اعتبار رای کمیسیون ماده صدی که در دیوان تایید شده است.

اعتبار رای کمیسیون ماده صد در فرضی که به رای صادره در دیوان عدالت اداری شکایت شده است ولی دیوان شکایت شاکی را رد و نتیجتاً رای کمیسیون تایید شده است و در عین حال کمیسیون ماده صد مجدداً به همان موضوع رسیدگی نموده است، موضوع مطلب حاضر است.

این مطلب با مباحثی مانند اعاده دادرسی و اصلاح رای کمیسیون ماده 100 مرتبط است به هر حال باید دانست علی الاصول رای کمیسیون ماده صد که در مهلت های قانونی بدان اعتراض نشده است و یا اعتراض بدان در دیوان نتیجه ای نداده، دارای اعتبار است و  نمی توان لااقل رای مذکور را در ماهیت تغییر داد.

با این حال و علی رغم اینکه در قانون ترتیبی برای اصلاح رای کمیسیون و یا امکان اعاده دادرسی نسبت به رای کمیسیون موجود نیست، شاید بر اساس عمومات بتوان اصلاح دادنامه را لااقل در جایی که فرضاً اشتباهی در محاسبات رخ داده و اعاده دادرسی را در جایی که بواسطه تغییر در طرح تفصیلی، مبنا و فلسفه حکم تخریب یا اعاده از بین رفته است تجویز نمود.

اما به هر حال کمیسیون ماده 100 مجاز نیست با وجود قطعیت رای و در حالی که عدم اجرای رای متضمن تخلف شهرداری از اجرای قوانین و مقررات است؛ مجدداً به موضوع رسیدگی و جز در موارد استثنایی پیش گفته، ماهیت رای را تغییر دهد.

زیرا حتی در موارد استثنایی بالا، تصریح قانونی موجود نیست و این موارد نیز بر اساس وحدت ملاک از مواد مرتبط قوانینی مانند آیین دادرسی مدنی و قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری پیشنهاد شده است و از طرفی رسیدگی مجدد به کیفیتی که بیان شد،خلاف قاعده اعتبار امر مختوم است.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه مرتبطی اعلام داشته است:

‌اعتراض آقای براتعلی کریمی مالک پلاک ثبتی 2398.2324 نسبت به رأی قطعی 525ک7 مورخ
1372.4.22 کمیسیون ماده صد قانون شهرداری‌مورد رسیدگی قرار گرفته و به شرح دادنامه قطعی شماره 341 مورخ 1375.5.3 هیأت اول تجدیدنظر دیوان مردود اعلام شده و با این کیفیت موضوع‌اعتراض نسبت به رأی قطعی کمیسیون مذکور اعتبار امر مختوم را یافته و در نتیجه رسیدگی مجدد نسبت به همان اعتراض از طرف مالک یا وکیل و یا‌قائم مقام قانونی او مستنداً به بند ت ماده 20 آیین دادرسی دیوان وجاهت قانونی نداشته است.بنابراین دادنامه شماره 1219 مورخ 1378.9.18 شعبه‌هشتم بدوی دیوان که متضمن این معنی می‌باشد موافق اصول و موازین قانونی تشخیص داده می‌شود. این رأی به استناد قسمت آخر ماده 20 اصلاحی‌قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1378.2.1 برای شعب دیوان و سایر مراجع ذیربط در موارد مشابه لازم الاتباع است.(رای وحدت رویه شماره 42 مورخ 1380/2/16)

بیشتر بدانید: قانون جدید ماده صد شهرداری

این مطلب توسط مسعود فریدنی ( وکیل پایه یک دادگستری) با عنوان اعتبار رای کمیسیون ماده صد تدیون گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.