اخذ کپی از اوراق پرونده حقوقی و کیفری و مستندات قانونی آن

اخذ کپی از اوراق پرونده حقوقی یا کیفری و اینکه ماده قانونی گرفتن فتوکپی از محتویات پرونده های کیفری و حقوقی چیست،موضوع نظریه مشورتی زیر است که جهت اطلاع کاربران از حقوق قانونی خود ذیلاً درج می گردد:

نظریه مشورتی 7/99/1199 مورخ 1399/8/20 در مورد اخذ کپی از اوراق پرونده حقوقی و کیفری

استعلام :

آیا اصحاب پرونده امکان اخذ کپی و تصاویر از صورت جلسه دادگاه را دارند ؟ در صورت منفی بودن پاسخ ، این ممنوعیت بر اساس کدام مقرره قانونی است و به طور کلی دادگاه در خصوص کدام اوراق پرونده مجاز به اعطای تصاویر و کپی نیست و آیا میان پرونده های کیفری و حقوقی در این خصوص تفاوت است ؟

پاسخ :

اولا . کسب اطلاع از اوراق پرونده و تهیه رونوشت از آن ، از حقوق طرفین دعوای مدنی است . بنابراین اصحاب پرونده در دعاوی حقوقی حق دارند تهیه تصویر از اوراق پرونده از قبیل صورت جلسات دادگاه و اظهارات گواهان را با هزینه شخصی درخواست کنند ؛ و مفاد ماده ۳۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ نیز مؤید این موضوع است . بدیهی است در مواردی نظیر مقررات ماده ۲۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ که حکم خاصی در این خصوص وجود دارد باید مطابق مقررات خاص مربوط رفتار شود .

ثانياً . شاکی در طول تحقيقات مستند به ماده ۱۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ می تواند صورت مجلس تحقیقات مقدماتی و دیگر اوراق پرونده را که با ضرورت کشف حقیقت منافات نداشته باشد مطالعه کند از آن تصویر یا رونوشت بگیرد و مخالفت با این حق نیاز به دلیل دارد و باید برابر تبصردهای ۱ و ۲ همان ماده عمل شود و چون مقنن این حق را در طول تحقیقات برای شاکی در نظر گرفته است به طریق اولی پس از اتمام تحقیقات توسط باز پرس که شائبه ضرر به کشف حقیقت نیز وجود ندارد ، این حق کماکان برای شاکی استصحاب می شود .

ثالثا ، صرف نظر از این که احیاء اوراقی از پرونده کیفری که قاضی مجاز به تسلیم تصویر آن به شاکی نیست ، از وظایف این اداره کل خارج است . یادآور می شود که : تشخیص اوراقی از پرونده که تسلیم آن به شاکی با ضرورت کشف حقیقت منافات دارد موضوع ماده ۱۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ ، امری موضوعی و با قاضی رسیدگی کننده به پرونده است .

این مطلب در خصوص اخذ کپی از اوراق پرونده حقوقی یا کیفری و اینکه ماده قانونی گرفتن فتوکپی از محتویات پرونده های کیفری و حقوقی چیست؛تدوین گردیده است.

6 دیدگاه.

  • هادی ایزدی
    2022-05-12 00:46

    هر گاه در هر موردی در دعوای حقوقی اعم از شاکی یا متشاکی جلو گیری از کپی پرونده شود بطریق اولا حقی از طرفین عزل ودست رسی به آن مهم مستلزم کسب اجازه از ریاست دادسرا نه از قاضی پرونده حق مسلم طرفین دعویست دلیلی ندارد طرفین بی اطلاع از محتویات پرونده در دا درگاه حاضر وپاسخگو باشند

    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2022-05-12 10:19

      به ماده 100 قانون آیین دادرسی کیفری هم توجه فرمایید:
      ماده ۱۰۰
      شاکی می‌تواند در هنگام تحقیقات، شهود خود را معرفی و ادله‌اش را اظهار کند و در تحقیقات حضور یابد، صورتمجلس تحقیقات مقدماتی یا سایر اوراق پرونده را که با ضرورت کشف حقیقت منافات ندارد، مطالعه کند و یا به هزینه خود از آنها تصویر یا رونوشت بگیرد.
      تبصره ۱- در صورت درخواست شاکی، چنانچه بازپرس مطالعه یا دسترسی به تمام یا برخی از اوراق پرونده را منافی با ضرورت کشف حقیقت بداند، با ذکر دلیل، قرار رد درخواست را صادر می‌کند. این قرار، حضوری به شاکی ابلاغ می‌شود و ظرف سه روز قابل اعتراض در دادگاه صالح است. دادگاه مکلف است در وقت فوق‌العاده به اعتراض رسیدگی و اتخاذ تصمیم کند. تصمیم دادگاه قطعی است.
      تبصره ۲- ارائه اسناد و مدارک طبقه‌بندی شده و اسناد حاوی مطالب مربوط به تحقیقات جرائم منافی عفت و جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی به شاکی ممنوع است.
      تبصره ۳- شاکی باید از انتشار مطالب و مدارکی که انتشار آنها به موجب شرع یا قانون ممنوع است امتناع کند، مگر در مقام احقاق حق خود در مراجع صالح

  • غلامعلی چراغی
    2022-11-25 09:54

    با سلام و احترام
    من موارد آگاهی بخش کسب اطلاع از شیوی مواد قانونی در مطالعه و اخذ رو گرفت از مستندات قانونی را مطالعه کردم بسیار ثمربخش بود که رجاء واثق دارم تشکر خود اعلام نمایم

    • مسعود فریدنی
      2022-11-29 19:46

      درود
      برقرار باشید.

      • مهرداد یوسفی
        2023-01-24 01:36

        سلام اگر درخواست کپی پرونده ای که 15 سال از حکم غیابی آن گذشته باشد از طرف محکوم علیه شود آیا گرفتن کپی پرونده به منزله ابلاغ حکم است یا حکم باید رسمآ ابلاغ شود

        • مسعود فریدنی
          2023-03-13 00:34

          سلام
          ابلاغ دادنامه ها ضروری است، ولی مراجعه به دادگاه و گرفتن کپی از محتویات پرونده در حالی که با صدور رای ولو غیابی، مختومه شده است بر مبنای ظاهر و غلبه بیانگر اطلاع حاصل نمودن از رای غیابی است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود…البته که به نحو دیگری نیز می توان استدلال نمود و خدا عالم است.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.