تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند و تنزل پست

تغییر محل جغرافیایی خدمت بدون رضایت مستخدم

تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند و عدم بکارگیری در پست سازمانی در چه صورت برخلاف قوانین است؟ اثر تنزل یا عدم تنزل مقام در تغییر پست کارمند چیست؟ تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند و عدم بکارگیری در پست سازمانی و به خدمت گرفتن کارمندان دولت برخلاف حکم کارگزینی و پست سازمانی اولیه در چه صورتی بر خلاف قوانین مربوط به استخدام کارمندان دولت است؟

سوالات مربوط به تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند و بکارگیری بر خلاف پست رسمی

  • پست سازمانی چیست؟
  • آیا تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند لزوماً مجازات اداری به حساب می آید؟
  • رای دیوان عدالت اداری در مورد تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند چیست؟

پست سازمانی چیست؟

ماده 8 قانون استخدام کشوری مصوب سال 1345 و تبصره یک آن راجع به پست سازمانی چنین بیان نموده است: « پست سازمانی عبارت از محلی است که در سازمان وزارتخانه ها و موسسات دولتی به طور مستمر برای یک شغل و ارجاع آن به یک مستخدم در نظر گرفته شده اعم از این که دارای متصدی یا بدون متصدی باشد. پست هایی که جنبه استمرار ندارد به عنوان پست موقت شناخته شده و استخدام افراد به طور رسمی برای تصدی این پست ها ممنوع است . » همچنین در ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 آمده است: « از تاریخ تصویب این قانون، استخدام در دستگاه‌های اجرائی به دو روش ذیل انجام می پذیرد.
الف. استخدام رسمی برای تصدی پستهای ثابت در مشاغل حاکمیتی.
ب. استخدام پیمانی برای تصدی پستهای سازمانی و برای مدت معین. » راجع به شرایط اختصاص پست سازمانی و جذب نیرو نیز متذکر می گردد که حسب ماده 29 قانون پیش گفته سقف تعداد پستهای سازمانی مورد نیاز دستگاه های اجرایی و دولتی می بایست با پیشنهاد دستگاه مورد نظر و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیات وزیران برسد.

آیا تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند لزوماً مجازات اداری به حساب می آید؟

در ماده 12 قانون رسیدگی به تخلفات اداری آمده است: « رییس مجلس شورای اسلامی، وزراء، بالاترین مقام اجرایی سازمانهای مستقل دولتی و سایر دستگاه‌های موضوع تبصره ۱ ماده ۱ این‌قانون و شهردار تهران می‌توانند مجازاتهای بندهای الف – ب – ج – د ماده ۹ این قانون را رأساً و بدون مراجعه به هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری در‌مورد کارمندان متخلف اعمال نمایند و اختیارات اعمال مجازاتهای بندهای الف، ب و ج را به معاونان خود و بندهای الف و ب را به استانداران، رؤسای‌دانشگاه‌ها و مدیران کل تفویض کنند. در صورت اعمال مجازات توسط مقامات و اشخاص مزبور هیأتهای تجدید نظر حق رسیدگی و صدور رأی مجدد‌در مورد همان تخلف را ندارند مگر با تشخیص و موافقت کتبی خود آن مقامات و اشخاص.»
مجازاتهای بندهای الف – ب – ج – د ماده ۹ قانون مذکور نیز عبارتند از :
الف – اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی.
ب – توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی.
ج – کسر حقوق و فوق‌العاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر تا [ یک سوم از یک ماه ] تا یک سال.
‌د – انفصال موقت از یک ماه تا یک سال.
لذا اعمال مجازات های مذکور از اختیارات مقامات فوق است و لزوماً این گونه نیست که تنها هیات های رسیدگی کننده به تخلفات اداری با تشکیل پرونده تخلفاتی مبادرت به صدور احکامی با مجازات های فوق نمایند. از سوی دیگر در بندهای دیگر ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، تنزل مقام به عنوان مجازات اداری ذکر گردیده است. بنابراین اصولاً دستگاه و سازمان متبوع کارمند مجاز نیست بدون وقوع تخلف اداری پست سازمانی کارمند را در حالی که منتهی به تنزل مقام وی می گردد تغییر دهد.

رای دیوان عدالت اداری در مورد تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند چیست؟

تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند به عنوان یکی از دعاوی که منتهی به صدور آرای متعارض از شعب دیوان عدالت اداری شده است به هیات عمومی دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع قانونی ایجاد وحدت رویه نیز ،راه پیدا کرده است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره 422-427 مورخ 1390/10/5 چنین اشعار داشته است:
« اولاً: تعارض در مدلول آراء مندرج در گردش کار محرز است.
ثانیاً: به موجب ماده 12 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب سال 1372، مقامات مصرح در این ماده قانونی اختیار اعمال مجازاتهای مقرر در بندهای الف- ب- ج – د ماده 9 قانون مذکور را دارند لکن اعمال سایر مجازاتهای مقرر در آن ماده از جمله تنزل مقام و گروه منحصراً در صلاحیت هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری قـرار دارد و آراء وحـدت رویـه هیـأت عمومـی دیوان عـدالت اداری بـه شماره دادنامـه‎های 12-25/1/1388 و 31-30/1/1388 نیز مؤید همین امر است. بنابراین تغییر پست ثابت سازمانی مستخدم بدون تنزل مقام یا گروه از اختیارات مدیریت دستگاه متبوع مستخدم می‎باشد. در نتیجه آرای شعبه چهاردهم دیوان عدالت اداری به شرح مندرج در گردش کار در حدی که متضمن معنی مذکور است صحیح و مطابق قانون تشخیص می‎شود. همچنین آرای شعب سیزدهم و هجدهم دیوان عدالت اداری به شرح مندرج در گردش کار که تغییر پست ثابت سازمانی منجر به تنزل مقام و یا گروه یا عناوین مشابه را ابطال کرده‎اند و علاوه بر آن، حکم بر پرداخت مابه‎التفاوت حقوق ثابت و فوق‎العاده‎های مشمول کسور بازنشستگی قبل از تغییر سمت را صادر کرده‎اند، صحیح و موافق قانون تشخیص داده می‎شود. این رأی به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.»

این مطلب در ارتباط به عدم بکارگیری کارمند در پست سازمانی و شرایط قانونی و قوانین مربوط به تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند تدوین گردیده است. شایان ذکر است مرجع رسیدگی به دعاوی مربوط به مباحث بالا شعب دیوان عدالت اداری است.

از ارائه مشاوره رایگان معذوریم.

ارتباط با وکیل

کاربران گرامی: در صورت نیاز به وکیل برای گرفتن مشاوره،تنظیم لایحه و دادخواست و اعلام وکالت در دیوان می توانید از هر نقطه از کشور با شماره تلفن 09123978117 (به نام مسعود فِرِیدنی) راجع به ،تخلفات اداری،گزینش و شکایت از عملکرد دستگاه و سازمان متبوعتان بابت تغییر پست سازمانی بدون رضایت کارمند تماس بگیرید.

37 دیدگاه.

  • جعفر
    2020-09-20 15:29

    با عرض سلام و خسته نباشید،بنده رییس اداره یک معاونت می باشم که با عوض شدن معاونت وی مرا نمی خواهد،تکلیف چیست.ممنون و متشکرم

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2020-09-25 13:02

      سلام. متشکرم
      متوجه منظورتون نشدم

  • مهدی
    2020-10-07 10:53

    سلام وقت بخیر.من به اضافه ۴۰ نفر از همکارام سال۸۴ استخدام آتش نشانی شدیم. سال اول حکممون کارگری بود اما از سال بعد بدون هیچ اجازه ای از ما حکم کارمندی برامون زدند و از نظر حقوق خیلی خیلی به ضررمون شده.میخواستم ببینم این حکم قابل ابطال هست و برگشت به حکم کارگری برای من میسره؟با تشکر

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-02-21 16:05

      سلام بر شما-سوال نیاز به بررسی موضوع داره ولی به نظرم با وجود عدم رضایت شما ،صرف گذشت مدت طولانی مانع طرح دعوی نیست ولی توجه فرمایید که معمولاً سازمان ها و کلاً کارفرمایان در موقع تمدید قرارداد ،به جهت اجباری نبودن تمدید رابطه و قرارداد کار،ممکنه همراهی و همکاری ننمایند.

  • جعفر
    2020-10-30 19:25

    با عرض سلام،منظور بنده این می باشد که بودن دلیل نسبت به کاهش پست از رییس اداره به کارشناسی بدون رضایت بنده قانونی می باشد؟

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-02-21 15:57

      در صورت تنزل رتبه و گروه،چون شما راضی به این مساله نیستید ،صحیح نیست.

  • اکبر
    2020-12-11 16:33

    باسلام بنده از ریاست اداره به کارشناس تنزل کرده ام حقوقم بیش از یک میلیون کم شده است طبق همین رای وحدت رویه دیوان آیا اداره می تواند حکم کارگزینی مرا کسر نماید

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-02-21 16:14

      سلام -در فرضی که رتبه و گروه تنزل پیدا کرده باشه،شکایت در دیوان بایستی به نتیجه برسه.

  • محمدی
    2020-12-27 06:44

    سلام
    آیا برای تغییر عنوان جدید باید چهار سال از تغییر عنوان قبلی گذشته باشه؟ یا راهی مث نظر رئیس دستگاه میتونه اونو نقض کنه
    ممنون

  • امین
    2020-12-28 07:14

    سلام وقت بخیر
    بنده از یک اداره با پست کارشناس مسول به اداره دیگر از بدنه یک وزارت خانه جابجا شدم اما متاسفانه از پست مرا از من گرفتن و می گویند پست کارشناس مسول حذف شده لطفا راهنمایی کنید

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-02-21 16:10

      سلام و وقت شما به خیر
      صرف تغییر پست و بدون تنزل ،منعی نداره چون تعیین محل خدمت و شغل کارمندان با دستگاه اجرایی مربوطه هست.

  • مهدی
    2021-01-27 19:26

    سلام و خسته نباشید
    سوالی که از شما دارم از این قرار است
    من در آزمون استخدامی کشوری در پست سازمانی مسئول حراست استخدام پیمانی شده ام ، ولی اکنون بنا بر عللی که قابل اثبات نیست میخواهند که در پستی دیگر مشغول بکار شوم ، آیا بدون رضایت من در حراست کل کشور میتوانند دستور به تغییر پست اینجانب دهند

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-02-21 16:16

      سلام-به نظرم باید معلوم بشه که شما در چه پست و سمتی استخدام شدید چون در مورد مستخدمین پیمانی،پیمان نامه ملاک هست برای تعیین محل خدمت و شغل.

  • حمید رضا صالحی
    2021-02-17 11:33

    طرح سوال:
    با درود،بنده از طریق امتحان وزارت کشور در بخش رایانه از ابتدای سال 1383 در شهرداری استخدام شده و از بدو استخدام تاکنون با پست زیر شاخه اموررایانه در واحد رایانه مشغول بکار می باشم لازم بذکر است در آخرین احکام هم پست من در زیر شاخه رایانه می باشد ولی اکنون پست بنده را به زیر شاخه حسابداری تغییر داده و می خواهند در احکام سال آینده پست من را تغییر دهند.

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-02-21 16:07

      سلام
      اگه پست جدید،پایین تر از پست قبلی باشه،میشه شکایت کرد

      • مسعود کمالی
        2021-03-24 17:23

        باسلام
        بنده در سال ۹۱ با مدرک دیپلم و پست آتش نشان استخدام پیمانی شهرداری شدم.درسال ۹۶با ارائه مدرک تحصیلی مرتبط به پست رییس ایستگاه و رشته کارشناس آتش نشانی ارتقا یافتم.ولی امسال با اینکه تا آخر سال ۹۹قرارداد داشتم از برج ۱۲ تنزل گروه یافته و پست سازمانی بنده هم به آتش نشان و کاردان تنزل یافته است.ایا این کار قانونی هست؟

        • مسعود فریدنی
          2023-01-23 00:18

          سلام
          توضیح نسبتاً مفصل داره و فرصت مشاوره رایگان هم نیست.

  • اسلام . ب
    2021-03-02 13:11

    سلام . من کارمند جهاد کشاورزی هستم از سازمان نظام مهندسی کشاورزی هم رتبه سه مهندس مشاور و پروانه اشتغال با ظرفیت ده طرح با مبلغ 220 میلیون تومان در سال را دارم . آیا نوشتن طرح های توجیهی سرمایه گذاران شهرک های گلخانه ای که با شرکت شهرک های کشاورزی از شرکت های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرارداد اجاره به شرط تملیک دارند و دریافت وجه از آنها در قبال تهیه طرح توجیهی وجاهت قانونی دارد یا خیر ؟ ضمنا تهیه طرح توجیهی هم جزو وظایف ذاتی اینجانب نمی باشد .

    • مسعود فریدنی
      2023-01-23 00:09

      درود
      از این موضوعات اطلاعی ندارم.سوال هم روشن نیست.

  • خسرو کردپور
    2021-03-05 18:35

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    به بهانه حذف پست کارشناس مسئول بنده را از پست کارشناس مسئول به پست کارشناس تنزل داده اند.آیا راهی برای اعاده پست قبلی که به رئیس اداره تبدیل شده یا همتراز آن وجود دارد؟

    • مسعود فریدنی
      2023-01-23 00:16

      سلام
      توضیح نسبتاً مفصل داره و فرصت مشاوره رایگان هم نیست.

  • عصمت رنجبر
    2021-03-25 08:54

    سلام من با پست سازمانی معاون اداره …بنا به دستور شفاهی معاونت مدیرکل از اسفند ۹۵ بعنوان مشاور یا دستیار ایشان مشغول به کارشدم حال در غیاب اینجانب وبدون اخذ نظرم حکمی مبنی بر تنزل پستم صادر شده وبطور شفاهی به من اعلام گردیده که چون در پست سازمانی خودم مشغول بکار نیستم حکم به تنزل پستم صادر شده ومن به این حکم معترضم حال نیاز به مستندقانونی برای طرح اعتراض دارم لطفا من رو راهنمایی بفرمایید.ممنون

    • مسعود فریدنی
      2023-01-23 00:19

      سلام
      موضوع شما در حد مشاوره هست و بهتر است حضوراً یا حداقل به صورت تلفنی مشورت بگیرید.

  • اسماعیلی
    2021-03-28 13:43

    سلام، چنانچه در جریان انتقال از استانی به استان دیگر تنزل پست انجام گیرد و انتقال منوط به دادن رضایت کتبی باشد ، قابل پیگیری میباشد؟

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-04-04 00:45

      سلام.سوالتون از این بابت که بالاخره انتقال انجام شده یا خیر و از شما رضایت گرفتن یا خیر،مبهمه.
      با این حال تنزل پست در جایی که خود کارمند در این باره رضایت داده است،منع قانونی ندارد.در فرض سوال هم چنین به نظر می سد که کارمند با علم به موضوع و در ازای اینکه با انتقال او از یک استان به استان دیگر موافقت خواهند نمود یا نموده اند،مبادرت به امضاء رضایت نامه نموده است.

  • مریم
    2021-04-17 12:46

    سلام و وقت بخیر من سال 91 بعنوان قرارداد معین در اورژانس اجتماعی مشغول به کار شدم در سال 95 با توجه به اینکه استخدام ادواری داشتم با تبصره استخدام پیمانی با سمت کارشناس پیشگیری صورت گرفت که ربطی به کاری که الان انجام میدم (اورژانس اجتماعی) نداره ولی طی 5سال اخیر بارها درخواست دادم که در سمتی که در حکم تعریف شده مشغول به کار شوم اما قبول نمی کنند. راهنماییم کنیدکه من چکار باید بکنم ممنون میشم

    • مسعود فریدنی
      2023-01-23 00:29

      سلام
      به نظرم طرح دعوی در دیوان جهت خدمت در همان پست سازمانی که بر اساس و بابت اون به خدمت گرفته شده اید.

  • تفاوت عزل و برکناری در ساختار اداری چیه؟

    • مسعود فریدنی
      2023-01-23 00:36

      سلام
      تا جایی که بنده اطلاع دارم، این دو کلمه هم معنی هستند.

  • سعید
    2021-12-05 17:32

    با سلام
    بنده کارمند پیمانی بوده و دارای پست سازمانی رئیس اداره فناوری اطلاعات میباشم. با تغییر مدیرکل بدون هیچ گونه تخلفات اداری و یا تذکر کتبی در پرونده بعنوان کارشناس ابلاغ داخلی صادر نمودند. آیا امکان پیگیری از دیوان عدالت اداری میباشد یا خیر؟
    متشکرم

  • محمد
    2022-04-23 01:35

    سلام بنده کارمند رسمی وزارت کشور هستم با ۲۳ سال سابقه کار در پستهای مختلف از کارشناس تا کارشناس مسول رییس گروه معاون مدیر کل بخشدار و نهایت معاون فرماندار که با تغییر دولت بدون هیچگونه اطلاع قبلی بصورت ناگهانی از پست معاونت عزل و پست کارشناس یکی دیگر از شهرستانهای استان برایم زده اندد که در این راستا حدود دو میلیون حقوقم کسر شده و حدود یک و نیم میلیون هم اضافه کار یعنی فعلا با ۲۳ سال سابقه شدم کارشناس با حدود ۶میلیون ۷۰۰ حقوق آیا این تنزل قانونی است؟؟ اگر نه آیا راهکاری برای احقاق حق دارم ؟ با تشکر

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-04-24 11:50

      درود
      هر چند این موارد مستلزم پرداخت هزینه مشاوره است ولیکن عنایت فرمایید که دادنامه های وحدت رویه سال های اخیر هیات عمومی دیوان عدالت اداری بیانگر اعطای اختیار بیشتر به دستگاه های اجرایی برای تعیین محل پست می باشند هر چند هنوز می توان به عنوان قاعده گفت که تنزل پست بدون وقوع تخلف اداری و بدون رضای کارمند مجاز نیست اما به موجب یکی از آرای وحدت رویه دیوان به شماره دادنامه 1091 تا 1093 مورخ 29/3/1400 «…تغییر پست مستخدم بنا به مصالح اداری و اقتضائات سازمانی مادامی که منجر به تغییر در طبقه و رتبه شغلی نگردد، از اختیارات دستگاه متبوع مستخدم است.»
      باید با لحاظ این رای در مورد اینکه در دیوان طرح دعوی نمود یا خیر، تصمیم گیری نمود. توضیح جزییات مسئله بیش این میسر نیست چون مذاکره بین ارباب رجوع و وکیل لازم می باشد.

  • امیر
    2022-04-24 11:32

    آیا این رای هیات عمومی دیوان عدالت مشمول شرکتهای خصوصی تابع اداره کار نیز می گردد و برای تنزل پست سازمانی در شرکتهای خصوصی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل میباشند ، نیز مسموع و قابل پیگیری است ؟

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-04-24 11:43

      درود
      خیر
      دادنامه های وحدت رویه دیوان صرفاً در مورد مراجع و دستگاه های اجرایی و مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری است. در مورد پرسنلی که مشمول قانون کار هستند، قانون و مقررات و بخش نامه های مربوط به این قانون،ملاک عمل است هر چند قاعدتاً کلیت موضوع در مورد روابط کار گر و کارفرما و ارتقای کارگران نیز قابل اجراست ولی در این باره باید مستندات ویژه این قبیل پرونده ها را ارائه نمود و رای وحدن رویه چون در مقام رفع اختلاف است قابل تسری به شرکت های خصوصی نیست.

  • با سلام: بنده در یکی از ادارات دولتی مشغول به کار هستم و نظر به اینکه از خانواده ایثارگران هستم با دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و دانشجوی دوره دکتری می باشم در پست سازمانی دارای مدرک معادل دکتری هستم و رئیس اداره مذکور بدون رضایت قبلی و بدون دارای محکومیت باشم اینجانب را در پستی پایین تر از پست سازمانی ام به کار گرفته است ، عرض شود بنده در این خصوص دوتا سوال دارم یکی اینکه
    ۱ – با وجود ماده ۸۷ و تبصره آن آیا رئیس اداره دارای چنین اختیاری می باشد یا نه؟
    ۲- در صورتی که رئیس اداره مرتکب تخلف شده باشد چطور باید از ایشان شکایت کنم؟

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-05-06 00:32

      سلام
      تنزل پست بدون رضایت کارمند یا بر اساس رای تخلفات اداری، صحیح نیست و میتونید در دیوان طرح دعوی کنید- در مورد رییس اداره، اگه از روی غرض ورزی باشه،تخلف اداری محسوب میشه و قابل رسیدگی در هیات های تخلفات اداری

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.