکم خلع ید بگیرم اون یکی ورثه ها نمیان و یکی هم چجوری شماره تلفنمو بزارم چند تا سوال بپرسم ازتون

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-03-19 22:55

      درود
      دیر پاسخ میدم چون نرسیدم پیام ها رو ببینم.
      اگر امری دارید با تلفن 09123978117 تماس بگیرید با پرداخت هزینه مشاوره، به سوالات شما پاسخ داده میشه- فرصت مشاوره رایگان ندارم.
      ولی به طور خلاصه حتی اون دسته از شرکایی رو هم که رغبتی به طرح دعوی ندارند در ردیف خواندگان بنویسید که دعوی را رد نکنند هر چند در نهایت متصرفین محکوم خواهند شد.

      پاسخ
  • رضاسوری
    2024-01-25 01:39

    باسلام وتشکر از مطالب خوبتون .من یک سوال دارم مایک ملک مشاعی داریم که سه دانگ طبق سند متعلق به من هست وسه دانگ دیگر ورثه ای شده .تعدادی از ورثه علیه وراث متصرف واینجانب طرح دعوای خلع ید نموده اند در دادگاه بدوی وتجدید نظر خلع ید تایید شده اما یکی از ورثه محکوم علیه ادعا دارد که چون نام یکی از شرکا دز دادخواست عنوان نشده رای قابل اجرا نیست وبه پرونده را به فرجام خواهی برده .آیا ممکن است رای خلع ید اجرا نشود ؟واینکه من که هیچگونه دخالتی در دعوای ایشان ندارم چطور از حقم دفاع کنم .ممنون

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-04-12 11:38

      درود بر شما
      دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع پاسخ بدهم.
      دعوی خلع ید متوجه شخصی است که بدون رضای سایر شرکا متصرف شده-به نظر من نیازی به طرح دعوی علیه غیر متصرفین نیست هر چند رویه برخی دادگاه ها بر لزوم مشارکت دادن تمام شرکاست.شما در لوایح بنویسید که تصرفی در ملک نداشته اید و دعوی متوجه شما نیست. اجرای رای خلع ید به این بستگی داره که در نهایت دادگاه ها چه رایی دهند.

      پاسخ
  • بلوری
    2024-05-24 15:47

    سلام برشما
    یک واحدمسکونی دارای دوطبقه مشابه هم است
    سه دانگ واحدمتعلق به برادرم وسه دانگ متعلق
    به مادرم که اخیرا مرحوم شده ،است.
    حالا سهم برادرم شده ۴/۵ دانک ازکل وسهم من ۱/۵
    دانگ.
    برادرنه سهم منومیخره نه میفروشه کل را نه میسازه!
    اصرارمیکنه که من موافقت کنم باتفکیک ملک به دو
    واحد. چون واحدقدیمی است میترسم تفکیک کنیم وبرادرم دوباره منوبلاتکلیف بذاره.
    من برای یک ونیم دانک خودم سندتکبرگ گرفتموگواهی عدم افراز.خواستم تقاضای فروش مال مشاع بکنم ولی من راترسودندکه ممکنه دادگاه به تقاضای برادرم که بیشترین سهم رادارداجازه تفکیک بده و من همچنان بلا تکلیف بمانم..لطفا نظری دارید بفرمایید.
    بدیهی است درصورت اطمینان ازاخذ دستورفروش به وکیل مجرب نیازمندیم.

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-05-27 22:06

      درود
      چنین ملکی، قابل افراز نیست و چاره کار در فرض عدم توافق و مصالحه، فروش از طریق دادگاه است. از بابت گفته های برادرتان نگران نباشید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.