ابطال مبایعه نامه از طرف فروشنده

عدم اجرای طرح تفصیلی

آیا ابطال مبایعه نامه از طرف فروشنده امکان دارد؟ این سوال از این جهت مطرح می گردد که معمولاً در عقد بیع ، خریدار دعوی فسخ ، ابطال ، انفساخ و یا اقاله مبایعه نامه را طرح می نماید. از نظر ذهنی نیز این پیش فرض که فروشنده به اختیار خود اقدام به انعقاد قرارداد و فروش مبیع نموده است، طرح این سوال که آیا ابطال مبایعه نامه از طرف فروشنده امکان دارد و جایز است یا خیر؛ را غیر معمول می نمایاند. اما باید دانست بطلان وضعیتی است که صرف نظر از فروشنده یا خریدار بودن مدعی وقوع آن (یعنی کسی که دادخواست ابطال مبایعه نامه ، قولنامه و سند رسمی را تقدیم دادگاه می کند) ،ممکن است منجر به طرح دعوی ابطال مبایعه نامه از ناحیه هر یک از طرفین عقد بیع گردد . هر چند این پرسش معمولاً در جایی مطرح می شود که فروشنده ای مجبور به فروش مال نشده است و یا امضا وی جعل نشده است ولی باید دانست این مسائل نیز از موارد طرح دعوی ابطال مبایعه نامه توسط فروشنده می باشند.

ما در زیر نمونه هایی از مواردی را که فروشنده دعوی ابطال مبایعه نامه را مطرح می نماید بیان می نماییم:

طرح دعوی ابطال مبایعه نامه به لحاظ جعلی بودن

در چنین مواردی چون امضا ذیل مبایعه نامه امضایی ((اصیل)) نیست و از طرفی فروشنده رضایتی به فروش مال خود توسط انتقال دهنده و جاعل را ندارد، در نتیجه چنین شخصی که در واقع فروشی انجام نداده است بلکه صرفاً نام وی به صورت جعلی در مبایعه نامه ای ساختگی درج شده است ، دعوی ابطال مبایعه نامه را مطرح می نماید. چرا که در هر عقدی توافق بین طرفین لازم است و در چنین فرضی هیچ توافقی بین مالک ( یعنی شخصی که نام او به طور جعلی به عنوان فروشنده درج و امضا وی نیز ذیل سند آمده است ) و خریدار موجود نیست فلذا با وجود عدم تنفیذ قرارداد که طرح دعوی ابطال مبایعه نامه به معنای رد عملی آن عقد فضولی است ، معامله باطل است و در اینجا مالک می تواند حسب مورد با رعایت شرایطی دعوی انتقال مال غیر ، جعل و استفاده از سند معجول و کلاهبرداری را نیز طرح می نماید.

ابطال مبایعه نامه از طرف فروشنده به استناد اکراه

معامله اکراهی به بیان ساده یعنی معامله ای که رضایت طرف معامله را مخدوش است. البته شخصی که در اثر اکراه تن به معامله داده است بعداً می تواند معامله را تنفیذ و تایید نماید که در این صورت قرارداد صحیح است. اما فرضاً در جایی که مالکی در اثر تهدید جانی دیگری تن به امضای ذیل مبایعه نامه داده است ، می تواند دعوی ابطال مبایعه نامه را به جهت مکره بودن طرح نماید. به طریق اولی کسی که امضا وی با اثر انگشت وی به زور و اجبار ذیل مبایعه نامه درج شده است می تواند دعوی ابطال مبایعه نامه را به جهت اینکه قصدی بر انجام معامله نداشته است وتوافقی صورت نگرفته است مطرح نماید.

ابطال مبایعه نامه از طرف فروشنده به جهت صوری بودن

در مواردی طرفین برای منظور خاصی مبادرت به تنظیم مبایعه نامه ای صوری می نمایند بدون آنکه واقعاً برای انجام معامله قصدی داشته باشند مثلاً شخصی به این منظور که همسرش بابت مهریه اموال وی را بازداشت ننماید مبادرت به فروش صوری آنها به برادر خود نماید. ولی برادر که در مبایعه نامه به نام خریدار شناخته می شود ، پس از این ماجرا دعوی تنظیم سند رسمی علیه زوج ( مالک ) مطرح می نماید!! در اینجا خود مالک یعنی شخصی که نام وی به عنوان فروشنده است می تواند دعوی ابطال مبایعه نامه صوری را در مقابل دعوی تنظیم سند یا به طور مستقل طرح نماید.

دعوی ابطال مبایعه نامه از طرف فروشنده به استناد سایر دلایل

به نظر ما اصولاً هر دلیلی که باعث می گردد خریدار در عقد بیع بتواند به استناد آن دعوی بطلان مبایعه نامه را طرح نماید به فروشنده نیز حق می دهد که دعوی ابطال مبایعه نامه را بدان استناد مطرح نمایند. باید دانست که مراجعین به دادگستری بعضاً بین مفاهیمی مانند فسخ ، اقاله و ابطال تفاوتی قائل نمی شوند و متاسفانه گاهی به جای طرح دعوی فسخ ، دعوی ابطال و یا به جای دعوی انفساخ ، دعوی بطلان یا فسخ را طرح می نمایند. در حالی که هر یک از ادعاهای فوق یعنی فسخ ، دعوی ابطال ، دعوی تایید وقوع اقاله و… شرایط قانونی و شکلی خاص خود را دارد. آنچه مسلم است اینکه در مورد هر دعوی حقوقی بویژه در امور قراردادهای ملکی بهتر است از خدمات و تجربه وکلای متخصص در امور قراردادها و املاک بهره برد.

در صورت نیاز به وکیل برای طرح هر یک از دعوی فسخ معامله ، اقاله ، انفساخ و ابطال مبایعه نامه از طرف فروشنده یا خریدار می توانید در ساعت غیر اداری با شماره تلفن 09123978117 تماس حاصل فرمایید.

24 دیدگاه. Leave new

  • گمنام
    2021-10-26 14:58

    دست شما را می بوسم بابت اطلاع رسانی حقوقی بزرگوار ….

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-10-27 00:38

      سلامت باشید و پیروز

      پاسخ
      • سحر صابری
        2022-12-09 10:02

        ایا با شرط پشیمانی بدون تاریخ میشه معامله رو فسخ کرد خواهش میکنم جواب بدین ملکم در مرحله نازککاری هست و فروختم و خریدار بیشتر ثمن معامله رو پرداخت نمیکنه و ملکم رو حداقل 1/3پایینتر از قیمت واقعی خریده و کلیه خیارات رو اسقاط کردن

        پاسخ
        • مسعود فریدنی
          2023-01-14 23:28

          درود بر شما.
          این موارد، مشاوره محسوب میشه و قاعدتاً می بایست هزینه مشاوره پرداخت بشه چون واقعاً فرصت مشاوره رایگان نیست.ولی به طور خلاصه:
          از طریق خیار غبن افحش به شرط احراز شرایط و خیار شرط بلامدت شاید بتوان اقدامی کرد.حضوراً از خدمات وکیل بهره ببرید.

          پاسخ
  • فرنگ
    2021-10-28 21:58

    تشکر و سپاسگذاری مینمایم از توضیحات شفاف و مفیدتان

    پاسخ
  • منصور
    2021-10-30 09:22

    سلام.ایا.دادخواست.مستحقاللغیر.توسط.شخص.ثالث.صاحب.اصلی.غیر.از.فر.شنده.وخریدار.پذیرفته.میشود

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-11-01 01:19

      سلام بر شما
      سوال،مبهم است ولی اگر فرض مسئله این است که مال مورد ادعا از آن شخص ثالثی است که بدون اجازه او توسط اشخاص دیگری مورد معامله قرار گرفته است، می توان دعوی بطلان قرارداد تنظیمی و حسب مورد دعاوی مانند خلع ید و استرداد را به جهت معامله به مال غیر و بدون رضای او علیه خریدار و فروشنده و متصرف مطرح نمود.

      پاسخ
  • محمد
    2021-11-14 00:14

    سلام وعرض ارادت اگر برای تعویض دو زمین بیع نامه تنظیم شده باشد و یکی از زمینهای مورد معامله مشخص شود منابع ملی است دادخواست بطلان قرارداد با درخواست مبلغی که به عنوان فسخ طرفین در مبایعه نامه قید شده را بدهیم صحیح است

    پاسخ
    • مسعود فریدنی وکیل دعاوی
      2021-11-14 22:05

      سلام
      دعوی بطلان قرارداد، خواسته درستی هست ولی مطالبه مبلغی به عنوان فسخ قرارداد،وارد نیست چون فسخ قرارداد،ناظر به جایی هست که قراردادی صحیحاً منعقد شده باشه در حالی که در فرض سوال،از اساس عقد و قراردادی موجودیت حقوقی پیدا نکرده
      به عنوان عقد که معاوضه یا بیع هست هم باید توجه بشه-بهتره مدارک به وکیل جهت بررسی و پیدا کردن راه جبران خسارت ارائه شود.

      پاسخ
  • احمد علی فلاح
    2022-08-19 00:37

    شوهری برای گرفتن وام مسکونی مرقومه ای را بدین منظور (فروشنده : شوهر خریدار : زوجه )روی برگه عادی بین خودشان تنظیم کرده با عنوان واگذار می نمایم ، تنظیم کردند بدون اینکه شهود ذیل این مرقومه امضائ کنند. حالا زوجه این برگه را بعنوان خرید ملک علیه شوهرش استناد می کند. آیا این سند عادی معنای مبایعه نامه را دارد؟ آیا میتوان چون ثمن معامله ذکر نشده و چون عقد بیع عوض و معوض است و مضافا که شوهر قصد انتقال معامله نداشته ، در دادگاه دادخواست ابطال معامله را داد؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-08-19 23:13

      سلام.پاسخ،مفصل هست و مستلزم پرداخت هزینه مشاوره

      پاسخ
  • اینجانب 19 سال پیش یک قولنامه صوری بین خودم به عنوان فروشنده و مرحوم خواهرم به عنوان‌ خریدار در بنگاه نوشتم و هیچ شاهدی هم پای آن را امضا نکرده و همان روز اصل و نسخه دوم آن را در همان بنگاه امحا کردیم و تنها فتوکپی آن به اداره مالیات ارائه شد الان که خریدار صوری (مرحوم خواهرم)10 سال قبل به رحمت خدا رفته نمی دانم آیا آن کپی در آینده می تواند مورد سواستفاده از طرف وراثش قرار گیرد با این توضیح که در متن قولنانه چند شرط نوشته شده بود که مثلا خریدار مبلغی را نقدا تحویل فروشنده کرده و باید ملکی را هم تحول فروشنده دهد و مبلغی دیکر را هم بعدا به فروشنده بدهد اما اصلا مشخص نشده که چه زمانی خریدار بابد به تعهداتش عمل کند صرفا در بخش زمان تحویل ملک از طرف فروشنده به خریدار نوشته شده(روز معامله)

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-10-17 22:52

      سلام
      قطعاً قابلیت ایجاد زحمت و دردسر داره ولی با توجه به موجود نبوده اصل مدرک، عدم تصرف مرحوم خواهرتون و … بعیده وراث در دعوای احتمالی به جایی برسند.

      پاسخ
  • سلام اگر در معامله خودرو هیچ قولنامه یا مبایعه نامه ای نوشته نشده باشد و اصلا فروشنده قصد فروش نداشته و بعد از اینکه شخص که ادعای خرید نموده از طریق دادگاه با توجه به شهادت شهود توانسته حکم اثبات وجود بیع را گرفته باشد در صورتی که پول یک سوم ارزش معامله را به حساب صاحب خودرو واریز نموده و همان روز پول عودت داده شده است ، ایا میتوان درخواست ابطال بیع که توسط دادگاه تحمیل شده است را داد ؟ چون از ابتدا قصد فروش بنده نداشتم و ایشان یک سوم ارزش خودرو را به حساب بنده واریز نمود که همان روز عودت دادم و ایشان با شکایت اثبات وقوع بیع با استناد به دو شاهد موفق به گرفتن حکم علیه اینجانب شد در صورتی که خودرو هن اکنون هم در تصرف بنده است ، حال میخوام این حکم که اعلام میکند بیع اتفاق افتاده را درخواست ابطال بیع را بدهم

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-10-26 10:16

      سلام
      امکان پذیر نیست با صدور رای به اثبات وقوع عقد بیع، ادعای صوری بودن به نتیجه نخواهد رسید و شما بهتر بود همون موقع دعوای تقابل به خواسته بطلان قرارداد به دلیل صوری بودن مطرح می کردید بقیه مواردی که فرمودید نیز دلیل بر بطلان عقد نیستند.

      پاسخ
  • میثم
    2022-12-03 11:19

    سلام متنی برای ابطال قراداد فروش زمین که قراردادش گم شده میخوام ممنون

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2022-12-04 00:46

      سلام بر شما.
      این موارد، مشاوره محسوب میشه و مستلزم پرداخت هزینه هست میبخشید که فرصت پاسخ دهی رایگان نیست.خواسته و مسئله تون هم مبهمه

      پاسخ
    • امین جعفر
      2023-02-04 11:51

      سلام وقتتون بخیر. من یک واحد آپارتمان خریدم. وام اوراق مسکن هم در متن قولنامه نوشته شده که فروشنده باید همکاریهای لازم رو با خریدار در جهت دریافت وام اوراق مسکن انجام دهد. مبلغ وام اوراق مسکن 300میلبون تومان هست که در موقع انتقال در دفتر ثبت تحویل فروشنده خواهدشد. .املاک هم تاریخ دفتر ثبت اسناد و انتقال رو هم بتاریخ 1401.11.15نوشته است. بنده هم تمامی مدارک ها رو در تاریخ 1401.11.10از بانک مسکن گرفتم و به دفتر ثبت اسناد تحویل داده ام. عرض بنده این هست که دفتر ثبت اسناد تاریخ1401.11.17 یا 1401.11.18 جهت انتقال و امضاهاـ هماهنگ خواهد کرد. سوال بنده این هست فروشنده می‌تونه ادعا بکنه که تاریخ انتقال دو سه روز تاخیر داشته و ضرر زیان از بنده بخواد؟ و آیا اینکه فروشنده کلا میتونه مبایعه نامه رو فسخ بکنه. در صورتی که ۳ فقره چک داده بودم و هر سه چک از طرف فروشنده دریافت شده است؟

      پاسخ
      • مسعود فریدنی
        2023-09-17 23:53

        سلام
        این موارد به متن قرارداد و شروط احتمالی بستگی داره مخصوصاً اینکه حق فسخی برای فروشنده در این باره پیش بینی شده یا خیر؟

        پاسخ
  • بهار
    2023-01-17 13:22

    سلام
    بنده سال 97 یک ملکی جای مهریم گرفتم ولی در مبایعه نامه قید نشده که جای مهریس
    الان طرف بد 5 سال مدعی شده به دلیل پرداخت نکردن ثمن مبایعه نامه فسخ شده
    تاریخ بخشیدن مهریم با تاریخ مبایعه نامه یکیه
    قابل اثبات هست این موضوع؟

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-02-15 00:03

      سلام.
      متاسفانه عدم مشورت با وکیل در موقع انجام اعمال حقوقی منجر به مشکلات این چنینی میشه-ظاهر قرارداد علیه شماست-عنوان قرارداد، بیع، الفاظ خریدار و فروشنده و… با این حال در دفاع به همون بحث هم زمانی تاریخ بخشیدن و تنظیم قرارداد و عدم ادعای طرف مقابل طی 5 سال گذشته و اگر شهود دارید، شهادت شهود استناد نمایید —البته اگر بحث بخشش هست، نوبت به پرداخت طلب نمیرسه ! و چنانچه سندی مبنی بر بخشش یا ابراء مهریه تنظیم شده، کار مشکل تر هست.

      پاسخ
  • احمدی
    2023-12-13 15:06

    سلام ماشین را برای فروش به بنگاه سپردیم و پس از ۴۰ روز ماشین را نفروخته اند و ماشین را تحویل گرفتیم حال پس از سوزاندن زمان ما و افت قیمت ماشین تقاضای کمیسیون دارند و ابلاغیه دادند و رییس بنگاه شکایت کرده که ما کمیسیون نپرداختیم ادعای ایشان در دادگاه رد است یا خیر؟ در قولنامه ذکر کردند فسخ شد

    پاسخ
    • مسعود فریدنی
      2023-12-14 23:53

      سلام
      اگر قراردادی را امضا نکرده اید، گرفتن هزینه مجاز نیست.
      فسخ بعدی قرارداد، دلیل بر عدم تعلق کمیسیون به بنگاه نیست.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.