الزام به تنظیم سند رسمی ملک

الزام به تنظیم سند رسمی ملک

اگر ملکی به صورت عادی با تنظیم قولنامه،مبایعه نامه عادی و یا هر مدرک دیگری که مبتنی بر وقوع هر یک از عقود ناقله مانند صلح نامه است به شخص یا اشخاص منتقل گردد؛ و از طرفی انتقال دهنده از انتقال رسمی ملک خودداری نماید، از دعوی تنظیم سند رسمی ملک و دعاوی دیگری مانند تحویل مبیع و مطالبه خسارت تأخیر در تحویل مبیع و تنظیم سند رسمی ، بحث به میان می آید. بنابراین قرارداد و عقدی که ممکن است بر اساس آن دعوی الزام به تنظیم سند رسمی مطرح گردد ممکن است بیع باشد یا صلح یا هر عقد ناقله دیگر مانند هبه.

سوالات و مسائل مربوط به دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک

  • منظور از الزام به تنظیم سند چیست؟
  • دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک علیه چه اشخاصی مطرح می گردد؟
  • مقدمات دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک چیست؟
  • در چه دادگاهی طرح دعوی نمایید؟

منظور از الزام به تنظیم سند ملک چیست؟

الزام به تنظیم سند رسمی ملک دعوی حقوقی شخص یا اشخاصی است که علیه انتقال دهنده و مالک رسمی ملک جهت گرفتن حکم محکومیت خواندگان به تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی مطرح می گردد.

دعوی الزام به تنظیم سند ملک علیه چه اشخاصی مطرح می گردد؟

اصولاً شخصی می تواند در دفترخانه حاضر و سند انتقال را منتقل نماید که مالک ملک باشد و حتی در مورد شخصی که از مالک رسمی وکالت در انتقال ملک دارد نیز صدور حکم بر محکومیت وکیل واجد ایراد است. بنابراین برای اثبات اینکه خواهان دعوی ملک مورد قرارداد را از چه کسی انتقال گرفته است،انتقال دهنده (خواه مالک رسمی باشد یا خیر) و برای منتهی شدن سلسله ایادی (احتمالی) به مالک رسمی ،ایادی قبل و در نهایت جهت امکان پذیر بودن حکم محکومیت تنظیم سند رسمی در دفترخانه،مالک رسمی را طرف دعوی قرار می دهند. بدیهی است این موضوع به فراخور هر پرونده جزییاتی دارد که بهتر است در هر مورد به وکیل خبره در امور و دعاوی ملکی رجوع نمایید.

مقدمات دعوی الزام به تنظیم سند ملک چیست؟

به طور ساده و شفاف بهتر است بگوییم که همیشه مذاکره و سازش بر طرح دعوی ارجحیت و تقدم دارد. بنابراین در مورد دعوی الزام به تنظیم سند ملک نیز بهتر است قبل از طرح دعوی با خواندگان مذاکره گردد چون در برخی مواقع خواندگان از انتقال رسمی ملک خودداری نمی نمایند.فلذا نیازی به طرح دعوی نیست. در مرحله بعد و چنانچه برای تنظیم سند در محضر،وقت تعیین گردیده است،لازم است در روز دفترخانه،به دفتر تعیینی مراجعه و در صورت عدم حضور انتقال دهنده،گواهی عدم حضور را اخذ نمایید. بدیهی است که لازم است انتقال گیرنده ،مبایعه نامه،صلح نامه و هر مستند دیگری که مبنای دعوی تنظیم سند است ،مدارک شناسایی(کارت ملی و شناسنامه )و الباقی ثمن معامله را به همراه داشته باشد.

در چه دادگاهی طرح دعوی نمایید؟

رویه غالب دادگاه ها بر این است که دعوی الزام به تنظیم سند ملک در دادگاه محل وقوع ملک مطرح می گردد. هر چند این رویه از جهتی قابل نقد است ولی جهت تسریع در انجام کار پیشنهاد می گردد مطابق رویه اقدام گردد چون صدور قرار عدم صلاحیت از سوی دادگاه ها موجب اطاله فرآیند رسیدگی می گردد. در حال حاضر با توجه به الکترونیکی شدن ثبت دادخواست ها،خواهان دعوی بایستی اسناد و مدارک طرح دعوی را ضمن ثبت نام در سامانه ثنا (ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه) با همراه داشتن کارت بانکی جهت ثبت دادخواست الزام به تنظیم سند ملک به هر یک از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه نماید. در حال حاضر نیازی نیست برای ثبت دادخواست به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه نماییم و فرضاً می توان دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک را در تهران ثبت نمود؛در حالی که ملک مورد دعوی در شیراز واقع است و خوانده دعوی مقیم اصفهان می باشد.

برای گرفتن وکیل در مورد دعوی تحویل مبیع،مطالبه خسارت، فسخ یا ابطال قرارداد ،ابطال سند و در نهایت الزام به تنظیم سند ملک می توانید در ساعات غیراداری با شماره تلفن 09123978117 تماس بگیرید.

2 دیدگاه. Leave new

  • ناصر
    2024-01-14 20:34

    ملکی که دادگاه رای غیابی التزام بهسنپ عرصه و عیان مبیع بنده صاحب ملک رسمی نه از محتویات قولنامه ها خبری داشتم و نه آرد بدال پول حال چطور بیام انتقال سندبدم.در ضمن ملک هنوز بنام منابع طبیعی هستش.بصورت اجازه سالیانه ست دفر اسناد میتواندزمین غیر منقول و اجاره ای رابدون اطلاع کتبی از ادارات زیر نفوذ

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-03-20 16:15

      درود
      دیر پاسخ میدم چون نرسیدم پیام ها رو ببینم.
      سوال تون مبهمه
      اگر رای غیابی است واخواهی نمایید و نسبت به امضای انتسابی به خودتون، اظهار انکار نمایید.
      کسی که ملک به نام او نیست نمی تواند به صورت رسمی آن ملک را به غیر منتقل نماید
      اشخاص نمی توانند ملک دولتی را منتقل نمایند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.