اعتراض به رای افراز و غیر قابل افراز:ترتیبات و مرجع رسیدگی

اعتراض به رای افراز و غیر قابل افراز واحد ثبتی در دادگاه خواه ملک مورد نظر آپارتمان،مغازه و هر نوع اراضی باشد را در زیر به طور اجمال بررسی می نماییم. لازم به ذکر است قبلا مقاله ای در خصوص درخواست افراز ملک مشاع از اداره ثبت ارائه شده است.در واقع رسیدگی به اعتراض به رای افراز و غیر قابل افراز واحد ثبتی در دادگاه از نظر زمانی موخر بر رسیدگی به تقاضای افراز ملک مشاعی و صدور و ابلاغ تصمیم واحد ثبتی است.

ابلاغ تصمیم واحد ثبتی مبنی بر افراز یا غیر قابل افراز بودن ملک مشاعی

اولین مرحله ابلاغ رای اداره ثبت مبنی بر افراز ملک یا اعلام غیر قابل افراز بودن ملک است.معمولاً در مورد اراضی با متراژ بالاتر که فاقد اعیانی(ساختمان و درخت)هستند و مقررات مرتبط مخصوصاً قانون شهرداری و مقررات و قوانین وزارت جهاد کشاورزی را جهت افراز مراعات نموده اند،احتمال صدور رای افراز بیشتر است. ولی در مورد مغازه و بویژه آپارتمان اعم از اداری یا مسکونی ،به جهت عدم امکان عملی و فنی و قانونی افراز آپارتمان و مغازه مشاعی،رای غیر قابل افراز ضادر می گردد. بر اساس آیین نامه قانون افراز و فروش املاک مشاع، مسئول واحد ثبتی پس از رسیدگی و تطبیق درخواست با مقررات قانونی و ملاحظه صورت مجلس تنظیمی و نقشه افرازی و مطابقت آن‌با وضعیت و سوابق ثبتی تصمیم خود را مبنی بر رد یا قبول درخواست و نحوه افراز اعلام می‌نماید.
در ماده 6 آیین نامه نیز مقرر شده است:
تصمیم مسئول واحد ثبتی به ضمیمه یک نسخه از صورت مجلس و فتوکپی نقشه افرازی (‌در صورتی که ملک قابل افراز اعلام شود) به کلیه‌ شرکاء ابلاغ می‌شود تا چنانچه اعتراضی داشته باشند وفق مقررات ماده ۲ قانون افراز و فروش املاک مشاع به دادگاه شهرستان محل وقوع ملک تسلیم‌نمایند. طریقه ابلاغ مطابق با مقررات ابلاغ در آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجراء می‌باشد.

مهلت اعتراض به رای افراز و غیر قابل افراز واحد ثبتی چقدر است؟

اعتراض به رای افراز و غیر قابل افراز واحد ثبتی دارای مهلتی ده روزه است.در ماده دو قانون افراز و فروش املاک مشاع آمده است: تصمیم واحد ثبتی قابل اعتراض از طرف هر یک از شرکاء در دادگاه شهرستان محل وقوع ملک است مهلت اعتراض ده روز از تاریخ‌ ابلاغ تصمیم مورد اعتراض میباشد. ‌دادگاه شهرستان به دعوی رسیدگی کرده و حکم مقتضی صادر خواهد نمود. حکم دادگاه شهرستان قابل شکایت فرجامی است.

دادگاه صالح برای رسیدگی به اعتراض به رای افراز و غیر قابل افراز

چون مورد دعوی اعتراض به تصمیم واحد ثبتی جزو اموال غیر منقول است بنابراین رسیدگی به این دعوی در دادگاه محل وقوع ملک انجام می پذیرد.
ممکن است مالکین مشاعی در شهرهای مختلفی ساکن باشند و این سکونت تغییری در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک نخواهد داشت و طرفین یا وکلای آنها بایستی به دادگاه محل وقع ملک مراجعه نمایند.

نکات حقوقی دعوی اعتراض به رای افراز و غیر قابل افراز

باید توجه داشت:
1-4 حکمی که دادگاه در پی رسیدگی به دعوی اعتراض به رای افراز قابل افراز ملک مشاعی صادره از اداره ثبت صادر می نماید از جمله آرای قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان می باشد.
2-4 با توجه به فنی و تخصصی بودن مساله افراز در غالب موارد ولو اینکه طرفین دعوی به نظر کارشناس به عنوان دلیل متمسک نشده باشند،دادگاه بایستی راساً قرار ارجاع موضوع به کارشناس ذیصلاح و متخصص در امور ثبتی صادر نماید.
3-4 به باور وکیل متخصص امور ملکی تصمیم واحد ثبتی چه مبنی بر قبول افراز باشد و چه رد افراز و در واقع اعلام غیر قابل افراز بودن ملک،قابل شکایت در دادگاه است.و رویه برخی شعب دادگاه های حقوقی دائر بر اینکه تنها رای غیر قابل افراز را قابل شکایت می دانند،محل انتقاد است.

برای نمونه در افراز مغازه یا هر ملکی که باعث بی ارزش شدن همه قطعات مفروزی یا برخی از قطعات می گردد،عقیده بر غیرقابل اعتراض بودن رای قبول افراز، از منطق کافی برخوردارنیست و موجب بی عدالتی می گردد.ضمن آنکه با مواد پیش گفته منافات دارد. بدون شک اعتراض به رای افراز و غیر قابل افراز موجب بیشتر شدن مدت زمان فرآیند افراز و نیز افزایش هزینه افراز می گردد ولی از اجرایی شدن تصمیمات بعضاً غیرکارشناسانه و خلاف قانون اداره ثبت جلوگیری به عمل می آورد.

در صورت نیاز به وکیل باتجربه در امور ملکی جهت افراز و گرفتن دستور فروش ملک مشاع و اعتراض به رای افراز و غیر قابل افراز با شماره 09123978117 در اوقات غیر اداری تماس بگیرید.

10 دیدگاه. Leave new

  • میلاد
    2022-10-31 16:46

    سلام
    شریک من در نبود من گواهی عدم افراز ملک مان را گرفته است، من ده روز مهلت اعتراض دارم، اعتراضم را به کجا باید تحویل بدهم؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-11-04 20:51

      سلام
      در دادگاه محل وقوع ملک.ارائه و ارسال دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام میشه.

      پاسخ
  • فرشاد نظری
    2024-02-23 08:57

    سلام زمینی با متراژ ۵۵۴ متر و داخلش خانه ویلایی بزرگ قرار دارد شرکای من درخواست افراز دادند و موافقت شده و بنده اعتراض ب رای ثبت نمودم..بنظر شما باوجود داشتن مشاع دادگاه رای ب افراز میدهد یا عدم افراز

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-02-25 11:33

      درود
      با وجود داشتن… مشاع؟
      اگر منظورتون بنای مشاع هست باید گفت چنانچه ضرر خاصی در اجرای تقسیم به شرکا وارد نشده باشه رای ثبت مشکلی ندارد مثلاً با لحاظ اعیانی و قسمت مرغوب و نامرغوب رای داده باشند و البته مقررات ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری و طرح تفصیلی اگر ملک در شهر هست هم باید مراعات شده باشد و…

      پاسخ
      • فرشاد نظری
        2024-05-31 15:07

        بله شهرداری نظرشو ارایه داده مبنی بر عدم وجود مشکل در عملیات تفکیک و افراز…سوال من این هست ک با وجود خانه ویلایی بزرگ در داخل زمین بطوری ک در صورت تفکیک و جدا شدن زمین باید خانه تخریب شود.ایا افراز عملیاتی میتواند بشود؟؟

        پاسخ
        • مسعود فریدنی
          2024-05-31 23:36

          اگر شرکا معترض نباشند؛ منعی برای افراز وجود ندارد ولی اگر طرفی که متضرر شده، معترض باشد،به نظرم ماده 592 قانون مدنی حاکم است که مقرر داشته:
          هر گاه تقسيم براي بعضي از شركاء مضر و براي بعض ديگر بيضرر باشد در صورتيكه تقاضا از طرف متضرر باشد طرف ديگر اجبار‌ ميشود و اگر برعكس تقاضا از طرف غير متضرر بشود شريك متضرر اجبار بر تقسيم نميشود.
          جهت اطلاع شما، ماده 593 هم در مقام بیان منظور از ضرر گفته:
          ضرري كه مانع از تقسيم ميشود عبارت است از نُقصان فاحش قيمت بمقداري كه عادتاً قابل مُسامحه نباشد.

          پاسخ
  • محمد مشکل گشا 09121727481
    2024-05-30 12:19

    سلام و احترام
    ملکی مشاع در اصفهان ، که دارای سند ملکی مشاع توسط سه برادر بوده و در آن ملک دو واحد مسکونی (بدون جواز ) توسط دو برادر در قبل از انقلاب ساخته شده ، یکسال پیش توسط یکی از برادران ، برای زمین ملک مورد سکونت خود ، ( بدون تقسیم بندی و مشخص نمودن متراژ عرصه دو برادر دیگر و موقعیت این سهم ) اقدام به اخذ سند مالکیت شش دانگ از اداره ثبت و نیز صدور پروانه ساخت از شهرداری گردیده است ، اگر اینجانب بعنوان یکی از شرکای مشاعی می توانم از طریق دادگاه به این افراز و صدور سند مالکیت اعتراض نمایم، لطفا راهنمایی و بفرمائید برای قبول وکالت و یا صدور متن دادخواست ، چقدر باید هزینه متقبل شوم. با تشکر محمد مشکل گشا

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-05-30 20:07

      سلام
      بله چون تصرف در امول مشاعی، منوط به رضایت تمام شرکاست.
      شهرداری هم اگر به صرف درخواست یک شریک و بدون درخواست یا اعطای وکالت سایر شرکا، پروانه صادر کرده، تخلف کرده است.
      صلاح بر این است که از همکاران شاغل در اصفهان کمک بگیرید.

      پاسخ
  • عبدالرضا حیدری
    2024-06-29 11:19

    سلام واحترام
    زمینی مورثی ومشاع داریم که سه نفر از برادرانم سهم الارث خود رادفروخته والان خریدار افراز گداشته نحوه اعتراض به افراز چگونه است ممنون از راهنمایی شما

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2024-06-29 18:09

      سلام بر شما
      مطلب را کامل مطالعه نمایید توضیح لازم ارائه شده است.
      تصمیم اداره ثبت در دادگاه محل قابل اعتراض است با رعایت مهلت می توانید در دادگاه به رای مورد نظر معترض شوید همه مالکین مشاعی را طرف دعوی قرار دهید.
      اینکه ملکی قابل افراز است یا خیر به مقررات گوناگون از جمله رعایت حد نصاب های افراز و تفکیک بستگی دارد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.