تغییر محل جغرافیایی خدمت بدون رضایت مستخدم در آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تغییر محل جغرافیایی خدمت بدون رضایت مستخدم

تغییر محل جغرافیایی خدمت بدون رضایت مستخدم در بند «ه» ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری به عنوان یکی از مجازات های اداری تعیین شده است.

از این بابت که حدکثر و حداقل زمان جابجایی محل خدمت کارمندان دولت به عنوان مجازاتی اداری، چقدر است باید گفت برابر بند مذکور، تغییر محل جغرافیایی خدمت به مدت یک تا پنج سال می باشد.

بنابراین تعیین مجازات تغییر و جابجایی محل خدمت به صورت کلی و بدون قید زمان این مجازات و یا تا آخر خدمت در حالی که این دوره، بیش از پنج سال است، پذیرفتنی نیست.

ضمناً جابجایی محل خدمت با تغییر پست سازمانی متفاوت می باشد و مورد اخیر نیز با شرایطی می تواند به عنوان مجازاتی اداری مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به مقدمه بالا، دو رای مهم هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص جابجایی محل خدمت کارکنان دولت در زیر درج می گردد.

دادنامه شماره 614-615 مورخ 1391/9/6 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

نظر به این که در تبصره 4 ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 ، تعیین محل خدمت کارمندان رسمی به عهده دستگاه اجرایی ذی ربط محول شده است و تعیین محل خدمت، منصرف از تغییر محل جغرافیایی خدمت می باشد و در بند ه ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت مصوب سال 1372 ،تغییر محل جغرافیایی خدمت از جمله مجازاتهای اداری احصاء شده است که در فرض ارتکاب یکی از تخلفات اداری تحت شرایط و ضوابطی قابل اعمال خواهد بود، بنابراین ماده 19 آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده 21 و ماده 121قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع مصوبه شماره 20461/44295-1389/1/31 وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیك، مغایر قوانین یاد شده است و به استناد بند 1 ماده 1۹ و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری، حکم به ابطال آن صادر و اعلام می شود.

دادنامه شماره 1418-1419 مورخ 1395/11/19 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

مطابق بند و ماده ۵۰ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 11389مقرر شده انتقال کارکنان رسمی یا ثابت، مازاد دستگاه های اجرایی در سطح یك شهرستان بدون موافقت  مستخدم با توافق دستگاههای ذیربط، انتقال به سایر شهرستانها باید با موافقت مستخدم صورت گیرد نظر به اینکه در پرونده های موضوع تعارض، دستگاه اجرایی متبوع مستخدم، مستخدم را مازاد تشخیص داده است و در سطح یك شهرستان به جابجایی محل خدمت مستخدم مبادرت کرده است، نیازی به اخذ موافقت و تمایل مستخدم نبوده است؛ بنابراین دادنامه شماره 94۰۹۹۷۰۹۵۶۰۰۰4۷۵ – 7/2/1394 شعبه دهم تجدیدنظر و دادنامه شماره 9309970955800678-1393/10/6 شعبه هشتم تجدیدنظر که مبنی بر ابطال حکم انتقال محل خدمت را غیر وارد تشخیص داده و ضمن نقض دادنامه شعبه بدوی رأی به رد شکایت صادر کرده است صحیح و موافق مقررات تشخیص شد. این رأی به استناد بند ۲ ماده 12 و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

این مطلب توسط مسعود فریدنی ( وکیل تخلفات اداری) در خصوص جابجایی و تغییر محل جغرافیایی خدمت بدون رضایت مستخدم تدوین گردیده است.

18 دیدگاه. Leave new

  • آیلر سلطانی
    2022-08-21 22:34

    با سلام.من سوپروایزر آموزشی بیمارستان هستم و ده سال در این واحد فعالیت داشتم.رییس بیمارستان بدون رضایت من محل خدمت من را تغییر داده است.خواهشمندم در این خصوص راهنمایی کنید

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-08-22 00:25

      سلام
      خیر با این شرایط که کارمند رسمی باشید و منظورتون از تغییر محل، تغییر محل جغرافیایی خدمت هست و تغییر و جابجایی بین دو شهرستان بوده و بدون محکومیت در تخلفات اداری با مجازات تغییر محل جغرافیایی خدمت

      پاسخ
  • کوروش
    2022-12-13 23:03

    سلام بنده کارمند قرارداد کارمعین اداره دولتی هستم و حدود 25 سال در اونجا مشغول به کار هستم مدیر درخواست تغییر محل خدمت بنده رو خلاف محل خدمت درون قرارداد داده، آیا باید تمکین کنم یا می تونم قبول نکنم؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-01-15 21:19

      سلام بر شما
      این موارد مشاوره به حساب میاد و چون وقت ما رو میگیره با پرداخت هزینه انجام میشه که به صلاح ارباب رجوع هم هست چون به تفصیل پاسخ داده میشه با این حال:
      متاسفانه کارمندان قراردادی بعضاً وقتی در مقام دادخواهی بر میان، اداره متبوع یا مقام مربوطه اون، با خودداری از تمدید و تجدید قرارداد مقابله به مثل می کنند و الا اصولاً تغییر جغرافیایی محل خدمت، بدون رضای کارمند یا محکومیت در تخلفات اداری، مجاز نیست.
      با لحاظ واقعیت بالا تصمیم گیری نمایید.

      پاسخ
    • باسلام بنده کارمند بانک دولتی هستم و 23 سال سابقه کار دارم و به مدت 3 سال هم از مرکز استان دور بودم و حالا بدون موافقت بنده و بدون اطلاع قبلی ابلاغ داخلی استانی جابجایی به یک شهر دیگر به من داده اند آیا میتوانم نروم و در دیوان عدالت اداری مطرح کنم

      پاسخ
      • مسعود فریدنی
        2023-03-13 00:35

        سلام
        اگر جابجایی بین دو شهرستان است، صحیح نیست.
        پیشنهاد می گردد که به شهرستان مقصد مراجعه و مشغول شوید و هم زمان در دیوان طرح دعوی نمایید.

        پاسخ
  • بهار پ
    2022-12-26 10:05

    سلام من پزشک طرحی شبکه بهداشت هستم. بدون رضایت من محل خدمتم رو در حوزه یک شبکه و در مراکز مختلف جابه‌جا کردند. سه روز در هفته محل خودم و سه روز در هفته جای دیگه باید باشم. لطفاً راهنمایی میفرمایید که چطور میتونم پیگیری کنم؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-02-05 00:13

      سلام
      جابجایی در حوزه یک شهرستان، تغییر محل جغرافیایی خدمت محسوب نمی گردد.

      پاسخ
  • رضا حسینی
    2023-01-07 01:09

    با سلام
    بنده کارمند پیمانی یکی از ادارات دولتی در استان بوشهر هستم ، بعد از ۱۲ سال خدمت بدون داشتن هیچگونه تخلف و کم کاری حکم به انتقال بنده از استان بوشهر به استان خوزستان بدون رضایت بنده داده آمد ، لطفا در مورد حقوق قانونی من و چگونگی ابطال حکم بنده رو راهنمایی بفرمائید

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-02-11 01:02

      درود
      این موارد مشاوره محسوب میشه و ما فرصت ارشاد رایگان نداریم.
      در دیوان عدالت اداری شکایت کنید برای ابطال حکم جابجایی، باید رای بگیرید.

      پاسخ
  • مهدی
    2023-11-26 17:07

    بنده کارمند اداره ی دولتی هستم.بدون اطلاع قبلی رای محل تغییر جغرافیایی گرفتم. برام مقدور نیست که تا شهرستان برم. چیکار کنم. تروخدا کمکم کنید

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-11-28 23:35

      سلام
      شکایت در دیوان و درخواست دستور موقت چاره کار است.

      پاسخ
  • محرم
    2023-12-15 14:44

    سلام
    حکم و پست محل خدمتم یه شهرستانAهستش و باتعیین محل خدمت توسط مدیرکل درشهرستانBخدمت میکنم که داخل استان اما با فاصله حداقل۲۰۰کیلومترازهم قانونی هستش؟

    پاسخ
  • سحر شاهی
    2023-12-23 21:20

    سلام بنده کارمند رسمی شبکه بهداشت هستم ، با پست سازمانی رسته اداری ، رئیس اداره بدون رضایت شخصی درمحدوده شهرستان ، بنده را به پست رسته بهداشت و درمان انتقال دادن. آیا با توجه به تغییر رسته کارشون قانونی هست یا بنده میتونم پیگیر بشم ؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-03-20 00:11

      درود
      دیر پاسخ میدم چون نرسیدم پیام ها رو ببینم.
      خلاصتاً اگر رتبه و طبقه شما تنزل پیدا نکرده و این اقدام در راستای مقتضیات اداری و مصالح سازمانی باشد، اقدام غیر قانونی صورت نگرفته است و الا که حق شکایت شما محفوظ است.

      پاسخ
  • با عرض سلام ،ادب واحترام کارمند رسمی اداره ای هستم در قسمت اداری کار می کنم واز توان بالایی برخوردارم هیچ تخلفی نداشته ام ومقام مافوق وقت می خواهد مرا به قسمتی بفرستد که هیچ تجربه ای برای کار کردن در آن جا را ندارم واگر هم بروم انگیزه کاریم کم می شود آیا می توانم امتناع کنم وراه قانونی آن چیست در صورتیکه که افرادی که آن پست سازمانی را دارن در محل دیگری به کار گرفته شده اند

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-04-12 12:53

      درود بر شما
      دیر پاسخ میدم چون نمیرسم پیام ها رو به موقع پاسخ بدهم.
      متاسفانه اگر رتبه و طبقه شما کاهش پیدا نکرده باشد،به سختی رای می دهند ولی از نظر قانونی ، جابجایی ها باید بر اساس مقتضیات اداری و مصالح سازمانی باشد و الا این احکام جابجایی صحیح نیستند و درخور ابطالند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.